Dansk
Hjælp til analyse
1. Brødrene Grimm udgav i 1812 en eventyrsamling, som alle børn kender.
2. Heksen giver Snehvide et æble.
3. Børnene kan identificere sig med figurene i eventyret.
4. Rødhætte møder en ulv, som lokker hende ind i skoven.
5. Eventyrets hovedperson er rødhætte, de skal besøge sin bedstemor.
6. Eventyrverdenen er sort og hvid. Der er mennesker, som er gode, og mennesker, som er onde.
7. Helten, som skal befri prinsessen, skal bestå tre prøver.
8. I slutningen af eventyret vinder helten prinsessen, som han giver et kys.
Svar #1
25. november 2007 af .:Tarzan:. (Slettet)
http://studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=428893
Svar #2
25. november 2007 af Shining-Star (Slettet)
- Jeg vil gerne have det forklaret, som det er når man skal forklare en 5.klasses elev det.
- og eftersom ingen svarede på min sidste besked, oprettede jeg denne her.
Svar #5
25. november 2007 af Shining-Star (Slettet)
altså det der med kryds bolle trekant firkant.
MEN VED BARE IKK HVORDAN man sætter disse symboler ind ..
Svar #6
25. november 2007 af .:Tarzan:. (Slettet)
1. UDSAGNSLED
En sætning kan indeholde mange led. Det vigtigste led er udsagnsleddet. Man begynder derfor altid med at finde udsagnsleddet i sætningen.
Udsagnsleddet udtrykker for det meste: en handling: Hun tabte sit ben, men det kan også udtrykke en tilstand: Jeg ligger i sengen.
Man finder udsagnsleddet i sætningen ved at finde det ord, man kan sætte ¨jeg¨ foran.
Eksempel:
Hunden tabte kødbenet.
Man kan sige jeg tabte, og derfor er tabte udsagnsled i sætningen.
Et udsagnsled kan bestå af flere udsagnsord, men det første står altid i nutid eller datid.
Flere eksempler:
- Han har solgt sit hus.
- De ville være kommet tidligere.
Endelig kan et udsagnsled være en bydeform:
Eksempel:
Læg den på bordet. Her er der underforstået noget: Du skal lægge den på bordet.
2. GRUNDLED
I næsten alle sætninger findes der er grundled. Grundleddet er det første led, man finder, efter at man har fundet udsagnsleddet.
Man finder grundleddet ved at spørge med hvem/hvad + udsagnsleddet.
Eksempel:
Hunden tabte benet.
---x-------o----------
Du finder altså frem til grundleddet ved at spørge: hvem tabte benet. Da svaret er hunden, er hunden altså grundled i sætningen.
3. GENSTANDSLED
Foruden grundled og udsagnsled findes der i mange sætninger et genstandled.
Genstandleddet fortæller, hvem eller hvad der er genstand for handlingen i sætningens udsagnsled.
Man finder genstandsleddet ved at spørge med hvem/hvad + udsagnsled + grundled.
Eksempel:
Jægeren skød ræven.
----x-------o----Trekant
Svar #8
25. november 2007 af .:Tarzan:. (Slettet)
HENSYNSLED
hensynsleddet fortæller, hvem der får noget, eller for hvem noget gøres. Man sætter (Firkant) under ordet for at vide, at det er hensynsled.
- Man finder hensynsleddet ved at spørge med.
hvem + udsagnsled + grundled + genstandled.
Endnu et eksempel:
Tarzan gav Jane en buket blomster
---x-----o---Firkant---------Trekant
Hvem gav Tarzan en buket blomster?
Svaret er Jane. Altså så er Jane hensynsled.
Svar #9
25. november 2007 af Shining-Star (Slettet)
Brødrene Grimm udgav i 1812 en eventyrsamling, som alle børn kender.
--------x--------o---------------trekant------------firkant---------
Så mangler jeg i 1812, som, og kender.
hvad gør jeg så??
Svar #10
25. november 2007 af Shining-Star (Slettet)
Brødrende Grimm = KRYDS
udgav = BOLLE
en eventyrsamling = TREKANT
alle børn = FIRKANT .
Så mangler jeg : i 1812, som, og kender.
Svar #12
25. november 2007 af Shining-Star (Slettet)
Svar #13
25. november 2007 af Shining-Star (Slettet)
-------x-------
Skal det ikke være kryds under / ( fælles kryds) under brødrende grimm? :S
Svar #14
25. november 2007 af .:Tarzan:. (Slettet)
Svar #16
25. november 2007 af Gandolph (Slettet)
Hele ledsætningen er et objektsprædikat, fordi den siger noget om objektet - vil jeg mene. Er ikke helt sikker.
Svar #20
25. november 2007 af Shining-Star (Slettet)
(objektsprædikat)