Oldtidskundskab
Emner til Ødipus og Odysseen
Er klar over basiske ting som hybris og nemesis. Men kunne godt lidt andre emner!?
Kom med et bud, please!
Svar #1
16. januar 2007 af soffy88 (Slettet)
Svar #2
16. januar 2007 af McMaster (Slettet)
Har du nogen forslag til analysepunkter eller emner?
Svar #3
17. januar 2007 af soffy88 (Slettet)
Svar #4
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)
Men den samme opfattelse er gældende i Ødipus.
Svar #5
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)
Hvis du ikke er helt med, så skal jeg nok komme med eksempler :)
Svar #6
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)
Svar #7
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)
Argumenter for:
Han stikker sit øje ud
Han står selv for opklaringsprocessen
Argumenter imod:
Alt han gør, er en reaktion på den spådom guderne har lagt
Implicit i spådommen ligger opklaringen, da pesten kommer og oraklets løsning er at finde morderen
Svar #8
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)
Vil du ikke mene, at grækerne i kraft af sit gudesyn(skæbnegudinder osv.) begrænser den frie vilje hos stort set alle? Der ligger vel en morale i historien, at ingen kan undslippe skæbnen og gudernes straf.
Umiddelbart kommer straffen jo som respons på Ødipus' forfaders brøde.
Svar #9
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)
Spørgsmålet er om han har fri vilje - ifølge Homer hjælpes han jo af Athene - og handlingen skabes vel i kraft af hendes ønsker!?
Svar #10
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)
Men det er rigtigt at hans "arvede-bybris" nødvendigvis vil resultere i gudernes straf.
#9 Helt korrekt. Her ser man at guderne går ind og tager parti ligesom i iliaden, hvilket resulterer i at han får den mildere straf.
Svar #11
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)
Opvejes det til gengæld af deres opførsel? Masser af helte og andre vinder jo gudernes gunst ved at ofre og følge gudernes bud.
Det virker lidt selvmodsigende.
Svar #12
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)
Som du så kommer ind på i spørgsmål 2, så kan man på visse måder påvirke guderne positivt for at beskytte sig selv og sin familie. Fx ved at ofre. Det byggede meget på quid pro quo princippet, altså noget for noget. Det var dog også vigtigt at ofre, når det gik godt for at takke guderne.
Svar #13
17. januar 2007 af DanielPetersen (Slettet)
Skriv et svar til: Emner til Ødipus og Odysseen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.