Dansk Historieopgave

Historie opgaven (muligt emne)

26. september 2004 af Chemistry (Slettet)
Hej folkens.

Jeg er begyndt at tænke lidt over hvilke emner jeg eventuelt kunne tænke mig at skrive om. Nu er jeg så blevet lidt hooked på at skrive om gangsterne igennem alle tiderne. Mit spørgsmål lyder så til jer om det er i for bredt emne eller hvad synes i?

Brugbart svar (2)

Svar #1
26. september 2004 af Roman Garcia

Jeg synes, det er for bredt. Du kan nemt gøre dit emne nemmere ved at tage udgangspunkt i en specifik problemstilling. Eksempelvis Capones dom. Hvorfor blev han sendt i fængsel, hvem var de ledende mænd bag og hvordan blev han smidt ud på klippen? Derudover kan man kigge på om sigtelserne og den senere dom var juridisk velbegrundet, eller om han blev fjernet fra verden på baggrund af en løs anklage.
Dette er kun et eksempel. Det er et meget stort emne, du har valgt, og jeg vil foreslå, at du begrænser dig lidt.

Brugbart svar (2)

Svar #2
26. september 2004 af Marcus (Slettet)

Helt enig med Roman Garcia, det er måske for bredt, selvom det er et fedt emne. Jeg vil også lige høre om du har haft noget om det i historie, for det er et krav til historieopgaven, at man skal have berørt emnet i undervisningen..

Svar #3
26. september 2004 af Chemistry (Slettet)

Ja det kan jeg godt se.
Nej vi har ikke haft noget om det endnu, men jeg spørger lige min lærer på mandag hvad hun siger til det. Gor har hørt om en del der fik dispensation til at lave om noget de ikke havde berørt. Men takker da for svarene

Brugbart svar (2)

Svar #4
28. oktober 2004 af Michael Hansen (Slettet)

Alternativt har jeg et interessant emne til dig her:

"Det glemte folkedrab"

I en tale, som Adolf Hitler holdt den 22. august 1939 til sine ledende officerer kort før Tysklands invasion af Polen, opfordrede han til nådesløs fremfærd mod mænd, kvinder og børn og spurgte retorisk: ”Hvem taler i dag længere om udryddelsen af armenierne?”

Ikke mange nævnte længere det armenske folkedrab, og det så Hitler som en mulighed for ubemærket at behandle jøder og polakker som det passede ham.

Ovenstående citat stammer fra www.folkedrab.dk, der er udarbejdet af Afdeling for Holocaust- og Folkedrabsstudier under Dansk Institut for Internationale Studier.

Og dengang som nu fremstår det uhyggelige folkedrab på hen imod 1,5 millioner kristne armeniere som det ”mest succesfulde” massemord i nyere historie.

Få mennesker kender nemlig i dag til armeniernes voldsomme historie, og Tyrkiet har på effektiv og imponerende vis formået at kvæle ethvert forsøg på at få placeret et ansvar for tragedien.

Spørgsmålet er hvorfor? Hvordan kunne det gå til at et massivt folkedrab på over 1 million mennesker bliver udsat for kollektivt hukommelsesvigt i Europa?

"It is generally not known in the world that, in the years preceding 1916, there was a concerted effort made to eliminate all the Armenian people, probably one of the greatest tragedies that ever befell any group. And there weren't any Nuremberg trials".

Jimmy Carter, May 16, 1978, White House ceremony

Med venlig hilsen

Michael

PS. Hvis du ønsker yderligere info kan jeg som start anbefale http://www.folkedrab.dk/, http://www.aaainc.org/info/Genocide.pdf http://www.unitedhumanrights.org/pictures.htm eller http://www.theforgotten.org/intro.html

Svar #5
28. oktober 2004 af Chemistry (Slettet)

Det ser faktisk ud til at være et interessant emne med kød på.

Brugbart svar (2)

Svar #6
28. oktober 2004 af snakkepus (Slettet)

Ja, emnet er bestemt interessant (og ambitiøst), men jeg tror ikke det muligt at løse ovenstående opgave tilfredstillende på 8-10 sider.

Brugbart svar (2)

Svar #7
28. oktober 2004 af Michael Hansen (Slettet)

Hvorfor ikke? På Mellemøst-studier (hvis det altså er dem ved Syddansk Universitet i Odense) er det fx muligt på enkelte fag at lave afl opgaver på 15 sider som erstatning for mundt. eksamen.

Så bare klø på!!!

:)

Svar #8
28. oktober 2004 af Chemistry (Slettet)

# 6 Mener du den ikke kan blive lang nok eller, at den vil blive for lang hvis den skulle løses ordentligt?

Brugbart svar (2)

Svar #9
28. oktober 2004 af snakkepus (Slettet)

#7 Hvad har det med denne sammenhæng at gøre, at man kan lave opgaver på Mellemøst-studier på 15 sider??? Man kan også lave opgaver på 4, 8 og 100 sider - det hele afhænger af problemstillingen!!

Jeg synes din(#7) problemstilling er for ambitiøs til at kunne løses tilfredsstillende på 8-10 sider

Brugbart svar (2)

Svar #10
28. oktober 2004 af Michael Hansen (Slettet)

#9

Problemstillingen, metoden, data og kilde-materialet afstemmes naturligvis med den endelige problemformulering.

Det samme gør sig jo gældende ved MØ-studier hvor opgaver på 15 sider også skal opfylde førnævnte balance-krav. Det er altid en udfordring at fatte sig i korthed om et historisk emne på 8 - 15 sider.

En gymnasieopgave om dette emne vil vinde meget ved ikke at være en bevidstløs analyse af et emne censor allerede har læst om 10.000 gange før.

Derfor kan man med sindsro tage fat på ”Det glemte folkedrab” hvis ambitionerne er høje.

Problemstillingen behøver naturligvis ikke være identisk med den jeg hurtigt skitserede ovenfor…

Mange hilsener

Michael

Brugbart svar (2)

Svar #11
29. oktober 2004 af snakkepus (Slettet)

ja - det klart man afstemmer efter behov i forhold til problemstilling. Og ja det kan være en udfordring at fatte sig korthed, når lejligheden byder sig.

"En gymnasieopgave om dette emne vil vinde meget ved ikke at være en bevidstløs analyse af et emne censor allerede har læst om 10.000 gange før."

.....muligvis, men den vil tabe ligeså meget ved at være forsimplet og overfladisk.

Brugbart svar (2)

Svar #12
29. oktober 2004 af Michael Hansen (Slettet)

#11

".....muligvis, men den vil tabe ligeså meget ved at være forsimplet og overfladisk".

Nuvel. Men det har ikke meget med sidetal at gøre...!

;)

Brugbart svar (2)

Svar #13
29. oktober 2004 af snakkepus (Slettet)

#12

Jo, det har faktisk en hel del med sidetal at gøre, som jeg ser det.

Du vil sikkert hævde, at sandsynligheden for at forsimple + lave en overfladisk opgave er lige stor uanset om man har 8 eller 25 sider til rådighed.

Men når et emne (som det du har lagt op til) er forholdsvist teoretisk og uudforsket, så er risikoen for at falde i ovenstående fælder større. Som jeg skrev tidligere så "kan" det være en dyd at fatte sig i korthed - når lejligheden byder sig!

Brugbart svar (2)

Svar #14
29. oktober 2004 af erdos (Slettet)

Det drejer sig ikke om 8-10 sider, når man snakker maksimum. Det er 15 tætskrevne sider. Desuden sagde vores studievejleder, at der ikke står andet - dvs., at det ikke er påkrævet, at det er 15 sider med halvanden linieafstand og skriftstr. 12. Skriv bare med enkelt og str. 8!

Brugbart svar (2)

Svar #15
29. oktober 2004 af Michael Hansen (Slettet)

#13

Med det argument kan du afvise enhver historisk begivenhed. Der er jo ikke tale om en videnskabelig afhandling men en gymnasieopgave på op til 15 sider.

Desuden er sidetal på ingen måde proportionalt med kvalitet. Jeg har læst mange skarpe analyser begrænset på 15 – 20 sider mens jeg omvendt har læst flere lange videnskabelige publikationer, der er tyndere end det papir det er skrevet på (jf. fx SFI rapporten ”Mange veje til integration”).

Så gymnasieelever kan sagtens kaste sig ud i dette spændende emne. :)

Mange hilsener

Michael


Brugbart svar (2)

Svar #16
29. oktober 2004 af snakkepus (Slettet)

#15

Hvordan kan man afvise en enhver historisk begivenhed på det grundlag?? Det kan jeg ikke se!!

Og nej der er ikke tale om en videnskabelig afhandling, men derfor er der vel stadig nogle almengældende kriterier for en opgave - til struktur, form og ikke mindst indhold!!

Og dit sidetals-argument udelukker jo ikke, at det omvendte i høj grad også forekommer. Jeg er sikker på, at hvis man gad give sig i kast med det, så kunne man finde mindst lige så mange eksempler herpå.

Og så lad det lige være klart, at jeg ikke siger, at gym.elever ikke kan beskæftige sig med emnet.
Men den vinkel du (Michael) argumenterer for lægger i høj grad op til en akademisk opgave, hvis den altså skal besvares bare nogenlunde tilfredsstillende.


Brugbart svar (2)

Svar #17
29. oktober 2004 af *A* (Slettet)

#14 Jo Kalle der står hvor mange ord den max må indeholde. Antallet af ord passer ca til 15 sider med 1½ linieafstand str 12

Brugbart svar (2)

Svar #18
29. oktober 2004 af erdos (Slettet)

#17: Kan du komme med en henvisning, da jeg hvis skal snakke lidt alvorligt med min studievejleder, hvis det er tilfældet?

Brugbart svar (2)

Svar #19
01. november 2004 af Michael Hansen (Slettet)

#16

Hej igen

Vi er vist ved at snakke det her ud på et plan hvor det ikke har hjemme.

1. Du skriver: "Og nej der er ikke tale om en videnskabelig afhandling, men derfor er der vel stadig nogle almengældende kriterier for en opgave - til struktur, form og ikke mindst indhold!!"

Netop. Og det er derfor ligegyldigt om du skiver om Holocaust, "Det Glemte Folkedrab" eller Golfkrigen.

Afgørende for en gymnasieelev er adgang til, og omgang med, kilderne.

2. Du skirver: "Og dit sidetals-argument udelukker jo ikke, at det omvendte i høj grad også forekommer. Jeg er sikker på, at hvis man gad give sig i kast med det, så kunne man finde mindst lige så mange eksempler herpå".

Helt enig. Det var heller ikke mig der gjorde sidetal til en forudsætning for kvalitet. Sidetal har aldrig været en garant for kvalitet.

3. Du skriver videre: "Og så lad det lige være klart, at jeg ikke siger, at gym.elever ikke kan beskæftige sig med emnet".

:)

4. Og afslutter med: "Men den vinkel du (Michael) argumenterer for lægger i høj grad op til en akademisk opgave, hvis den altså skal besvares bare nogenlunde tilfredsstillende".

Muligvis. Jeg mener dog godt at der kan arbejdes med emnet på analytisk vis i en 15 sider lang gymnasieopgave.

Alternativt kan problemformuleringen ændres og det analytiske snit placeres på en lidt anden måde. Fx ved at tage udgangspunkt i en enkelt kilde (eventult Karen Jeppe: http://folkedrab.dk/armenien/karenjeppe/artikel/ ).

Mulighederne er mange og emnevalget giver både censor og eksaminator en klar fornemmelse af en elev, der både vil og kan noget ud over det sædvanlige.

God fornøjelse til alle, der har mod på udfordringen...


:0)

Mvh.

Michael









http://www.hr-action.org/armenia/index.html

Brugbart svar (2)

Svar #20
01. november 2004 af 404error (Slettet)

#18: Fra Undervisningsministeriets hjemmeside:

"Den færdige besvarelse må i henhold til bilagene om den større skriftlige opgave maksimalt have et omfang svarende til 15 maskinskrevne A4-sider med 1½ linieafstand. Indholdsfortegnelse, noter, litteraturlister, grafer og tabeller samt eventuelle illustrationer og tekstbilag medtælles ikke ved opgørelse af besvarelsens omfang, heller ikke når de er placeret inde i teksten.

Hensigten med bekendtgørelsens bestemmelse om opgavebesvarelsens omfang er, at besvarelsens egentlige tekst maksimalt skal fylde 15 A4-ark, med en passende venstremargen og højre- margen (2-3 cm). Der er almindeligvis 35-40 tekstlinier på en side."

Jf.

http://makeashorterlink.com/?X20265BA9

Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.