Almen studieforberedelse (AT)

AT 2013: Kampen for det gode liv

28. januar 2013 af Blablabla212312 (Slettet)

Så er AT 2013 emnet her. Kampen for det gode liv er titlen, og nu begynder arbejdet med AT for alvor.

Der er masser af muligheder indenfor emnet "Kampen for det gode liv". Hvordan vil du gribe opgaven an?

AT 2013 opgaven beskrives således:

Du skal vælge en sag, hvor en kamp for det gode liv står i centrum. Du skal undersøge og diskutere både den opfattelse af det gode liv, der ligger bag, og kampens midler i forhold til målet.

Du skal udarbejde en problemformulering og en synopsis, hvor den valgte kamp for det gode liv belyses gennem anvendelse af viden og metoder fra to fag. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

PS: Læs AT-bogen 2013 gratis indtil d. 9. februar. Læs mere her.


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. januar 2013 af HaikuTheTiger (Slettet)

Tja, i opgavebeskrivelsen står der vel, hvordan opgaven skal gribes an

Her er en masse god inspiration:

http://videnskab.dk/videnskabdk/2013-de-bedste-artikler-om-det-gode-liv

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. januar 2013 af Jean

Hvad synes I om ressourcerummet. Hjælper det jer?


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. februar 2013 af heidi9 (Slettet)

Ikke helt - opgave formuleringen står klar, men jeg sidder ,med en som skal have sit udganngspunkt i ødipus, homo faber vs det gode liv. Dansk A, Oldtidskundskab C. Nogen ideer?


Brugbart svar (2)

Svar #4
27. marts 2013 af fcdelpiero (Slettet)

Nogen der kan hjælpe med lidt inspiration til Emnet "Eliteidræt" i historie og idræt  hvor jeg skal taget udgangspunkt i Team Danmark


Brugbart svar (2)

Svar #5
27. marts 2013 af Jean

Hvad er problemformuleringen?


Brugbart svar (1)

Svar #6
27. marts 2013 af fcdelpiero (Slettet)

Hvordan kan man opnå det gode liv gennem elitesport?

men det kan jeg også ændre men jeg skal på en måde sætte Team Danmark i centrum. derfor har jeg sat mig et par ideer:

Etableringen af team DK
Kravene for at opnå det gode liv
Hvad er det gode liv for individet og team Danmark?



Redegør for etableringen af team dk hvilke grundlag de skaber for eliteidræt
Analysere hvordan det fungere nu og hvad det betyder for den enkelte
Diskuter om det er det gode liv,


Brugbart svar (2)

Svar #7
27. marts 2013 af tansuaslan (Slettet)

hej jeg har valgt Dansk A og oldtidskunstskab c som fag. Jeg har så valgt underemnet skønhedsidealer, hvori hvor undersøger skønhedsidealerne i antikken og analysere 3 fitnesscentreshjemmesider ( fitnessworld, Fittness.dk og fresh fitness) eller analysere fitnessworlds reklame video. er ikke helt sikker endnu ( måske begge)

men jeg er lidt udsikker på problemformuleringen eller rettere sagt jeg er helt lost.

jeg ved at i old skal jeg undersøge skønhedsidealet igennem platons tekster, antikke billeder af vaser, bruge "asics" osv osv osv.
 

i dansk tænkte jeg på at undersøge skønhedsidealet hos de forskellige fitness centre, og hvilke personer (typer) de vælger at reklamere med og hvordan de gør det.

men jeg har lidt svært ved at finde på en problemformulering, så håber i kunne hjælpe mig :)

mvh Tansu :)


Brugbart svar (1)

Svar #8
04. juni 2013 af luluquist (Slettet)

MEGET vigtigt -

må man bruge psykologi både naturvidenskabeligt og humanistisk mit andet fag er samfundsfag btw. ?


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. juni 2013 af Lindhardt13 (Slettet)

Hej derude :-)  Nu nærmer min AT-eksamen sig, og jeg har derfor nogle spørgsmål, som jeg funderer lidt over. Årets AT emne er jo "Kampen for det gode liv", og jeg har derfor valgt" at skrive om kampen for det gode liv i Afghanistan, også med henblik på kvinderne. Hertil har jeg valgt samfundsfag og dansk. Jeg skulle analysere en bog og filmen "Armadillo"; og hvordan disse skildrer situationen i Afghanistan. Dengang jeg havde vejledning, fik jeg ikke specielt meget ud af det, da min vejleder valgte at snakke om alt muligt andet. Min tidligere samfundsfagslærer, som er min vejleder, nævnte kun kort, at jeg ville komme til at arbejde "hypotetisk deduktivt" i samfundsfag. Han ville ikke komme med mere end det mht. den samfundsfaglige metode. Da jeg ikke har arbejdet med undersøgelser eller tal, figurer, tabeller mm., har jeg ikke skrevet i min synopsis, at jeg har anvendt kvalitativ/kvanitativ metode. Jeg har mildest talt været på bar bund mht. den samfundsfaglige metode; jeg læste meget om det, men følte ikke, at jeg anvendte nogle af disse. Jeg har ligeledes prøvet at finde ud af noget om den hypotetiske deduktive tilgang, men jeg synes ikke ligefrem, at det passede på den måde, jeg arbejdede på. Vejlederen var ikke til noget hjælp, så jeg valgte kun at skrive at jeg havde anvendt, den hermeneutiske metode, kildekritik, komparative metode, og en genrebestemmelse (hvad min dansklærer mente jeg skulle kalde det, da jeg skulle beskrive hvorvidt det var en faktion eller ej).  Jeg har 3 ½ uge inden min eksamen, og da det typisk nok er samfundsfagslæreren der skal have mig til eksamen, vil jeg gerne sætte mig mere ind i det samfundsfaglige. Jeg snakkede med en anden lærer, som sagde at det jo stadig er muligt at tilføje mere viden til eksamen, end det man har fundet frem til i sin synopsis. Synopsisen er jo bare et udgangspunkt, og derfor har jeg mulighed for stadig at forklare samfundsfaglige metoder.                                                                                                                                                                                            Min problemformulering lyder således;                                                                                                                                                                                         I hvor høj grad kan Danmarks indsats i Afghanistan ses som værende en kamp for det gode liv, specielt med henblik på de afghanske kvinders situation?

Underspørgsmål
-Hvordan skal vi opfatte menneskerettighederne i forhold til kvindernes situation i Afghanistan? (Der har jeg anvendt forskellige hjemmesider (har anvendt kildekritik - det er troværdige hjemmesider), og så har jeg selvfølgelig anvendt teori om menneskerettigederne :-))
-På hvilken måde skildres kvindernes kamp for det gode liv i romanen "Kvindernes Krig" af Anne-Cathrine Riebnitzsky?
-På hvilken måde genfortæller dokumentaren ”Armadillo” og romanen ”Kvindernes Krig” virkeligheden om Danmarks indsats for at skabe demokratiske rettigheder og etablere forudsætningerne for det gode liv?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Det jeg har gjort er at analysere en bog omhandlende krigen i Afghanistan set fra en dansk officers synspunkt, og "Armadillo", med henblik på hvordan de skildrer situationen, og hvorvidt de kan ses som værende en faktion eller andet. Dertil har jeg selvfølgelig også brugt samfundsfaglig viden, og har b.la. inddraget menneskerettighederne mm.

                                                                                                                                                                                                                         Er der nogen der kan forklare mig den hypotetiske deduktive tilgang i samfundsfag? Og er der ellers nogen samfundsfaglig tilgang/metode, som jeg burde have anvendt, og derved bør nævne ved eksamen?  Og ellers nogle gode råd?                                  Tak på forhånd!!


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. juni 2013 af an0493na (Slettet)

Jeg har to spørgsmål i følgende:


Først ville jeg høre, om man både kunne bruge kvalitativ metode og deduktiv/induktiv metode samtidig og omvendt - altså kvantitativ metode og induktiv/deduktiv metode samtidig når man besvarer en problemstilling.


Og et andet spørgsmål:
Jeg har anvendt kvantitativ data til at undersøge gudstro i Danmark, som er dalet med årene, derefter har jeg anvendt en teori om det situide menneske, som vælger religion fra og til af Anthony Giddens - og ud fra det har jeg konkluderet, hvorfor religion vælges fra. Er det så induktiv metode?

 


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. maj 2014 af STXelev2014 (Slettet)

Nogle der har et godt forslag til et emne i fagene samfundsfag og naturgeografi?


Skriv et svar til: AT 2013: Kampen for det gode liv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.