Oldtidskundskab

Emner til Ødipus og Odysseen

16. januar 2007 af McMaster (Slettet)
Jeg skal til eksamen inden længe og ville høre om nogle her kunne komme med nogle forslag til relevante problemstillinger, perspektiveringer eller generelt andre emner, der bringer en samtale udover det referende niveau.

Er klar over basiske ting som hybris og nemesis. Men kunne godt lidt andre emner!?

Kom med et bud, please!

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. januar 2007 af soffy88 (Slettet)

Har ikke læst Odysseen, men overordnet handler Ødipus jo om et menneske, der tror, at han har kontrol over det hele men lidt efter lidt, bliver han bevidst om sin egen skæbne. Hertil har vi så set filmen "Match Point", der også handler om skæbne :)

Svar #2
16. januar 2007 af McMaster (Slettet)

Ja, nu har jeg jo selv læst den - så har ikke rigtig brug for en opridsning af plottet.


Har du nogen forslag til analysepunkter eller emner?

Brugbart svar (1)

Svar #3
17. januar 2007 af soffy88 (Slettet)

Altså hvis du har læst Herodots "Kong Kroisos", kan du sammenligne den med nogen af de opfattelser der kommer frem der omkring at man ikke kan tale om lykke før personen er død.

Svar #4
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)

Jeg har desværre ikke læst Kong Kroisos.

Men den samme opfattelse er gældende i Ødipus.

Brugbart svar (1)

Svar #5
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)

Til Ødipus kan du diskutere om Ødipus har en fri vilje eller ej (determinisme contra indeterminisme)

Hvis du ikke er helt med, så skal jeg nok komme med eksempler :)

Svar #6
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)

Du må meget gerne komme med nogle eksempler. Lyder som et godt emne!

Brugbart svar (1)

Svar #7
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)

Ødipus - Fri vilje eller ej:

Argumenter for:

Han stikker sit øje ud
Han står selv for opklaringsprocessen

Argumenter imod:

Alt han gør, er en reaktion på den spådom guderne har lagt
Implicit i spådommen ligger opklaringen, da pesten kommer og oraklets løsning er at finde morderen

Svar #8
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)

#7 God problemstilling.

Vil du ikke mene, at grækerne i kraft af sit gudesyn(skæbnegudinder osv.) begrænser den frie vilje hos stort set alle? Der ligger vel en morale i historien, at ingen kan undslippe skæbnen og gudernes straf.
Umiddelbart kommer straffen jo som respons på Ødipus' forfaders brøde.

Svar #9
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)

Man kan vel relatere til Odysseus, som begår Hybris, men har muligheden for at få en mildere straf?

Spørgsmålet er om han har fri vilje - ifølge Homer hjælpes han jo af Athene - og handlingen skabes vel i kraft af hendes ønsker!?

Brugbart svar (1)

Svar #10
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)

#8 Jo det er rigtigt, at de begrænser den, men de troede samtidig på det såkaldte antinomiske paradoks, som man ser i Ødipus, hvor man både kan argumetere for han har en fri vilje og at han ikke har. Man mente nemlig, at menneskets handling var nødvendigt for at udføre gudernes vilje.
Men det er rigtigt at hans "arvede-bybris" nødvendigvis vil resultere i gudernes straf.

#9 Helt korrekt. Her ser man at guderne går ind og tager parti ligesom i iliaden, hvilket resulterer i at han får den mildere straf.

Svar #11
17. januar 2007 af McMaster (Slettet)

Men som sådan er Odysseus jo heller ikke indblandet i hans egen strafudmåling. Han kan så at sige ikke gøre nogen forskel. Beslutningen tages i sidste ende af Zeus på baggrund af Athene. Umiddelbart ligger der vel i det faktum, at mennesket ikke er herre over deres eget liv?

Opvejes det til gengæld af deres opførsel? Masser af helte og andre vinder jo gudernes gunst ved at ofre og følge gudernes bud.

Det virker lidt selvmodsigende.

Brugbart svar (1)

Svar #12
17. januar 2007 af Marcus (Slettet)

For at svare på dit første spørgsmål kan du finde svaret på en "kosmos-pyramide", hvor menneskene er i bunden, så heltene, guderne og øverst Zeus. Jo højere du kommer op, desto mere indflydelse har du på pyramiden. Det er derfor Athene går til Zeus, da han er den øverste hersker. Og da menneskene som sagt er nederst har faktisk slet intet at sige i den sammenhæng. Deres skæbner styres af guderne.

Som du så kommer ind på i spørgsmål 2, så kan man på visse måder påvirke guderne positivt for at beskytte sig selv og sin familie. Fx ved at ofre. Det byggede meget på quid pro quo princippet, altså noget for noget. Det var dog også vigtigt at ofre, når det gik godt for at takke guderne.

Brugbart svar (1)

Svar #13
17. januar 2007 af DanielPetersen (Slettet)

Freud bruger ham som et eksempel på psyko-analysen.

Svar #14
28. januar 2007 af McMaster (Slettet)

Tusind tak for den gode hjælp! Var rigtig god!

Skriv et svar til: Emner til Ødipus og Odysseen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.