Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

hjælp til karakteristik af virksomhed

14. februar 2009 af JanniRibe (Slettet)

heeej!

Jeg sidder og er i gang med SRP, og der skal jeg bla. give en karakteristik af Carlsberg..

Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal komme ind på??

udover SWOT osv?

på forhånd tak :) mine fag er afsætning og engelsk.

(problemformulering: Giv en kort karakteristik af virksomheden Carlsberg

Lav en analyse af det indiske ølmarked, med fokus på de kulturelle dimensioner.

Vurder of diskuter på baggrund af den markedsanalysen, hvordan Carlsberg ved hjælp af en givtig strategisk planlægning kan opnå konkurrencemæssige fordele)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2009 af danielruhmann (Slettet)

En PEST-analyse ville da være ganske relevant. Porters Diamant set ud fra det indiske marked kunne du også benytte.

Fortæl, hvordan du har tænkt dig at gibe opgaven an. Så kommer jeg gerne med indspark.


Svar #2
14. februar 2009 af JanniRibe (Slettet)

lige nu er jeg virkelig på bar bund!

jeg kan ikke se hvordan jeg skal begynde med at karakterisere virksomheden, jeg ved at jeg skal bruge SWOT, men udover den er jeg blank...

PEST og porters kan jeg jo kun bruge når jeg skal analysere det indiske ølmarked (det har jeg rimelig styr på)

det er nok bare mig der gør det sværer end det er..


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. februar 2009 af danielruhmann (Slettet)

Hmmm, prøv at smide dine foreløbige resultater for SWOT-analysen af Carlsberg op her i tråden...


Svar #4
14. februar 2009 af JanniRibe (Slettet)

stærke:

- Verdenskendt brand
- Koncernen har en solid indtjening og pengestrøm fra flere vesteuropæiske markeder, hvilket skaber
grundlag for investeringer i mindre udviklede ølmarkeder.
- Ledelsen har siden direktørskiftet fulgt sine planer til dørs og skabt en klart forbedret indtjening og finansiel position. Det skaber tiltro til nye planer.
 

Svage:

- Carlsberg er den lille blandt de internationale øl-producenter.
- Carlsbergs effektivitet og dermed indtjenings-grader er ikke på niveau med de internationale konkurrenters.
- Carlsbergs størrelse betyder, at koncernen er stor og international, men alligevel mindre end koncernens konkurrenter. Carlsberg har derfor ikke de samme investeringsmuligheder som konkurrenterne og må ofte søge alternative – uafprøvede – strategier.
 

Muligheder:

- Udvidelse af markedet
- Asien spås at blive verdens største ølmarked foran USA om få år. En kæmpe befolkning og en meget
kraftig økonomisk vækst udgør en unik cocktail for mærkevareproducenter.

Trusler:

- Virksomheder som Anhauser Busch, InBev, SAB Miller og Heineken er væsentligt større end Carlsberg.
- Det vigende ølsalg i Vesteuropa er den væsentligste trussel mod Carlsbergs strategi. Indtjeningen og pengestrømmene fra det engelske og danske marked er helt afgørende. En acceleration i det vigende salg vil have store konsekvenser. Samtidig er balancen mellem, at få størst mulig indtjening på kort sigt og at investere tilstrækkeligt i markedsføring til at fastholde/udbygge markedsandele, hårfin.
 


Skriv et svar til: hjælp til karakteristik af virksomhed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.