Afsætning

Virksomheden Eldan - Boston modellen m.m.

18. marts 2010 af dina246 (Slettet)

Det her kan måske godt virke lidt uoverskueligt for jer derude, men jeg håber alligevel i kan hjælpe mig.

Du er for ganske nylig blevet ansat i Eldan a/s, som er et gammelt familieforetagende. Virksomheden producerer forskellige hjælpemidler til husholdningerne, såsom varmetæpper, brødristere, håndmixere og hårtørrere. Produkterne er kendetegnet ved stor driftssikkerhed og lang holdbarhed, hvorimod design og faciliteter nok lader noget tilbage af ønske.

For et halvt år siden overtog Peter Hansen - 3. generation efter grundlæggeren - ledelsen af firmaet, der beskæftiger 50 personer: 5 salgskonsulenter, 30 månedslønnede på fabrikken og 15 i adminstration og ledelse.

Peter Hansen har gennem flere år været talsmand for fornyelse og øbet aktivitet, men dette har hans far - hvem han nu har afløst på direktørposten - afvist med den begrundelse, at det jo gik ganske godt.

Såvidt han har kunnet skønne, har Eldan's varmetæppe i adskille år været markedets mest solgte, med en markedsandel på omkring 20 %. Nærmeste konkurrent, mener han, højst kan have 10 %. På brødrister-markedet antager han, at Eldan nok er blandt de 4 største mærker, med en markedsandel på 15 %. I modsætning til markedet for varmetæpper, der er svagt faldene, vokser salget af brødristere i øjeblikket med ca. 5 % om året. Den største konkurrent på brødristermarkedet formodes at have en markedsandel på 18 %.

Håndmixeren fra Eldan klarer sig også rimeligt. Det menes, at Eldan ligger på en 4. plads blandt ca. 10 forskellige mærker. Håndmixersalget er stabilt. Markedsandelene for de 5 største fordeler sig således: 18 % - 18 % - 15 % - 12 % - 8 %.

Eldans hårtørrer blev lanceret for halvandet år siden. Markedet vokser med i hvert fald 12 % om året, men indtil nu har Eldan's model ikke rigtig fået fodfæste på det stærkt konkurrenceprægede marked. Markedsandelen er næppe over et par procent, mod markedslederens 12-14 %.

Og så til spørgsmålene :D

1) Med udgangspunkt i ovenstående beskrivelse bedes du udarbejde en Boston-model, der viser Eldan-produkternes position på markedet.

2) Indtegn Eldan's produkter på PLC-kurven. Beskriv kort placering

3) Beskriv ud fra Boston-modellen og PLC-kurven Eldan's strategiske situation.

4) Giv et detaljeret forslag til markedsføringsstrategier (markedsføringsmæssige konsekvenser) for de 4 produkter, herunde udvikle, hold fast, høste og afvikle.


Brugbart svar (2)

Svar #1
05. april 2010 af Aalborg90 (Slettet)

Stadig interesseret i hjælp?


Brugbart svar (2)

Svar #2
08. marts 2011 af andreajeppesen (Slettet)

Aalborg90:

Jeg kunne godt være interesseret i hjælp :)


Skriv et svar til: Virksomheden Eldan - Boston modellen m.m.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.