Matematik

Mat: "Hjælpemidler" til afleveringer

17. november 2007 af MiaMette (Slettet)
Jeg har datalogi og vi har lige lært at programmere simple ting. Fx har jeg lavet et program til at regne vinklen ud mellem to vektorer, når deres koordinater er givet.

I matematik skulle vi i en aflevering lave en opgave, hvor man skulle finde vinklen mellem to vektorer, så jeg brugte selvfølgelig mit program. Min lærer skrev dog, at jeg godt kunne have skrevet nogle flere mellemregninger, selvom jeg havde vedhæftet programkoden som bilag og henvist til den i opgaven.
Derfor gik jeg en karakter ned (havde ingen fejl ellers).

Mit spørgsmål er:
Eftersom alle hjælpemidler er tilladte, heriblandt CAS-værktøj, burde det så ikke være lovligt at lave et program til det?
Må min lærer godt give mig lavere karakter, fordi jeg ikke har skrevet mellemregninger?
Hvad med til den skr. eksamen (m. hjælpemidler), hvad råder I mig til at gøre?

På forhånd, tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2007 af Sherwood (Slettet)

Det viser et overskud selv at lave beregningerne, så det er nok det bedste. Desuden skal opgaven laves sådan at både lærer og censor kan følge din tankegang.
Jeg har set eksempler på eksamensopgaver, som skulle regnes med symboler (regnes generelt), da programmer som dit gerne skulle undgås.
Jeg ville altså selv lave mellemregningerne. Men spørg dog din lærer, om hvorfor han ikke mener, at din besvarelse er tilstrækkelig. Han ved det nok bedst. Eller det burde han i hvert fald.

Svar #2
17. november 2007 af MiaMette (Slettet)

#1 Jeg kan sagtens forstå dine argumenter, men hvad hvis du får en opgave, der lyder:
"Find arealet for den punktmængden M, der afgrænses af grafen for funktionen
f(x) = 4x^3+5x^2+6, y=2 og x-aksen." (tænkt eksempel mht. tallene)

Eller
"Find en lineær funktion, der giver højde som funktion af alder ud fra flg. data:
højde/cm: 134 | 165 | 176 | 180
alder/år: _6_ | _13 | _17 | _20"

Begge opgaver kan løses på to måder:
- I hånden
- Ved CAS-værktøj

Selvom "det viser overskud" at løse dem i hånden, er det også acceptabel at skrive: "Ved hjælp af et CAS-værktøj fandt jeg arealet af M til at være x ved at gøre..." eller "Forskriften for højden som funktion af alderen fandt jeg ved at plotte datapunkter ind på TI-89 og..."

De to eksempler er faktisk taget fra en årsprøve i 2g, hvor jeg fik 12, så intet problem der! Forstår ikke min lærers tankegang?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. november 2007 af Sherwood (Slettet)

Den lineære sammenhæng kan jo ikke laves korrekt uden brug af lommeregneren.
Men som sagt vil jeg ikke gøre mig til ekspert. Spørg din lærer skal være mit råd.

Svar #4
17. november 2007 af MiaMette (Slettet)

Jo, man kan bruge "mindste kvadraters metode", det er bare sindssygt besværligt. Eller man kan bruge den gode gammeldags a= deltay/deltax for hvert datasæt og tage gennemsnittet (mindre præcist, men stadigvæk tilnærmelsesvis korrekt, hvis punkter passer godt på den rette linje).

Men du har ret, jeg må hive fat i matematiklæreren næste gang.
Problemet er vel så, at han måske siger "nej, jeg vil se alle mellemregningerne lige meget hvad", selvom en censor til eksamen ville synes det var i orden med programmet. For man sparer en del tid ved at bruge det... det er lidt svært når der ikke er entydighed.

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. november 2007 af Sherwood (Slettet)

#4 Ja, det sparer tid. Men hvis du er så dygtig, som du giver udtryk for, burde det ikke være noget problem.
Jeg var selv til årsprøve i 1g, og jeg var færdig med opgaven (m hjæl.) efter en halv time. Og havde ingen fejl.
Så tid er der nok af.

Brugbart svar (0)

Svar #6
17. november 2007 af lottefar (Slettet)

#3 Hvorfor ikke? Det er vel bare et at tæske lidt lineær algebragymnastik, i form af mindste kvadraters metode, i hånden.

Svar #7
17. november 2007 af MiaMette (Slettet)

Jo, men det er ikke det, der er pointen :-)
Matematik handler om at finde den letteste (rigtige) løsning til et givet problem... Jeg har lavet et fint program til udregning af vinklen mellem vektorer. Jeg forstår godt teorien bag det (det er nødvendigt for at lave programmet) og kan sagtens finde ud af at regne opgaven, hvis det var uden hjælpemidler.
Hvad hvis TI-89 havde en funktion, der kunne udregne vinklen mellem to vektorer? Ville det så være lovligt at bruge lommeregneren?
I det mindste ved jeg, hvad der sker i mit program. Det går jeg ikke, når lommeregneren udregner integraler eller løser ligninger.

Så det er mere princippet i det, hvis du forstår. Men det er egentlig slet ikke dig, jeg skal diskutere det her med, det er min lærer :p

Svar #8
17. november 2007 af MiaMette (Slettet)

#7 var til #5.

#6 Vi har nok fået introduceret det på en anden måde. Jeg synes i hvert fald, at der er besværligt :)
Lige hvad i hvert fald lettere at taste ind på lommeregneren!

Brugbart svar (0)

Svar #9
17. november 2007 af Sherwood (Slettet)

Jeg forstår godt, hvad du mener. Men ja, jeg tror, vi er kommet frem til et løsningsforslag. :-)

Svar #10
17. november 2007 af MiaMette (Slettet)

Jeg sidder og laver for mange ting på samme tid, der skulle stå:
"Lige meget hvad er det i hvert fald lettere at taste ind på lommeregneren!"

Skriv et svar til: Mat: "Hjælpemidler" til afleveringer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.