Samfundsfag

Økonomi

01. februar 2009 af Esben_89 (Slettet)

Nogle der kan hjælpe mig med at besvare dette spørgsmål, og ved hvad jeg skal komme ind på?


spørgsmål: Tidligere blev fx husholdningssalt anset for at være et homogent produkt. Nu kan der købes flere forskellige – ret dyre - salte (Maldon, Gourmet, Læsø sydesalt). Hvilke fordele er der ved at differentiere (brande) et produkt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2009 af Jean

Hvis husholdningssalt er et homogent produkt, kan du ikke ramme de forbrugere, der gerne ønsker 'lidt luksus'.

Fra producentens synspunkt er der et klart økonomisk incitament til at have forskellige produkter til forskellige kundegrupper, så man har et produkt i en prisklasse, der passer til kunden. 

Hvis du før sælger 10 x 1 kg. salt til 10 kr. pr styk er omsætningen 100 kr

Hvis du i stedet kan sælge 5 x 1 kg. salt til 8 kr. og 5 x 1 kg salt til 20 kr. er omsætningen 140 kr. 


Skriv et svar til: Økonomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.