LaTeX

matrix med angivelse af dimensioner

02. juli 2015 af camilla_jensen (Slettet)

Hej, jeg har lavet en matrix:

\begin{pmatrix} 1 & 0 & 0 & \cdots & 0 & 0 \\ \vdots & \vdots & \vdots & & \vdots & \vdots \\ 1 & 0 & 0 & \cdots &0 & 0 \\ 0 & 1 & 0 & \cdots &0& 0 \\ \vdots & \vdots & \vdots & &\vdots& \vdots \\ 0 & 1 & 0 & \cdots &0& 0 \\ 0 & 0 & 0 & \cdots &0& 0 \\ \vdots & \vdots & \vdots & &\vdots& \vdots \\ 0 & 0 & 0 & \cdots &0& 0 \\ 0 & 0 & 0 & \cdots &0& 1 \\ \vdots & \vdots & \vdots & &\vdots& \vdots \\ 0 & 0 & 0 & \cdots &0& 1 \\ \end{pmatrix}

og jeg vil gerne have en tuborgklamme { i venstre side (udenfor matrix), så jeg kan angive, at længden er n_1 i den første type blok, n_2 i den anden og n_p i den sidte. Dvs. jeg vil gerne have 3 klammer på ydersiden af min matrix. Kan nogen forklare, hvordan man gør, eller hjælpe mig med at gøre det...

Tak

mhv

Camilla

\begin{pmatrix}
1             &             0         &         0         &     \cdots        & 0 & 0     \\
\vdots         &         \vdots        &        \vdots     &                & \vdots & \vdots \\                 1             &             0         &         0          & \cdots    &0  & 0     \\
 0             &             1         &         0        &     \cdots        &0& 0      \\
 \vdots         &         \vdots        &        \vdots     &            &\vdots& \vdots \\
 0             &             1         &         0        &     \cdots        &0& 0      \\    
   0             &             0         &         0        &     \cdots        &0& 0      \\
 \vdots         &         \vdots        &        \vdots     &            &\vdots& \vdots \\
 0             &             0         &         0        &     \cdots        &0& 0      \\    
   0             &             0         &         0        &     \cdots        &0& 1      \\
 \vdots         &         \vdots        &        \vdots     &            &\vdots& \vdots \\
 0             &             0         &         0        &     \cdots        &0& 1      \\    
\end{pmatrix}


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juli 2015 af daleif (Slettet)

Smid spørgsmålet på tex.stackexchange.com, der er der nok noget større sandsynlighed for at du får et svar.

Husk i såfald at det du poster skal være noget som man kan kopiere og oversætte med det samme, dvs der skal dokumentklasse og premble med. Her ville article og amsmath være nok.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juli 2015 af Stats

\left \ \begin{matrix} S\aa dan\\ her\\ som\\ jeg\\ har\\ gjordt? \end{matrix} \right \}

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juli 2015 af daleif (Slettet)

Smatty, læs lige spøgsmålet igen. Forklar hvordan du lige vil smide fire af dem til højre for matricen


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juli 2015 af Stats

\begin{matrix} \left \ M\aa ske \right \}\\ \left p\aa \right \}\\ \left Denne\ m\aa de \right \}\\ \ \\ \left Eller \ forkert \ igen? \right \} \end{matrix}\begin{bmatrix} 5 & 6 & 2 & 5 & 6\\ 1 & 2 & 6 & 2 & 7\\ 2 & 4 & 7 & 4 & 3\\ 6 & 3 & 2 & 6 &2\\ 5 & 2 & 6 & 7 & 2 \end{bmatrix}

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juli 2015 af daleif (Slettet)

Ja, for hvordan kan du placere dem præcist så kanterne passer med specifikke rækker. Og du ahr også skrevet det til venstre i stedet for til højre.


Skriv et svar til: matrix med angivelse af dimensioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.