Debat

Alm.gym. STX!

26. januar 2009 af 1eg (Slettet)

hvordan har du det med gymnasium ? er det bare noget der skal overstås ? 

hvor langt tid bruger du ca. på dag til dag lektier?

hvor langt tid bruger du ca. på afleveringerne? laver du dem den dag de skal afleveres eller en uge før osv ? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. januar 2009 af 9200 (Slettet)

For mit vedkommende er det i alfald ikke bare noget der skal overståes. Det er den bedste undervisningsinstitur jeg har gået på, og jeg har aldrig lært så meget på så kort tid nogen andre steder.

Det er meget forskelligt. Lige for tiden bruger jeg 4-5 timer om dagen og endnu mere om weekenden (jeg ved hvad I tænker!)

Jeg bruger på afleveringer den tid der er afsat til dem. har jeg en biologi-rapport for med 4 elevtimer bruger jeg 4-4,5 timer på den, nogle gange kan jeg nøjes med mindre.

Jeg laver afleveringerne ligeså snart jeg har tid til det, om det så er 3 uger før afleveringsdatoen eller 3 timer.


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. januar 2009 af Chiiiqua (Slettet)

jeg er helt enig med 9200, man lære rigtig meget på kort tid. Man skal virkelig være oppe på dupperne for at følge med, man kan ikke bare ladde sig til at sove i timerne.

#1 ærlig talt så tænker jeg "Yes mann, enedlig en som mig" for jeg bruger også ca. den samme tid på lektier.


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. januar 2009 af JuMMe^ (Slettet)

#1 og #2 Respekt for at i gider at bruge så meget tid på jeres skole.

Dengang jeg gik i gymnasiet brugte jeg ca. 1 time om dagen på lektier når jeg ikke havde afleveringer.

Jeg brugte ca. det halve af tiden til en aflevering (hvis der f.eks. var angivet 4 elevtimer, så brugte jeg 2 timer).

Det kommer dog an, på hvilket fag det var. Nogle ting tager længere tid end andre.

Jeg kom ud med et godt snit, så min indsats mht. til lektier og afleveringer må have været meget passende.


Brugbart svar (1)

Svar #4
26. januar 2009 af Chiiiqua (Slettet)

det må jeg nok sige, det er sku godt gjort!!!

Men nu hvor jeg faktisk tænker over det, så tror jeg faktisk jeg blander aflevinringer og almindelige lektier samme.. det har nok sin grund i at vi har så MANGE afleveringer for (2 faste om ugen + muligvis andet) , som i hvert fald kan tage 5 timer stykket, derfor synes jeg generalt at jeg bruger rigtig meget tid på skolen.


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. januar 2009 af Sherwood (Slettet)

Jeg har hele tiden haft det enormt godt med at gå i gymnasiet, det har været virkelig spændende, hvilket har været med til at give mig en bred viden inden for adskillige emner og fag. Men nu er det snart tid til at opleve noget nyt. Nyd gymnasiet, mens I kan!

Jeg bruger vel maksimalt en halv time på lektier om dagen, men så er der jo også de skriftlige opgaver ved siden af. Alligevel lyder det til, at jeg laver relativt lidt, kan jeg høre. Jeg laver alt, næsten, dagen før det skal afleveres, men der er perioder, hvor tiden er så tralv, at det er nødvendigt at administrere sin tid, så man kan få lavet det hele til tiden.


Brugbart svar (1)

Svar #6
26. januar 2009 af Jerslev

#0: Nu er det tid til at blive nostalgisk. :) 

Dengang jeg gik i gymnasiet var det både noget, der skulle overståes, men samtidig noget, jeg nød. Jeg nød undervisningen i de naturvidenskabelige fag, men de humanistiske skulle bare overståes. Jeg brugte ikke alverdens tid på at forberede sidstnævnte, for de interesserede mig ikke. Som oftest bestod forberedelse blot i at læse den her tekst til tysk, læse den her tekst til dansk og læse et eller andet afsnit i historiebogen etc., hvor jeg til de naturvidenskabelige fag regnede opgaverne og læste lektierne.

Med det sagt skal det nævnes, at jeg nok ikke engang har lavet en times lektier om dagen - eksl. afleveringer, der tager lidt længere tid. Jeg har nok i gennemsnit brugt en times tid på lektier om dagen, hvis afleveringer regnes med - de blev forresten oftest lavet dagen før eller dagen før dagen før. =)

På trods af min ringe arbejdsbyrde fik jeg også et fint snit fra min studentereksamen; 10,2 på den gamle skala blev det til.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #7
27. januar 2009 af DennisDeH (Slettet)

Jeg har det lidt ligesom Jerslev, Sherwood og JuMMe^. 1 time om dagen i gennemsnit vil jeg tro bliver det til, og det er med afleveringer, læsning og alt der har med skole at gøre. Langt det meste i gymnasiet er jo meget nemt, tror kun det er sket en enkelt eller 2 gange at jeg virkelig har skulle sidde mig ned og tænke over en opgave. Synes de nemmeste fag er Dansk og Engelsk, selvom jeg er meget naturvidenskabelig anlagt, og jeg gør derfor ikke særlig meget ud af disse. En stil skriver jeg dagen i forvejen for det meste, fordi jeg hader at skrive stile, mens jeg godt kan hygge mig med en fysik/kemi/matematik-opgave mange dage før den skal afleveres, fordi det interesserer mig.


Brugbart svar (1)

Svar #8
27. januar 2009 af abk_buch (Slettet)

For mit vedkommende er gymnasiet noget der bare skal overstås, hvilket også ses i en høj fraværsprocent.. Jeg er uenig med #1 i, at der bliver lært en masse på kort tid.. Jeg synes timerne (mange af dem) er præget af et lavt niveau og en ringe arbejdsindsats fra mine medstuderende... Hvis det stod til mig blev timerne brugt på noget fagligt "nyt" stof - hver gang..

Når det er sagt bruger jeg ca. 15-30. min til lektier om dagen (det meste bliver alligevel gennemgået/gennemlæst) i timerne... Til gengæld tager jeg mine afleveringer meget seriøst - både mht. indhold og afleveringsfrist..

På trods af højt fravær/lille lektielektier ligger jeg vel i Top 3 i min klasse ang. karakterer, da jeg generelt ser skolen som meget let.


 


Brugbart svar (1)

Svar #9
27. januar 2009 af Sherwood (Slettet)

#7 Hvis jeg skriver dine stile, skriver du så mine fysikopgaver? Det burde vel sikre 12 til os begge (alligevel)..


Brugbart svar (1)

Svar #10
27. januar 2009 af DennisDeH (Slettet)

Uha det er sq ligefør Thomas :P

Det er nu ellers ikke noget problem for mig at få 12 i dansk alligevel, men vi kunne da nok finde ud af noget! haha


Brugbart svar (1)

Svar #11
27. januar 2009 af Jerslev

#9: Jeg kan godt skrive dem til et sikkert 12-tal. ;) For kontakt afregning selvfølgelig. :)

Ej, bare en joke. Jeg går ikke ind for at lave andres ting for dem.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #12
27. januar 2009 af 9200 (Slettet)

#8 Nu er det så med hensyn til mig selv jeg taler.


Brugbart svar (1)

Svar #13
27. januar 2009 af Sherwood (Slettet)

#10 Jeg kan sørme også godt få 12 i fysik, Dennis, men det gør sgu ikke arbejdet sjovere!


Brugbart svar (1)

Svar #14
27. januar 2009 af abk_buch (Slettet)

#12... heller ikke nogen hard feelings herfra..

Dejligt at høre, at den danske gymnasieskole åbenbart fungerer nogen steder.. :-)


Svar #15
28. januar 2009 af 1eg (Slettet)

hmm jeg er både enige med nogen og uenige med andre.

jeg synes man lærer meget på kort tid, men det behøves altså ikke være positivt! For meget læring kan gøre , at man har svært på at huske på de ting man skal lære osv!

Jeg bruger også omkring 3-4 timer om dagen , nok fordi jeg selv synes (at mange ting er svære) men også fordi at jeg meget gerne vil være forbedret til timen så jeg kan deltage.. Op med lappen, op i karakter :p.

mm.. For mig skal gymnasiet bare overståes. er ved at blive træt! virkelig! Men det går..

og til dem der går i 2 eller 3 G - synes I at det er blevet hårdere eller ? :) har hørt at 2G kræver virkelig meget osv... ?


Brugbart svar (1)

Svar #16
28. januar 2009 af Chiiiqua (Slettet)

jeg synes helt klart det er blevet hårdere i 2.g .. for mig var 1.g ren hygge. man kom i skole og havde det virkelig sjovt med klassekameraterne, og lærene. Helt ærligt så var det for mig lidt ligesom folkeskole.


Brugbart svar (1)

Svar #17
28. januar 2009 af DennisDeH (Slettet)

Kan ikke mærke den store forskel på 1.g og 2.g ... Synes næsten 1.g var hårdere, fordi man skulle til at omstille sig fra folkeskolen til gymnasiet. Synes vi har samme mængde afleveringer for, 2-3 stykker om ugen, og så diverse projekter, læsestof mv.

Jeg tror at 3.g bliver rent slack-år med kun 5 fag :)


Brugbart svar (1)

Svar #18
28. januar 2009 af Sherwood (Slettet)

1g er hårdt, fordi man skal vende sig til de nye omgivelser, nye kammerater, mærkelige lærere og fag, som er både sværere og nogle uvante i forhold til, hvad man tidligere har haft. Der er ikke så mange timer, lektiemængden er begrænset, og niveauet er sandt at sige kun hævet lidt i forhold til folkeskolen.

2g er klart det hårdeste år, der er langt flere lektier, og dagene er gennemsnitligt markant længere. Det er også her, man hæver niveauet - ikke gevaldigt - men nok til, at det kan mærkes. Desuden er der både en dansk/historie-opgave samt en studieretningsopgave, der skal skrives, samlet set er der kun to dages fri til disse.

Så er der 3g, hvor man ikke laver noget som helst (det gør vi i hvert fald ikke), dagene er præget dovenskab, måske fordi man er træt af gymnasiet. Sådan kender jeg mange, der har det. Antallet af skriftlige afleveringer er heller ikke voldsomt, slet ikke i forhold til det, man er igennem i 2g. I øvrigt har man en måned fri til at skrive SRP, forberedelse til AT-eksamen er spredt ud over det sidste halve år, hvor der også gives fri.

Så det vil altså sige, at når man er færdig med 2g, er gymnasiet næsten overstået. Det er klart det hårdeste år, men det betyder til gengæld også, at det er enormt spændende!


Svar #19
29. januar 2009 af 1eg (Slettet)

18# ja så må jeg håbe på at det er spændende og ikke kun hårdt, at man blir kørt ned af det! :p


Brugbart svar (1)

Svar #20
29. januar 2009 af JuMMe^ (Slettet)

Jeg syntes der var stor forskel på 1g og 2g.
2g var klart hårdere og mere krævende.
3g var meget som 2g, men nu var man bare vant til at være stresset og lave mange afleveringer.

Så jeg er ikke enig i, at 3g er et slap-af-år. Især den sidste del af 3g var travl.


Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.