Studievalg og videregående studie

Pædagogisk opgave

17. september 2012 af Rixer (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg leder efter en som kan hjælpe mig med at finde ud af hvordan børn løser deres egne konflikter og hvad de lærer ved det og hvad målet er med en konfliktløsning

Jeg søger og søger efter en pædagog

mvh..

rixer


Brugbart svar (3)

Svar #1
17. september 2012 af Nilletøz (Slettet)

Hvordan børn løser deres konflikter afhænger jo af flere faktorer. Blandt andet alder, deres forhåndsviden, deres evne til at se tingene fra forskellige vinkler, typen af konflikt, hvorhenne på konflikttrappen de er, gruppestrukturen de befinder sig i osv. Det er præcis de samme ting, der spiller ind for unge og voksne. 

Forsøg at finde noget litteratur om konflikthåndtering, konflikttrappen, mægling e.l. :) 

 


Svar #2
18. september 2012 af Rixer (Slettet)

Du har helt ret, men det er mere hvad børnene lærer af den konflikt de er i. Hvad gør det godt for begge parter, hvis de nu er uenige om  reglerne i et poolspil.. Hvad kan begge lærer af deres konflikter eksempelvis..

Og er det her en konflikt: Hvis den ene pige råber af den anden Din dumme  ko! DU forstår ingenting, du er jo dum. SÅdan en som dig kan man ikke diskutere med ! f.eks. Og den anden svarer: Ja du er jo en idiot, tro du bare på hvad du selv siger, Nu siger jeg det til Per (Pædagog)  Skælsordstaktik, 

hvad så her ? hvad kan begge lærer af disse to negative ting og skælsord, hvordan kan de blive enige med hinanden om at de ikke skal hinanden for skælsord ??


Brugbart svar (3)

Svar #3
18. september 2012 af Nilletøz (Slettet)

Min umiddelbare analyse af konflikten med pigerne fortæller mig, at de er på sjette trin i konflikttrappen. Selve sagen er opgivet, og de er nu i åben fjendtlighed overfor hinanden. Om pigen, der vil gå til pædagogen, gør et forsøg på at få hjælp til at løse konflikten, eller i stedet er på vej op på sidste trin i trappen 'lad mig komme væk-trinnet', kan være svært at sige. Det kan meget vel være, at hun forsøger at komme væk, og hvor hun er tryg, det er hos pædagogen. 

 

Uenighed om regler handler jo om tolkninger, og oftest bliver man først uenige, når spillet er i gang. Så det børn kan få ud af sådan en konflikt og lære af den, kan f.eks. være, at de skal være enige om reglerne, før de går i gang med at spille. Afhængigt af børnenes alder er det dog ikke sikkert, at de selv kan komme frem til det med det samme. De skal sandsynligvis have hjælp til at forstå, at selv hvis de begge har kigget på reglerne, inden de begyndte at spille, så har de måske ikke forstået reglerne på samme måde. Det kan også være, at det er uskrevne regler, som de tror, at de er enige om, men de så finder ud af, at de ikke er. Det, de så lærer, er, at de skal kommunikere sammen og ikke bare regne med, at de begge tror det samme. Så hvis de kommer i en konflikt igen, så skal de starte med at snakke sammen om, hvordan de har læst og forstået reglerne. 

 

For overhovedet at kunne løse en konflikt, skal børnene have lært at se tingene fra en anden vinkel end deres egen. Så når de ikke er ret gamle, så vil det nok være det primære, de skal lære af konflikter. "Du må ikke slå", ja, men hvorfor? "Kan du ikke se, at han bliver ked af det, når du slår?" "Hvordan ville det være for dig, hvis du blev slået? Tror du, at det er anerledes for ham?" osv. 

 

Det vigtige for at kunne løse en konflikt er, at man har redskaberne til det. Det er ikke alle børn, der har det, og nogle har sværere ved at lære det end andre. Derfor spiller pædagoger, lærere, voksne i det hele taget, en ret stor rolle som mægler for børnene, når konflikterne ikke vil løse sig. Så skridt nummer et er at lære børnene, når de ikke kan løse konflikten selv, så skal de hente hjælp - og det er vist ikke sjældent, at det først sker, når børnene når sjette trin på trappen og bevæger sig op på det syvne, hvor de bare gerne vil væk fra konflikten. Børn går vist også hurtigere op af trappen end voksne gør, for de har ikke nødvendigvis lært nogle af metoderne til at arbejde sig ned igen. Og der skal nok mange konflikter til, før de lærer det, og det skal først og fremmes forklares for børnene eksplicit hver gang, at der er en konflikt, der er trappet helt op. Hvordan dette kan gøres, kan man vist læse om i bøger, der handler om mægling :) Lige umiddelbart synes jeg, at det bliver for meget at skrive her omkring mægling og teknikkerne ^^ 


Svar #4
18. september 2012 af Rixer (Slettet)

God analyse bestemt !

Det hjalp mig meget på vej, da jeg skal skrive i min logbog om hvordan man som pædagog griber sådan en situation an, og hvad børnene lærer af det.. Så fik jeg svar til mit spørgsmål at det er en konflikt, men hvordan bruges konflikt trappen..

 

Hvad så med to drenge skændes om hvems tur det er og bagefter siger en tredje kammerat det er altså K's tur og ham den anden bare smidter joysticket og går.. Og er mega vred, og bagefter siger ham den vrede til mig det var altså min tur og vi skændes jeg og de andre som spiller

Hvordan finder jeg ud af hvilket trin de er i? Jeg har aldrig lært at bruge konflikt trappen..

Det undrer mig også at hvordan kan jeg lave iagttagelser og observationer om konflikter med et reflekstionsark ??


Svar #5
19. september 2012 af Rixer (Slettet)

Hvordan kan de løse deres konflikter (redskaber)

hvad kan jeg undersøge når det er om konflikter jeg har.??

F.eks. hvad de lærer af deres konflikter kan jeg undersøge om det og er andre ting jeg kan se på??

eller hvad de får ud af en løst uenighed


Brugbart svar (2)

Svar #6
19. september 2012 af Nilletøz (Slettet)

Jeg har haft skrevet en opsummering af den teori, jeg havde omkring konfliktløsning og mægling. Det kan være, at det kan hjælpe dig lidt på vej. Du får den lige i en pm :) Der er konflikttrappen også nævnt. Det kan være, at afsnittet med mægling også hjælper på dine spørgsmål til, hvad du som pædagog kan gøre for at hjælpe med at løse konflikten ^^ 

 


Svar #7
20. september 2012 af Rixer (Slettet)

Tak for den gode hjælp !!


Brugbart svar (3)

Svar #8
21. september 2012 af Nilletøz (Slettet)

Det var så lidt. Jeg håber, at du kan bruge det fremadrettet :) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. april 2018 af Hadil03 (Slettet)

#6

Jeg har haft skrevet en opsummering af den teori, jeg havde omkring konfliktløsning og mægling. Det kan være, at det kan hjælpe dig lidt på vej. Du får den lige i en pm :) Der er konflikttrappen også nævnt. Det kan være, at afsnittet med mægling også hjælper på dine spørgsmål til, hvad du som pædagog kan gøre for at hjælpe med at løse konflikten ^^ 


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. april 2018 af Hadil03 (Slettet)

hey kunne du ikke også sende den til mig da jeg også står i samme dilma!!!


Skriv et svar til: Pædagogisk opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.