Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Analyser vands betydning for landskabs dannelse

17. april 2013 af diddesj93 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hejsa!

Har lidt problemer da jeg ikke har været hel stærkt i naturvidenskablig faggruppe på HF. 

Jeg står nu og skal analysere vandets betydning for landskabs dannelse. Umiddelbart ville jeg tror det havde noget af gøre med istider og ranmoræner og gletsjere? Er jeg helt tabt eller er der noget i vil tilføge? :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. april 2013 af buccaneer (Slettet)

Nu kan vand jo have flere tilstandsformer. Både for rindende vand og is gælder dog følgende: Erosion/nedbrydning, transport og aflejring. Der er 3 emner du kan opdele din besvarelse i:
1. Glacialmorfologi (læren om landskabets former dannet af is). Her kan du bruge dit eksempel med dannelse af en randmoræne. Gletcheren kan under sin fremrykning gribe fat i de frosne jordlag og skubbe dem op foran sig. Find en tegning, der viser situationen fx de 3 odsherredbuer. Der hvor gletcheren fjerner jordlag dannes en inderlavning. Foran isen dannes randmoræne. Andre eksempler er naturligvis mulige.
2. Kystmorfologi (læren om landskabets former dannet ved kysten. Havets bølger forsøger at "udligne" (rette kystlinjen ud) kysten. Brug fx Jyllands vestkyst som eksempel. Alle fremspringende punkter vil havet erodere/nedbryde. Materialet sand, ler, grus, sten, kalk m.m. transporteres med bølger og strømme langs kysten. Steder hvor strøm og bølger bremses vil det transporterede materiale aflejres. Typisk i en bugt. Find en tegning, der viser det. Man kunne også fx bruge Møns klint (klintekyst) som eksempel. Havet æder/eroderer af klinten, transporterer materialet langs kysten og aflejrer det, hvor der er læ. Havet omformer altså landskabet.
3. Fluvialmorfologi (læren om landskabets former dannet af strømmende vand). Vand strømmer fra et højereliggende sted mod lavereliggende ofte ud mod havet. Tænk på Ganges i Indien som eksempel. a. Ganges starter i Himalaya-bjergene. Strømmen er kraftig og river selv større materialer som sten med sig. Floden graver sig ned i klippen i et V-formet profil. Man siger floden er ung. Det er den eroderende flod. b. Når Ganges når ned på Ganges-sletten er floden moden. Her er strømmen mindre kraftig og floden begynder at sideerodere. Den slynger og bugter sig og danner en flodslette. c. Når flodens fald til sidst er meget lille, falder strømhastigheden så meget, at floden begynder at aflejre i bunden med oversvømmelser til følge. Det er den gamle flod. Find billeder fra Ganges og en tegning, der viser flodens 3 stadier ung, moden og gammel.


Skriv et svar til: Analyser vands betydning for landskabs dannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.