Andre fag
Uddannelse
- Jeg elsker at skrive opgaver og stile - er især god til store danskopgaver og engelsk stile.
- Jeg foretrækker undervisning der lægger op til debat og ikke projektorienteret undervisning.
- Jeg er meget god til Matematik, eftersom jeg har brugt hele påskeferien på at læse og lave øvelser i flg. bog: Matematik Højniveau 1 (2.g treårigt A-niveau).
- Jeg har lige skrevet projektopgave om "Overgangen fra Den Gamle Økonomi til den Ny Økonomi", fik 11 men ikke 13, idet ingen af de andre elever forstod hvad jeg sagde, og mine analyser var for avancerede og "kedelige".
- Min far er advokat og jeg ved virkelig meget om jura - har fået at vide af alle jeg skal være jurist.
- Jeg har haft Latin hele året og er meget dygtig.
- Jeg har skrevet en disposition for alle 8 emner (alle dispositionerne inkluderer min. 2 forsøg og er i alt på 5 sider) jeg kan komme op i, i Fysik/Kemi - min storebror der er sproglig har godt nok hjulpet mig - men det gør jo ikke noget.
Umiddelbart vil jeg helst på gymnasiet - matematisk. Dette skyldes, at jeg gerne vil have matematik på et virkelig højt niveau, og samtidig skulle skrive opgaver.
Men hvad er det der er på gymnasiet af opgaver: Danskopgaven, Historieopgaven og Den større skriftlige opgave - men hvad er alt dette egentlig?
Samtidig vil jeg gerne vide; hvor kan man få Erhversøkonomi, Erhvervsret og Latin kombineret med Matematik på højt niveau.
Får man mange lektier for på gymnasiet - og hvordan er det på HHX og HTX?
Men hvad går Gymnasiet, HHX og HTX ud på (Min skolevejleder kan ikke give mig svaret, og ville også meget hellere have svar fra nogle unge mennesker med erfaringer).
Undskyld jeg deler mine tanker med alle jer andre - skulle bare have det ud. Ved godt denne tekst er skrevet meget ustruktureret og ikke særlig velformuleret, men jeg håber alligevel i kan forstå hvordan jeg har det - håber i vil komme med lidt egne erfaringer osv.
vh,
Carl-Johan
Svar #1
28. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Grunden til dette er:
1. Matematik er sjovt
2. Matematik pensum på gym er "hårdere" end på HH og HTX (min erfaring)
3. Man får en bred samfundsmæssig indsigt.
4. Der er ikke så meget projektorienteret undervisning (som jeg mener er for plat på det niveau)
Muligheden for at kombinere med andre ting er også god. Du kan få erhvervsøkonomi på B-niveau, latin på c-niveau (efter min mening et røv-fag mm. man skal bruge metoden til andre sprog.)
Erhvervsret kan du ikke få på gym.
HTX er vist ikke det rigtige for dig, der kan man ikke få nogle økonomi fag (meget sjove også).
Mit indtryk af gymnasiet er også at man får mulighed for at lære at skrive gode opgaver (idet de fleste fag er skriftlige). Derudover synes jeg også at der var en god konsensus mellem fagene dengang jeg gik der.
Som du nævner er der tre store opgaver. Du kan læse de tre jeg har skrevet:
Danskopgave: Ekspressionismen i dansk litteratur
Historie: Pinsepakken
SSO: Lineær Progammering.
De ligger alle sammen under opgaver, så kan du få et indtryk af hvad det er.
Hvad handler gym, hh og htx om ?
Tja.
Gym er nok det bredeste, man afskærer sig ikke fra noget.
HH er nok mindet mod økonomiske videregående udd. eller elevarbejde.
HTX er nok mindet mod ingeniørlignende uddannelser.
Det var vist hvad jeg kunne komme på.
Skriv hvis du er i tvivl om mere ?
Svar #2
28. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Det eneste jeg lige undrede mig over var:
1. Er karaktergivningen anderledes i gymnasiet (bedømmes opgaverne anderledes)?
2. Er det normalt på gymnasiet at have et meget højt gennemsnit - f.eks. på 10,7?
3. Kan man nå at lave alle sine lektier og skriftlige afleveringer?
vh,
Carl-Johan
Svar #3
28. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #4
28. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Den med at mat på 2. års HTX skulle svare til 3. års gym tror jeg ikke på. Jeg er faktisk ret overbevist om at niveauet er omtrendt det samme.
Det som jeg ikke synes om på HTX, om som flere af mine kammerater der har gået på denne uddanelse også har fundet iriterende, er at der er en næsten total mangel på almene fag som historie og samfundsfag.
Svar #5
28. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #6
29. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Og så til dine tre spørgsmål:
1) I teorien bedømmes man fagligt ens på et givent niveau lige meget hvilken uddannelse man har erhvervet det på. Der er dog (undskyld) en tendens til at de fagligt stærkeste elever søger mod gymnasiet og forventningerne i undervisningen kan derfor være en smule højere.
2) Selvfølgelig er det ikke normalt at få 10,7 og det kan du også udemærket godt regne ud hvis du rent faktisk selv får det. 8 er gennemsnitskarakteren så det er naturligvis det normale selvom gymnasieelever typisk ligger op mod 0,5 højere. Hvis det du spørger om derimod er om det er socialt accepteret at få høje karakterer i gymnasiet så er svaret i de fleste tilfælde ja. Når man begynder i gymnasiet kan en høj karakter pludselig være et statussymbol hvor det før var en hindring. Du skal nu nok regne med at du ikke nødvendigvis kan beholde dit gennemsnit fra folkeskolen for der er en stor faglig forskel når man bevæger sig fra folkeskoleniveau til gymnasieniveau - jeg ved godt at du arbejder med matematiske gymnasiebøger men i gymnasiet begynder tingene at gå hurtigt.
3) Det er sådan set et meget godt spørgsmål :) Jeg vil hellere sige at hvis du er rimelig dygtig så behøves du ikke lave alle dine lektier. Der er selvfølgelig nogen som virkelig elsker at sidde og lave lektier men det er urealistisk at satse på at lave alt hvis man også har andre interesser ved siden af. Personligt laver jeg meget sjældent lektier og koncenterer mig i stedet og afleveringerne som jo skal laves. Det går vist ikke helt galt for mit gennemsnit ligger på den pæne side af 10 :~)
PS: Må jeg læse din projektopgave?
Svar #7
29. april 2002 af SP anonym (Slettet)
2) Normalt er det næppe - men på den anden side bør man heller ikke gå rundt og forvente, at ens gennemsnit bare _må_ falde.
Det var min forventning i 1g, men der skete det stik modsatte. Mit studentereksamensgennemsnit ligger også en hel karakter højere en snittet fra 9. klasse. En sådan udvikling er måske mere reglen end undtagelsen, men for mit vedkommende tror jeg, det var de øgede udfordringer på gymnasiet, der gav mig lysten til at arbejde med fornyet energi. Ikke nødvendigvis fordi jeg ofrede alt andet for lektierne (tværtimod), men fordi man får en anden indstilling til arbejdet og simpelthen føler sig mere effektiv!
3) Ja, uden problemer - og hvis du ikke kan, har du jo en fraværsprocent, som helst skulle udnyttes. Og som nævnt i et andet indlæg - du kan sagtens se lidt stort på lektierne fra gang til gang. Hvis du er smart og strategisk, kan du koncentrere dig om de enkelte fag i perioder og bevare en evt. god karakter.
Og så lige m.h.t. matematik på gymnasiet - et _virkeligt_ højt niveau bliver det nok næppe til, men efter 1g bør du vælge det lange a-niveau forløb (2-årige). Det havde jeg stor glæde af, og det er primært p.g.a. mine gode erfaringer her og en fantastisk dygtig lærer, at jeg er endt på matematikstudiet idag.
vh,
Anders
Svar #8
29. april 2002 af SP anonym (Slettet)
rne takke jer allesammen, for at have kommet med så mange oplysninger mm.
Til Kaare: Jeg har ikke projektopgaven på min computer, og idet produktet var en Power Point fremlæggelse, så..
Jeg sender en anden opgave; "Sammenligning af Den Grimme Ælling & Ørneflugt". Jeg fik 10 for den, og jeg har ikke rettet i den siden jeg fik den tilbage. Jeg kan desuden love dig at det ikke er min storebrors eller lignende, det er en jeg har skrevet selv, hvorfor jeg er lidt bange for at sende den for meget rundt på nettet, idet svaje sjæle kan fristes til at "sælge" den på ulovlig vis til Studienet :~)
vh,
Carl-Johan
Svar #9
29. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #10
29. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Nå men det er da ærgeligt at du ikke har opgaven liggende... jeg ville gerne have set en projektopgave som var på for højt et niveau til at få 13 :~) Der var for øvrigt ikke nogen fil vedlagt din mail så du har nok glemt at vedhæfte den. Du behøves nu ikke være bange for at jeg sælger den til Studienet for jeg kan virkelig ikke klare at de tager penge for at dele opgaver.
Svar #12
29. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #13
30. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #14
30. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #15
30. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #16
30. april 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #17
01. maj 2002 af SP anonym (Slettet)
Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, det handler sq meget om strategi. Hvis man får overbevist læreren om, at man kan mere end det egentlig er tilfældet, så står man stærkt. De fleste har den opfattelse, at hvis man har det snit, så har man ikke lavet end at terpe hele gym-tiden.
Det var nok det sidste, jeg gjorde :)
Svar #18
01. maj 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #19
01. maj 2002 af SP anonym (Slettet)
Opgaven skulle meget gerne være vedlagt, i en ny e-mail jeg har sendt.
vh,
Carl-Johan
Ps. Mange tak for det der Engelsk !
Svar #20
01. maj 2002 af SP anonym (Slettet)
Carl-Johan>>> jep har fundet den... engelsk kan såmænd bare komme an... jeg har læst mere engelsk litteratur end store dele af den britiske befolkning :)