Afsætning

help - kloge hoveder til modeller ?

08. december 2008 af sleort (Slettet)

hej, jeg skal til at skrive SRP i Afsætning og IT som bifag.

IT delen har jeg styr på. men vedr. Afsætning kunne jeg godt bruge lidt hjælp.

Mit emne handler om ekspansion på det nordtyske marked.

mit problem er at jeg mangler modeller som ikke står i mine bøger, da det jo ville give lidt ekstra karakter :)

så hvis der er nogen der har nogle forslag ville det være super ! eventuelle links ville også være tli stor hjælp.
 


Brugbart svar (2)

Svar #1
09. december 2008 af ktchristensen (Slettet)

Nu kender jeg ikke så meget SRP projekter fra min tid på skolebænken:) Så det ville nok hjælpe for mig hvis jeg vidste lidt mere omkring problemstillingen. Min afhandling på Handels højskolen omhandlede faktisk ekspansion på det tyske marked, og jeg erindrer i hvert fald en model fra international marketing, som var en udvidelse af PEST analysen. Den er fra en bog som hedder International Marketing og er af Philip Cateora, 2006. Du skulle kunne låne den på bibliotektet eller hvis du har en handleshøjskole i nærheden har de i hvert fald den på bibliotektet. Den er godt illustreret, så den ikke en hel dødbidder. Den er selvfølgelig på engelsk.

Hvis du har spørgsmål ellers er du velkommen til at skrive...

mvh. Kirsten


Svar #2
09. december 2008 af sleort (Slettet)

Hej Kirsten.

Jeg takker for dit indlæg, og jeg har ringet til bibliotektet, men den eneste version de kunne få fat på er 2002 udgaven og den kan jeg først få om cirka en uge. Og da jeg ikke har frygtelig meget tid at gøre med, må jeg desværre droppe den ide, men tak alligevel!

Vedrørende min problemformulering, skal skal jeg ind på:
Jeg skal komme med en relevant indtrængningsstrategi på det nordtyske marked og vurdere om der skal anvendes standaliseret eller differentieret parameterstrategi.

Jeg skal også redegøre for udviklingstendenser på catering markedet

Og endvidere give et bud på hvilke vækststrategier virksomheden skal fokusere på i fremtiden.

Indtil videre har jeg tænkt over at bruge følgende modeller:
Skydeskivemodellen
Værdikæde

Porters 5 forces

SWOT analyse

konkurrentanalyse

Vækst-strategi: for at belyse Tj Caterings vækstmuligheder
Vertikal og horisontal integration:
(evt) PEST analyse (?) eller en der hedder STEEP (?)
Indtræningsstrategi:
De 4 P’er: Standardisering/differentiering
SMUK analyse:
Konkurrencestrategi:
for at finde en overordnet strategi, der skal sikre virksomheden de størst mulige konkurrencemæssige fordele i forhold til konkurrenterne

Konkurrencemæssig position

------------------------------------

Jeg håber du vil komme med kritik og måske forslag til andre modeller der ville være bedre ? eller hvis jeg har skudt helt ved siden af vedr. nogle af de overstående modeller?

Mvh, T


Brugbart svar (2)

Svar #3
10. december 2008 af ktchristensen (Slettet)

Jeg kan også anbefale en anden bog som hedder Strategi i vindervirksomheder af Lægaard og Vest, fra 2005. Den er også rigtig god, men den bekræfter faktisk hovedsaglig mange af de modeller du i forvejen overvejer at bruge.

Jeg brugte rent faktisk STEEP analysen i min rapport, den fungerer i princippet lige som PEST analysen, hvor der plot er tilføjet nogle flere faktorer. Det kan man jo også gøre ved PEST analysen. Tit ser underviserer positivt på at man udvikler modeller så de tilpasses dit eget projekt. Så længe du selvfølgelig kan forsvare og argumentere for det i din rapport.

Jeg brugte STEEP, Porters 5-forces, Konkurrent analyse og en overordnet analyse af kunderne på markedet. Dette koger man ned og bruger i sin SWOT. 

Derudover De 4 P'er og en konkurrencestrategi.

Som jeg ser det kan du også sagtens bruge skydeskivemodellen for at komme mere ind på konkurrencen. (jeg brugte den dog ikke selv)

En ting som måske kunne være vigtig eller i såfald at nævne hvis du skal forsvare den er at når man arbejder med strategi i hvilken som helst form skal man tage forbehold for de interne faktorer. Altså virksomheden selv. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor relevant det er og hvor nemt det ville være for dig at lave en intern analyse. Eller om virksomheden er opdigtet. Men det handler om ledelses strategi og medarbejdernes villighed til forandring, hvilket det jo vil være at opstarte på et andet marked. Den virksomheden jeg arbejdede for f. eks. havde en meget forandrings villig chef, som var rigtig god til ekspansion - dermed et GO fra mig. Nu har de siden fået en ny. Og det ville seriøst ændre min indstilling noget, for han er en hel anden type med andre mål og forestillinger.

Ok en lidt lang historie, men hvis du overvejer at gå ind og kigge kort på de interne, så gøres det inden SWOT for konkret så står SW - Styrker og svagheder = for de interne faktorer  og OP for de eksterne.

Ellers hvis det ikke er nødvendig, et krav eller noget lign. så nævn det evt. hvis den evt. skal forsvares. Kunne give et godt plus:)

mvh. Kirsten


Svar #4
10. december 2008 af sleort (Slettet)

Hej Kirsten, igen tusind tak for dit svar !

Jeg må indrømme at jeg ikke er 100% med vedrørende "man skal tage forbehold for de interne faktorer." og du skriver noget om en intern analyse ? er det ikke det man lidt gør i en SWOT analyse. den er godt nok ikke særlig uddybende, men er der en model du bruger til at gå i dybden med de interne forhold ? For som sagt, så bruger jeg SWOT analysen.

plus, jeg tænkte om du ville sende din afhandling ? for vil gerne se hvordan du har stillet det op, og hvilken rækkefølge, dog selvfølgelig kun hvis du har lyst :) hvis det er, så er min mail [email protected]

også så vi kan snakke videre over mail, hvis det falder i din smag ?

mvh, T


Brugbart svar (2)

Svar #5
15. december 2008 af ktchristensen (Slettet)

Jeg har sendt en mail:)


Skriv et svar til: help - kloge hoveder til modeller ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.