Andre fag
Får I skr. afleveringer for i samf?
Hvad med jer?
Svar #3
27. november 2005 af Sicma (Slettet)
Niveau: 1.g, samf C, dvs. obligatorisk.
Svar #4
27. november 2005 af JGH (Slettet)
#3 HTX? Det lyder godt nok mærkeligt. Kan du kort fortælle om, hvad dine opgaver handlede om?
Grunden til, at jeg spørger, er fordi jeg har samf A. Jeg ved godt, at alle skal lære det samme i grundforløbet, men eftersom vi skal have samf i tre år, kan vores lærer da godt lige introducere os lidt til det skriftlige.
Svar #5
27. november 2005 af | Sveegaard | (Slettet)
Samfundsfag C, HTX, 2. år
Svar #6
27. november 2005 af JGH (Slettet)
Jeg ved, at jeg i 2.g og 3.g får skr. opgaver for, for der er det ikke længere obligatorisk. Men det er da mærkeligt, at der er så stor forskel på htx og stx. Måske er det bare vores lærer?
Svar #7
27. november 2005 af Guruen (Slettet)
Svar #8
27. november 2005 af JGH (Slettet)
Svar #9
27. november 2005 af | Sveegaard | (Slettet)
Jeg havde da 2 større skriftlige afleveringer i Tysk C sidste år (eller du mener måske kun samf. fag?)
Svar #10
27. november 2005 af Windcape (Slettet)
Samf. C (på 2.år) = 3 skr. afl.
Samf. B (nuværende på 3.år) = et par mindre skr. afleveringer indtil videre.
Det er normalt, og også obligatorisk.
Svar #11
27. november 2005 af Windcape (Slettet)
- Dansk konkurrenceevne svækkes af kronen
- Europa
- Idelogier og partier
Opgaverne på 3.år (B) (intil videre)
- Terrorisme
- Integration
Svar #12
28. november 2005 af allan_sim
§ 74. Amtskommunen, på de private skoler bestyrelsen, stiller for den enkelte skole de nødvendige ressourcer til rådighed for evaluering af elevernes skriftlige arbejde.
Stk. 2. Ressourcerne anvendes til at stille skriftlige opgaver og til at evaluere elevernes skriftlige arbejde. Rektor kan som led heri tilgodese oprettelse og vedligeholdelse af vidensbanker for opgaver og opgaveformuleringer samt udvikling og anvendelse af kollektive (herunder it-baserede) rettemetoder, der kan anvendes over for grupper af elever.
Stk. 3. Skriftlige arbejder kan have form af tekster, rapporter, it-præsentationer, multimedieproduktioner mm.
§ 75. Det skriftlige arbejde skal anvendes til at sikre kvaliteten af den enkelte elevs uddannelse i forhold til målene for såvel uddannelsen som helhed som for de enkelte fag.
Stk. 2. Der skal være progression i kravene til elevernes skriftlige arbejde.
Stk. 3. Det skriftlige arbejde skal indgå i den løbende interne evaluering.
§ 76. Skriftligt arbejde skal både inden for det enkelte fag og på tværs af fag bidrage til elevernes kompetenceudvikling ved at
1) udvikle og dokumentere elevernes færdigheder og viden inden for fagområderne,
2) øve eleverne i at formidle fagligt stof i sproglig korrekt skriftlig form,
3) sikre mulighed for, at eleverne kan gennemføre en selvstændig bearbejdning af problemstillinger,
4) øve eleverne i at udføre en systematisk skriftlig fremstilling, herunder få mulighed for at demonstrere overblik over et fagligt stof,
5) bidrage til elevernes fordybelse i særlige problemstillinger, og
6) give grundlag for elevens og lærerens evaluering af elevens standpunkt.
Stk. 2. Rektor prioriterer anvendelsen af skriftligt arbejde i såvel det enkelte fag som i fagenes samspil og sikrer koordinering og samarbejde mellem fagene om opnåelse af målene.
§ 77. Rektor beslutter, hvilke opgaver der tillægges den enkelte lærer og det enkelte lærerteam med hensyn til elevernes skriftlige arbejde.
Stk. 2. Omfanget af elevernes skriftlige arbejde skal tilnærmelsesvis være ens for alle studieretninger, idet dog elevtiden i overvejende naturvidenskabelige studieretninger befinder sig i øverste del af elevtidsintervallet i § 80, henholdsvis § 91.
Stk. 3. Rektor kan dog tilgodese elever med særlige behov.
§ 78. Omfanget af det skriftlige arbejde opgøres i elevtid. Elevtiden er den forventede tid, en gennemsnitlig elev på det pågældende niveau skal bruge for at udfærdige en besvarelse af en bestemt opgave.
Stk. 2. Elevtiden omfatter ikke termins- og årsprøver.
§ 79. Rektor fastsætter efter drøftelse med de involverede lærere principper for, hvordan fastlæggelsen af elevtiden for den enkelte opgave sker. Rektor fordeler elevtiden til skriftligt arbejde, jf. §§ 80-83.
Stk. 2. Eleverne skal på forhånd gøres bekendt med elevtiden for den enkelte opgave.
§ 80. Der afsættes en elevtid på 585-635 timer over hele uddannelsesforløbet til den enkelte elevs skriftlige arbejde.
Stk. 2. Rektor forhåndstildeler følgende timer:
1) mindst 75 timer til dansk A,
2) mindst 160 timer til matematik A,
3) mindst 125 timer til biologi, fysik og kemi A,
4) mindst 110 timer til øvrige fag på A-niveau med skriftlig prøve,
5) mindst 50 timer til engelsk B,
6) mindst 100 timer til matematik B, og
7) mindst 40 timer til øvrige fag med skriftlige årskarakter.
Stk. 3. For at sikre den samlede målopfyldelse for det enkelte fag skal rektor ved beslutning om, hvorvidt et fag tildeles flere timer end den forhåndstildelte mindste tid, tage hensyn til, hvordan faget indgår i andet skriftligt arbejde.
§ 81. Rektor beslutter efter drøftelse med de involverede lærere, hvordan den resterende elevtid fordeles, idet skriftligt arbejde inden for følgende områder skal tilgodeses:
1) almen studieforberedelse i grundforløbet,
2) almen studieforberedelse i studieretningsforløbet,
3) rapportering af eksperimentelt arbejde,
4) internt bedømte projekter,
5) samarbejde om skriftlige produkter i flere fag, og
6) fag i øvrigt.
§ 82. Mindst 25 pct. af den samlede elevtid til skriftligt arbejde, jf. §§ 80-81, skal uafhængigt af studieretning være knyttet til matematisk-naturvidenskabelige fag og disses samspil indbyrdes og med andre fag.
Stk. 2. Mindst 25 pct. af den samlede elevtid, jf. §§ 80-81, skal uafhængigt af studieretning være knyttet til dansk og fremmedsprog og disses samspil indbyrdes og med andre fag.
§ 83. Der kan afsættes flere timer til skriftligt arbejde end efter § 80, stk. 1, til
1) elever, der har flere end 4 fag på A-niveau,
2) elever, der følger en studieretning efter § 21, stk. 3,
3) elever, der skifter fag, studieretning eller uddannelse, samt
4) elever i lignende situationer.
§ 84. Eleverne har i forbindelse med det skriftlige arbejde krav på jævnligt at få tilbagemelding om deres standpunkt, herunder at få en uddybet evaluering af opgavebesvarelsernes styrker og svagheder.
Stk. 2. Rektor skal jævnligt sikre sig viden om den enkelte klasses styrker, svagheder og faglige niveau i det skriftlige arbejde. Rektor anvender denne viden til efter drøftelse med det enkelte lærerteam at sikre progression i og en hensigtsmæssig fordeling af det skriftlige arbejde.
§ 85. Ved evalueringen af elevernes skriftlige arbejde benyttes forskellige evalueringsformer, herunder
1) retning af elevernes individuelle besvarelser af opgaver og test, herunder årsprøver,
2) retning og kommentering af gruppebaserede eller individuelle skriftlige arbejder, herunder terminsprøver,
3) kommentering af delvist færdige skriftlige arbejder i en processkrivning,
4) samtaler med elever eller elevgrupper, og
5) kombinationer af ovenstående.
Stk. 2. Rektor beslutter, hvordan evalueringen af det skriftlige arbejde foregår.
"
Citat: Bekendtgørelse om uddannelse til studentereksamen.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20040134805-REGL
Skriv et svar til: Får I skr. afleveringer for i samf?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.