Matematik

Mat: Skr. eks. HF-C

14. maj 2008 af allan_sim
Kortfattede resultater for dagens eksamen i HF-C. Der tages forbehold for regnefejl,

trykfejl og søvnige perioder...

Opg. 1
a) |AC|=5,1 og |BC|=3,9

Opg. 2
a) K0=7300

Opg. 3
a) y=2900x+165200 hvor x er antal måneder efter april 2005 og y er antal ledige.

Opg. 4
a) 15 startmængden og 0,84 er fremskrivningsfaktoren svarende til et fald på 16% pr. time.
b) Mængden er 10,6 efter 2 timer. Halveringstiden er 3,98

Opg. 5
a) Kum: 19; 41; 72; 90; 98; 100
b) Kvartilsæt(32,5;43;52). Nedre kvartil fortæller, at de yngste 25% af motorcykelejerne er

højst 32,5 år.

Opg. 6
a) 291,7
b) 35,69
c) 54,2%

Opg. 7
a) 72,8
b) 6,46

Opg. 8
a) a=0,23 og b=78
b) 2010

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2008 af Mathilde85 (Slettet)

Hej

Jeg fik nedre kvartil til 22 år, når jeg taster oplysningerne ind på systime hvor den afbilder grafisk kommer den også frem til lige knap 22 år?

Er der noget jeg har lavet forkert mon?

Mvh Mathilde

Svar #2
14. maj 2008 af allan_sim

#1.
Den kan ikke være 22 år, eftersom der op til en alder på 29 år kun ligger 19% af observationerne, mens nedre kvartil er ved 25% af observationerne.

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2008 af Mathilde85 (Slettet)

Okay, hmm, har fundet ud af fejlen nu... Tak for svar.

Ved du hvordan man kan regne sin ca karakter ud henne?

Mvh Mathilde

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. maj 2008 af Sherwood (Slettet)

#3 Det kan du ikke. Du får jo et antal point for hver opgave alt efter, hvor meget du har regnet rigtigt. Disse point tælles sammen, og der kræves så et vist antal for at få de forskellige karakterer.

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. maj 2008 af Mathilde85 (Slettet)

Okay, jeg ved hvor meget jeg har svaret rigtig på og at alle opgave tæller ligemeget... Mere hvor pointene skiller og sådan...

Mvh Mathilde

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. maj 2008 af Sherwood (Slettet)

#5 Selv om du har svaret korrekt på opgaven, får du ikke nødvendigvis de maksimale (mener jeg, det er) 5 point for opgaven. Du kan meget vel have lavet noget, som gør, at du bliver trukket til 3 eller 4. En forkert regnet opgave kan også godt give 3 point, hvis man har regnet det meste rigtigt men så desværre har fejlet til sidst. Derfor er det lidt svært selv at regne sig frem til.

Brugbart svar (0)

Svar #7
14. maj 2008 af blackduck

#5

Du kan sjusse dig frem ved at bruge dette skema: http://www.emu.dk/gym/fag/ma/undervisningsministeriet/nyt/bedoemmelse-omregning.pdf

Det er dog kun vejledende!

Brugbart svar (0)

Svar #8
14. maj 2008 af Mathilde85 (Slettet)

Okay, ja det kan jeg godt se. Hmm mener nu det gik meget godt... :)

Jeg må vente at se.

Mvh Mathilde

Brugbart svar (0)

Svar #9
14. maj 2008 af Mathilde85 (Slettet)

Okay, tak...

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. maj 2008 af dimm (Slettet)

jeg fik opgave 3 til Y= -2900x+165200 (det er jo en faldende funktion?)Lige et spørgsmål til opg.4 spg. a, vil det være forkert at skrive at 0,84 er fremskrivningsfaktoren, og at den dermed viser hvor mange procent amfetamin der "forsvinder" i timen? -Eller er det et fedt? Synes nemlig det lyder mere korrekt som du skriver det!

Svar #11
15. maj 2008 af allan_sim

#10.
Ja, der mangler naturligvis et minus i opgave 3.

Det er nok uheldigt at anvende et udtryk som "forsvinder", men opgaven tester forståelsen af sammenhæng mellem fremskrivingsfaktor og vækstrate, så det er det, der lægges vægt på i bedømmelsen.

I øvrigt undlader jeg helst at svare på, om en formulering er bedre end en anden, eller om dit og dat trækker fra i bedømmelsen, da jeg ellers hurtigt kan bruge ret meget tid her :-)

Brugbart svar (0)

Svar #12
15. maj 2008 af dimm (Slettet)

Haha..det er bare helt fint. Jeg kom bare til at undre mig over om censor ville tro at jeg mente den faldt med 0,84% eller om det var forståeligt at jeg mente at den beskrev et procentisk fald.

Men tak for du har taget dig tid til at sætte svarene ind, nu er der ro i sjælen igen :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
19. maj 2008 af bassekatten (Slettet)

Jeg har i opgave 3 svaret: y = -2900 * 20 + 165200 idet der konkret efterspørges en model, der beskriver udviklingen fra april og 20 måneder frem. Er det mon korrekt?
I opgave 4 har jeg jeg defineret 0,84 som udtryk for mange % mængden af amfetamin aftager med ( 0,84 - 1 = 0,16 ) D.v.s. at når x vokser med 1 aftager mængden med 16 %. Er nu klar over, at det ikke er et korrekt og fyldestgørende svar (har endda "glemt" at skrive -0,16), men hvor mange point mon det giver?

Brugbart svar (0)

Svar #14
24. januar 2010 af azsa (Slettet)

Hvorfor er der ikk beregninger ??


Skriv et svar til: Mat: Skr. eks. HF-C

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.