Debat

Matematik på A+ eller A?

21. marts 2004 af Majs (Slettet)
Kære alle matemaitiske 1g, der står og skal vælge, om de vil have matematik på A niveu fra 2g, eller om de tager B-A vejen.
Her er nogle råd til jer:
Jeg selv valgte at tage A-A vejen hvilket jeg har fortrudt, da det betyder jeg får en ekstra mundtlig eksamen her i 3g, så jeg får 5 mundtlige i alt. Mine klassekammerater derimod, skal kun op i fire, da selv om de har matematik i år på A niveu, så gælder den årsprøve som de var oppe i 2g for en af de 10 eksamner man skal have i alt, hvor min skriftlige årsprøve i matematik sidste år ikke gælder som en af de 10 eksamner.
Mit råd er derfor, lad hver med at tage matematik A fra 2g, da det kun er at gøre det sværre for en selv. da alle de negative sider er.
1) undervisningen foregår på højere niveu, og dermed er det man lære også sværre
2) man skal op to dage skrifteligt. 4 timer med hjælpemidler og 2 timer uden hjælpemidler
3)Flere afleveringer (ca. 2 om året)
4) Dobbelt så stort mundtlig og skriftligt eksamens pensum til eksamen i 3g.
5) En ekstra mundtlig eksamen i 3g
6) Man skal også være sikker på at man vil have matematik på A niveu i 3g, da man ikke kan ombestemme sig i 2g, som hvis man havde haft matematik på B niveu

Den eneste positive side er: At hvis man skal læse matematik på universitetet har man i starten et forspring (Men hvor mange gider læse matematik på universitetet?)

Derfor siger jeg, tænk jer lige en ekstra gang om inden i vælger matematik på A+

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2004 af 404error (Slettet)

Jeg mindes, at det spørgsmål har været oppe at vende her i forumet tidligere.

Man må jo også huske på, at mange faktisk finder faget spændende og vælger det af den grund. En særdeles positiv ting ved A+ er jo netop, at man har lejlighed til at gå mere i dybden og se tingene i en mere naturlig rækkefølge. Og det er ikke kun nyttigt for kommende matematikere - det er nyttigt for alle, der ønsker en uddannelse med et vist element af matematik i sig.

Dog, hvis man ikke bryder sigom faget, men alene har brug for matematik A for at komme ind på drømmeuddannelsen, skal man selvfølgelig tænke sig om en ekstra gang, hvis man overvejer A+.

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2004 af Jean

# 1:

>Den eneste positive side er: At hvis man skal læse matematik på universitetet har man i starten et forspring (Men hvor mange gider læse matematik på universitetet?)

Tja, jeg kunne nu godt finde på det :)

Desuden er jeg ikke sikker på at det er et forspring, idet jeg er ret sikker på at alle der vælger at læse matematik på universitetet har haft matematik på A+. Jeg vil derfor nærmere betegne det som et handicap hvis man ikke har haft det og vil læse matematik på universitetet.

Det er en udbredt misforståelse, at det kun er matematikere, som har brug for matematik. F.eks. økonomer, biologer, geologer, fysikere, astronomer, dataloger....


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2004 af Cas_sen (Slettet)

#1 enig ;

Men det er rigtigt at man skal tænke sig GODT om når man vælger valgfag, fx på HH:

Man skal op i 7 eksamener alt i alt hvor de 3 A-fag er 100% sikre i skriftligt.

Tag et eksempel:

Jeg har matematik & erhvervsøkonomi på A-niveau. det betyder jeg kan komme op i følgende eksamner maj-juni:

Matematik, skriftligt *
Matematik, mundtligt
Erhvervsøkonomi, skriftligt *
Erhvervsøkonomi, mundtligt
Dansk, skriftligt *
Dansk, mundtligt
Erhvervsret, mundtligt
Internationalt økonomi, mundtligt
Virksomhedsinformation, mundtligt
Sanmfundshistorie, mundtligt

hvor * er 100% sikre

Dvs. jeg skal op i 3 skr og 4 mundtlige, og jeg ikke skal op i 3 af de 10.

-------------------------------------

Hvis man som nogle så havde valgt afsætning og IT på a-niveau, så ser situationen sådanen ud:

Afsætning, mundtligt *
IT, mundtligt *
Dansk, skriftligt *
Dansk, mundtligt
Erhvervsret, mundtligt
Internationalt økonomi, mundtligt
Virksomhedsinformation, mundtligt
Sanmfundshistorie, mundtligt

hvor * er 100% sikre

Dvs. de skal op i 1 skr og 6 mundtlige, og de ikke skal op i 1 af de 8.

-----------------------------------

det betyder altså en del, men som #1 vælg efter interesse, og lad vær med at spekulere så meget :-) interesse = godt resultat i de fleste tilfælde

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)

Ligemeget hvad tror jeg man kan være helt sikker på at mat A+ ikke hjælper på ens karakter i faget. Min oplevelse er egentligt ikke at folk lærer meget mere på A+ eller at det er væsentligt sværere. Det egentlige problem med A+ er at man bliver plantet i en klasse med alle de bedste matematikere på ens gym hvilket selvfølgelig vil få ens karakter til at droppe. Udover dette synes jeg egentligt ikke at A+ er meget sværere. Det tog mig lige under 30 mins at regne deres delprøve uden hjælpemidler igennem i en Religionstime.

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2004 af Jean

Min oplevelse er, at der er væsentlig forskel på pensum (ikke eksamenssværhed), men det varierer vel fra gym til gym...

Brugbart svar (0)

Svar #6
21. marts 2004 af sontas (Slettet)

A+ og er A skal igennem de samme ting på papiret. A+ eleverne gennemgår nogle flere beviser og sådan, men de lærer ikke at regne med flere ting. Desuden er det dybt lærer afhængigt hvor meget man lærer, og det gælder alle fag...Så det er lidt firkantet at sige man lærer med sikkerhed mere på A+

Brugbart svar (0)

Svar #7
21. marts 2004 af 404error (Slettet)

#4: For de middelgode eller mindre gode elever har du ret. Er man til gengæld god til matematik, så tror jeg bestemt, at man kan hæve karakteren på A+. Her får man jo netop lejlighed til at beskæftige sig med dybereliggende teoretiske aspekter.

Brugbart svar (0)

Svar #8
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)

Hvad har muligheden for at beskæftige sig med "dybereliggende teoretiske apekter" med ens karakter at gøre?
Det kan jeg simpelthen ikke forstå. Ligegyldigt hvad, så vil din karakter altid blive givet ud fra resten af ens klassen evner indenfor et givet fag. Vi er enige om at det er forkert at give karakterer på denne måde, men sådan vil de altid blive givet. Derfor vil det altid bedre kunne betale at gå i en dårligere klasse.
Udover det... Det kan godt være at det bare er min skole, men jeg har absolut ikke indtrykket at de som har A+ kan mere end jeg sig selv eller andre af de bedre elever fra mit hold kan. Det at have matematik A+ er for mig at se mere en mulighed for at ødelægge sine karakterer samt at kunne tro man er bedre end folk på normalt A niveau med bedre karakterer...

Brugbart svar (0)

Svar #9
21. marts 2004 af 404error (Slettet)

#8: Det nytter ikke at være god til matematik, hvis man kun sjældent får lejlighed til at vise det. Alm. mat A er langt mere "regning" end A+, hvor man i højere grad fokuserer på matematikken bag formlerne. Derfor har de dygtige elever typisk bedre vilkår på mat A+. Sådan oplevede jeg det i hvert fald i min gymnasietid.

Brugbart svar (0)

Svar #10
21. marts 2004 af Lurch

Har selv haft A+
For det første var det i mit tilfælde laaangt fra alle de "kloge" der avr samlet :) der var nok flere klaphatte end der var nørder.
Som det er blevet sagt før, så for man en meget bedre og mere logisk rækkefølge i sin gennemgang af gymnasie matematikken, da man kan tilrettelægge sit 2 årige forløb fra starten, og der ingen pensumrestriktioner er for hvad man skal have det første og det andet år.
Jeg ved at A+ går meget mere teoretisk i dybden end A. Mange flere beviser og grundlægende forudsætninger for hvad man egentlig laver, end bare at regne en masse opgaver.

En mulig ulempe er dog at du skal op i 3 års pensum hvis du skal op i mundtlig. A niveau skal kun op i 1 år. Tilgengæld kan man jo sige at der i A+ indgår en del af pensum fra alle 3 år, dvs en masse relativt simpelt og noget af det mere hardcore. På A er det kun det mere hardcore man kommer op i, rumgeometri, integraler, differentialligninger osv.

Brugbart svar (0)

Svar #11
21. marts 2004 af madsbs (Slettet)

Jeg tror altså ikke det er alle som læset matematik, der har mat+.. Det er nemlig kun på gym, man kan få det. Derfor har elever fra htx, hhx og hf ikke mat+. Og der er altså nogle af disse, der vælger at læse matemati. Har selv overvejet det (el. i hvert fald aktuar, men det er også hardcore matematik), og jeg har ikke mat+, da jeg går på hh.

Svar #12
21. marts 2004 af Majs (Slettet)

Hej igen

Til alle jer der kommer med den kommentar, at der er nogle der faktisk finder matematik spændene vil jeg lige tilføje at det gør jeg faktisk også selv. Men jeg synes at gymnasiet er uretfæridgt indrettet, at når man vælger at give et fag en ekstra skalle, uden at karakteren får større eller mindre effekt på ens gennemsnit, så kunne man da i det mindste nøjes med fire mundtlige eksamner lige som alle andre gymnasie elever, selv om det også ville betyde, at man kun får 9 karaktere i alt.

Brugbart svar (0)

Svar #13
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)

helt enig!

Brugbart svar (0)

Svar #14
21. marts 2004 af Ktulu (Slettet)

2#

"Det er en udbredt misforståelse, at det kun er matematikere, som har brug for matematik. F.eks. økonomer, biologer, geologer, fysikere, astronomer, dataloger.... "


Jeg er nu godt klar over, at jeg skal læse matematik, før jeg kan studere statskundskab (c-niveau - ja det har jeg ikke engang med mit naturfag!) eller økonomi (b-niveau)...

Det bliver spas, jeg har næsten glemt, hvordan man trækker fra og lægger til. Det er noget med mente osv. ik? og så har jeg ikke flere fingre tilbage...

Brugbart svar (0)

Svar #15
21. marts 2004 af Niels (Slettet)

Til Mads:
"Ligemeget hvad tror jeg man kan være helt sikker på at mat A+ ikke hjælper på ens karakter i faget."

Gennemsnitet er højere for de 3-årige end i forhold til de 1-årige. Så vidt jeg husker er det tæt på 1 karakter.

Det kan man jo så sige nok hænger sammen med at det ofte er de bedste som vælger dette. Men på den anden side kan man jo sige dit argument:
"Ligegyldigt hvad, så vil din karakter altid blive givet ud fra resten af ens klassen evner indenfor et givet fag. Vi er enige om at det er forkert at give karakterer på denne måde, men sådan vil de altid blive givet. Derfor vil det altid bedre kunne betale at gå i en dårligere klasse."
Ikke helt passer. Når gennemsnit får bedre karakterer må det jo også kunne betale sig at gå i en A+ klasse, eller hvad?

Personligt syntes jeg at man på A+ er bedre stillet end andre. I hvertfald på mit gymnasium. Jeg så deres prøve (alm. A) til terminsprøve med hjælpemidler, syntes sværhedsgraden på vores uden hjælpemidler var tæt på sammen niveau. Men dette hænger selvfølgeligt sammen med læreren og gymnasiet. Men gennemgående syntes jeg de opgaver de sidder og sveder med er relativt lettere end vores. Jeg tror dette hænger sammen med at vi har fået gennemgået tingenen på en anden måde. Fx i en logisk rækkefølge som gør man pludseligt kan se de llidt større linjer.

Brugbart svar (0)

Svar #16
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)

jaeh - karakterne er sikkert bedre i A+ klasser, men tror du ikke at hvis alt skulle være rimeligt så burde eleverne i denne klasse også få mere end 1 karakterpoint mere? Det tror jeg. På mit matematikhold er der altså mange som fatter meget lidt og det betyder at jeg bliver så relativt meget bedre end dem at jeg vil mene at få en bedre karakter end hvis jeg gik A+ klassen. Her taler jeg selvfølgelig kun om den mundtlige karakter, da den skriftlige er meget mere absolut. Men det er selvfølgelig kun min erfaring og hvis det er forkert skal folk da bare overhøre den og tage A+ :)

Min overbevisning er bare at alt for mange tager matematik A+ og dør på det. Det har jeg set med mange fra min egen skole...

Brugbart svar (0)

Svar #17
21. marts 2004 af Jean

Vores A+ hold fik samlet et snit på 9,8 til eksamen (mdt. og skriftlig) ...

Brugbart svar (0)

Svar #18
21. marts 2004 af starF (Slettet)

Det er noget pjat med den ekstra eksamener. Men jeg kan godt se logiskheden i det du siger. Men fidusen ligger i at den større skriftlig opgave udgør en eksamen. Det betyder, at du kun skal op i 4 mundtlige. Så det!

Brugbart svar (0)

Svar #19
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)

det gør den jo også selvom man har normalt A niveau

Brugbart svar (0)

Svar #20
22. marts 2004 af rvsj (Slettet)

Jeg mindes nu også at der blev givet nogle temmeligt høje karakterer i mdt og skritlige på det A+ hold jeg var på - også noget kun højere end de "almindelige" A hold.

Jeg vil nu også sige at hvis man skal bruge A for at have A på papiret, så tag det almindelige A niveau. Men skal man bruge matematik i sin fremtidige uddannelse så kan jeg klart anbefale A+, man får regnet flere og sværere opgaver med fx. forskellige grene af infinitisemalregningen (sp?!), plus at man bliver mere vant til at se beviser blive gennemgået og forstå dem. Derudover er det heller ikke nødvendigvis kun en fordel hvis der er "svagere" elever i klassen da det kan være med til at sætte tempoet gevaldigt ned, hvilket kan være enormt frustrerende.

Sidst men ikke mindst skal man ikke undervurdere de større afleveringer, at blive bedre til at formulere sig matematisk er ikke en dårlig ting, tværtimod..

Forrige 1 2 Næste

Der er 33 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.