Filosofi

Den frie vilje og religion

13. august 2009 af andreaspeter89

Hej. Jeg har tænkt lidt om det med den frie vilje især i forhold til religionernes lære om Himmel og Helvede.

Hvad er det frie valg egentlig?

Jeg tænker nemlig at godt nok har vi et frit valg rent fysisk, idet jeg fysisk kan vælge f.eks. at løbe en tur eller sidde i sofaen og spise burger og chips. Men har jeg rent faktisk noget valg? Er jeg ikke totalt slave under arv og miljø og hvad jeg tidligere har oplevet i mit liv?

I forhold til den nævnte religionslære vil Gud jo ikke retfærdig kunne sende nogle i Helvede fordi de har været slave under forskellige ting og den frie vilje ikke har været ordentlig i funktion. På den anden side kan han heller ikke bringe dem for meget i "syndenød", da det også vil være en tvang. Men selvfølgelig vil man kunne sige - som Jesus sagde noget om til nogle - at vi går fejl fordi vi hverken kender skriften eller forstår Guds kraft. Det er selvfølgelig et trosspørgsmål.

Men måske mit problem er at jeg ikke har defineret den frie vilje godt nok.

Tak for hjælpen.


Brugbart svar (2)

Svar #1
13. august 2009 af Exupery (Slettet)

For Kristendommen vil jeg mene, at Gud kun påbyder dig én eneste ting: at du skal elske.

Du skal elske Gud, Herren, af hele dit sind, af hele din styrke og af hele dit hjerte - du skal elske din næste som dig selv.

Dét er det eneste krav i Kristendommen. Resten må være op til dig selv, det blander Gud sig ikke i, han pålægger dig ikke en skæbne, men han kræver af dig, at du elsker. Men hvis du ikke gør, bliver du jo tilgivet, for Gud tilgiver alle sine børn. Det var jo derfor, Jesus døde på korset.

I øvrigt burde du overveje, om der i rendyrket teologisk forstand i virkeligheden er noget, der hedder Helvede...eller om det bare er en mareridtstanke, som den katolske kirke bildte folket ind for at få dem til at makke ret og støtte kirken med magt og penge i bytte for aflad.


Svar #2
13. august 2009 af andreaspeter89

Hvordan kan du betvivle om Helvede (hvis man altså tror på kristendommen) når Bibelen siger det?

Desuden svarede du ikke på mit spørgsmål ;-)


Brugbart svar (2)

Svar #3
13. august 2009 af Exupery (Slettet)

Jeg formulerede mig uklart. Der er noget, der hedder Helvede, men det er vigtigt at skelne, så vi ikke kun har det billede af Dødsriget som har været igennem den katolske propagandamaskine.

Den frie vilje.

Nu taler du om arv og miljø, tidligere oplevelser og erfaringer. Hvis jeg var dig, ville jeg kigge lidt på Sartre og Heidegger-begrebet: fakticiteten, der netop er, at vi som mennesker er bestemt ind i nogle situationer, som vi ikke kan ændre på, men som vi ikke desto mindre skal forsøge at handle fra. Vi er ikke født med en helt ren tavle, som vi med vores valg kan skrive på, hvad vi vil. Men indenfor de begrænsninger er vi jo stadig, som Sartre siger, dømt til frihed, og det er stadig os, der skal vælge, for der er kun os til at leve vores liv (men vi må acceptere vores fakticitet, for først da vil vi kunne tage ansvar for vores eget liv). Vi må altså selv bestemme, hvad der skal være sandhed for os. Kierkegaard udtrykker det: Subjektiviteten er Sandheden. Men den frie vilje er ikke mulig fuldstændigt at have.

Hvordan Gud overhovedet kan sende nogen i Helvede, ved jeg ikke. Jeg troede, at Jesus gik i døden for alle Guds børn, så at han påtog sig vores synder. Så er alle vel tilgivet..?


Svar #4
14. august 2009 af andreaspeter89

Men spørgsmål er hvor meget vi stadig selv vælger. Eller om vi egentlig er slave under ting så vores valg altid vil være givet, da det er som en reaktion på oplevelser i vores tidligere liv og vores tidligere liv generelt (der skal ikke her sættes nogle forbindelse til reinkarnation når jeg taler om tidligere liv. Misforstå ikke!).

Nej for det er jo ikke alle der har taget imod tilgivelsen. Læs blot John 3,16: For således elskede Gud verden at han gav sin eneste Søn for at enhver SOM TROR ikke skal fortabes men have evigt liv.

Så provokationskristendomslæren som du giver udtryk for til sidst holder altså ikke.


Brugbart svar (2)

Svar #5
15. august 2009 af Exupery (Slettet)

Jeg må med skam melde, at jeg kun har nået et par hundrede sider af Det Gamle Testamente i min bibellæsning, så i en teologisk diskussion vil jeg nok hurtigt komme til kort i. Min kommentar var derfor heller ikke et udtryk for provokationskristendomslære men snarere et spørgsmål, jeg ønskede at få be- eller afkræftet. Det gjorde du så fint.

"Men spørgsmål er hvor meget vi stadig selv vælger. Eller om vi egentlig er slave under ting så vores valg altid vil være givet, da det er som en reaktion på oplevelser i vores tidligere liv og vores tidligere liv generelt"

Kan du komme med et eksempel på et valg, som, du vil mene, er truffet som resultat af vores slavetilstande?

Jeg vil godt forstå din tankegang ordentligt, før jeg vover mig ud i endnu et svar..


Brugbart svar (2)

Svar #6
27. september 2009 af klotte

Din tolkning ligger sig op ad "skæbnetro" eller ideen om at vi har et specifikt formål styrret af højere kræfter.

Derfor har du i dit spørgsmål selv fjernet "den frie vilje"

Jeg er mere til den udlægning hvor mennesker selv kan påvirke deres skæbne igennem de valg de træffer....og dermed tager jeg udgangspunkt i at valg har betydning.


Svar #7
27. september 2009 af andreaspeter89

Men hvordan kan du forsvare det frie valg ud fra kristendommen. Hvis vi har et frit valg er det et problem at nogle mennesker går fortabt fordi de så enten må ønske at gå fortabt eller virkelig ønske det onde. Hvis de virkelig ønsker det onde må de vel være onde, og hvordan kan et ondt menneske vælge det gode (altså frelsen i Kristus)?

Hvis mennesket derimod ikke har et frit valg er det åbenlyst hvorfor man ikke kan forsvare kristendommen. Gud vil jo så sende mennesker i fortabelsen og andre i Himmelen. Mennesket vælger ikke selv hvor det skal ende. Men i alt dette er Gud retfærdig :-S


Brugbart svar (2)

Svar #8
27. september 2009 af klotte

Næ så enkelt er det ikke....selvom man laver onde ting er intensionerne som reglen gode.

De færeste er onde for at være onde ....men fordi der er onde konsekvenser af de valg de træffer i deres "gode tro"


Svar #9
27. september 2009 af andreaspeter89

Muligt, men så siger du jo at Gud straffer nogle med er hjerte der er ret, og det kan jeg ikke få til at hænge sammen med Bibelen. Det handler jo om hjertets stilling ind for Gud og ikke om vi engang imellem fejler eller ej.


Brugbart svar (2)

Svar #10
27. september 2009 af goathunter (Slettet)

Well. Svaret på om ens handlinger er forudbestemte må ifølge biblen være: Gud er retfærdig, derfor kan du ikke blive sendt i himmelen/helvede uden at have haft reelle valg så Gud kan træffe en retfærdig afgørelse. Dine handlinger er altså ikke forudbestemte.


Brugbart svar (2)

Svar #11
28. september 2009 af mathon

...endelig må det stærkt betvivles,
om en Gud handlingsbegrænser sig til, hvad mennesker kan overskue værende i overensstemmelse med, hvad de kulturbestemt og selvforståelseskrampagtigt benævner retfærdighed.


Svar #12
28. september 2009 af andreaspeter89

Så Guds retfærdighed kan bevares selvom han sender mennesker i en fortabelse de ikke havde en mulighed for at undgå? Og ikke bare skal retfærdigheden bevares, men også kærligheden og godheden.


Brugbart svar (2)

Svar #13
28. januar 2010 af DenÆldreMand (Slettet)

Hej...hvis i vil læse noget om Gud & Universet /Kosmologi kan jeg anbefale at læse Martinus som beskrive livets og universets love. Han brugte 60 år af sit liv på det og mange af hans bøger er oversat til flere sprog. Hans værk er Talsmanden den Hellige Ånd som Jesus nævnte i sin tid, han beskriver alt det som ikke kan måles og vejes, hensigten med livet. Start eventuelt med en beskrivelse af Martinus og en overordnet gennemgang af værket, der er studie grupper rundt omkring i landet. Gud er alt og han straffer ikke det klarer vi så udemærket selv uden hans hjælp.

Martinus citater og hans leveregler     .....Alt  er såre godt

1. Udslet begrebet ”fjender” af din bevidsthed

2. Tag aldrig til genmælde over for vrede, bagtalelse eller anden former for ubehag, der er rettet imod dig

3. Sig aldrig selv noget ondt om nogen eller noget

4. Vær absolut upåvirkelig af smigen, ros eller dadel

5. Vær absolut sand eller ærlig i alle livets forhold

6. Vær aldrig med til at dræbe, såre eller lemlæste

7. Lad aldrig din tanke afvige fra at beskæftige sig med, på hvilken måde du absolut bedst kan tjene dine medmennesker.
 

Det er meget svært at leve efter de regler men vikan gøre det å godt vi kan

Hilsen Claus


Brugbart svar (1)

Svar #14
06. maj 2010 af Kinh

  Ifgl. Augustin er prædestinationslæren fuldt forenelig med den enkeltes frie vilje. Han siger, at du kan jo huske hvad du gjorde igår; og det vil du jo stadig mene at du gjorde af din frie vilje. Forskellen er bare at Gud residerer i evigheden. Han "husker" hvad du vil gøre imorgen - af din frie vilje.

 Hvis du derimod forestiller dig en materiel determinisme; at vores handlinger ned til den mindste detalje er bestemt af vores biologi eller de sociale forhold; så er sådan en lære næppe forenelig med religionen, der jo har som en grundantagelse, at der er et element, sjælen, der ikke kan være underlagt disse vilkår, da den jo består efter den fysiske død; altså ifølge religionen.

 Det operative begreb her er "ned til den mindste detalje", og det er næppe opfyldt. Du kan jo godt vælge at leve f.eks. din sexualitet ud i de vildeste orgier, eller at pålægge dig selv cølibat, som også er en form for ekstrem udlevelse; ligesom du kan vælge at leve den ud sådan nogenlunde normalt. Det du ikke kan vælge eller vælge fra, det er at have en sexualitet. Du kan ikke vælge dine følelser, men du kan vælge dine handlinger.


Skriv et svar til: Den frie vilje og religion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.