Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15441 til 15460 af 18649
-
Transformer forsøg
ForumindlægJeg er i gang med mit fysik rapport, som snart skal afleveres. Men er gået i stå i min perspektiveringsdel. Jeg har lavet et transformerforsøg med en jernkerne samt to spoler (primær & sekundspole), hvor primærspolen representere Ørsted opdagelse (elektromagnetisme) og sekundær siden Farada... -
Kraft
ForumindlægHej jeg har brug for hjælp til en fysik opgave, jeg håber i kan hjælpe <3 Spørgsmålet lyder: En byrde med tyndge G = 1kN holdes som vist på fig.46. Idet vinklena kan variere, skal trækkræfterne i de to topparter grafisk bestemmes når vinklen a er; a) a = 0 grader b) a = 45 grader c) 90... -
KorrespondanceKontakter
ForumindlægHej alle sammen!\n\nJeg har fået en op gave i fysik som jeg ikke kan få hul på så her er den:\n\nI min gang kan man tænde eller slukke lyset på to kortakter. Er lyset slukket, tænder det uanset hvilken kontakt man trykker på. Kan du tegne kredsløbet? (Opgaven har 3 løsninger hvoraf den ene er ulo... -
Kan jeg få snittet?
ForumindlægHej SP, Min drøm er at komme ind på medicinstudiet, men jeg er bange for, at jeg ikke kan få gennemsnittet. Jeg går i 3g, og i 2g fik jeg et snit på 11 i de afsluttende fag. For ikke så langt tid siden fik jeg mine standpunktskarakterer; Matematik A; 12 / 10 Fysik B; 12 / 10 Dansk A... -
Gider ikke ende som en bums!
ForumindlægHar fået 7 i fysik, men 4 i de 2 fag jeg afslutter til næste standpunkt. Hvad fanden gør jeg for at få højere karakter i de 2 andre? Ved godt jeg først afslutter dem senere, men hvis jeg ikke får en god eksamen er hele lortet spildt. Hvis bare man får 02 eller 4 flere gange kan man ikke blive en ... -
Lydstyrke og intensitet
ForumindlægHej alle fysikere!Jeg har en opgave, der lyder som følger:Lydniveauet er 60 dB i et rum, hvor der er 10 personer. Hvor mange personer er der i rummet, hvis lydniveauet er steget til 70 dB?Ved beregningen antages, at støjen fra hver enkelt person er den samme som før.Jeg sidder lidt og roder rundt... -
Sprint
ForumindlægSidder med en fysik opgave hvor jeg skal bestemme tidspunktet t0. Opgaven handler om et 100meter løb, hvor man har fået en tabel som starter ved distancen 45,7 m, og tiden 5,1. Hastigheden er fundet til cirka 11,7 m/s, og efter tidspunktet t0 forsætter de alle med samme konstante fart v0, som som... -
Antallet af galakser i Universet?
ForumindlægHejsa jeg sidder med en fysik opgave, som jeg ikke rigtig kan finde ud af. Lyder således:\n\nVurder antallet af galakser i det "tilgængelige" univers.\n\nTilgængeligt univers, dvs i en radius af 46 Giga lysår (Gly)\n\nDet eneste man får at vide er at en typisk galakse vejer 10^11 solmas... -
Finde eta(nyttevirkningen)
ForumindlægHej jeg er igang med en fysik aflevering hvor jeg i databehandlingen skal finde nyttevirkingen. Formlen for nyttevirkningen ved jeg godt er Enytte/Eomsat, men jeg ved ikke hvor jeg får de tal fra, vi lavede forsøget på klassen og de tal vi fik at vide efterfølgende var kun: Start temp: 21.6... -
Fysikprojekt
ForumindlægI forbindelse med et valgprojekt i fysik A står jeg og mangler en god ide til hvad jeg kunne gå i gang med. Jeg skriver for at få inspiration og ideer til emne og forsøg. Jeg er åben for alle forslag. Jeg synes det er svært at finde på et godt forsøg. Kender i et godt emne med en god tilhørende ø... -
Koks i ligningsløsning!
ForumindlægHej, jeg er i gang med noget fysik og har et problem med en ligning. Ligning lyder på følgende mL cL tL + mV cV tV = mV cV t + mL cLt t ønskes isoleret! svaret er t= mL cL tL + mV cV t / mV cV + mL cL (jeg brugte lommeregneren), det jeg så ikke kan forstå ved svaret er, hvordan t isoleres for ... -
blå laser & rød laser
ForumindlægHejsa.. Sidder her med en fysik rapport til fredag.. da jeg pludselig støder ind i en opgave som lyder: Hvorfor er der forskel på en rød laser og en blå laser & forklar hvorfor man kan afspille en CD i en DVD afspiller men ikke omvendt..Altså jeg ved at en rød laser har længere bølgelængde end en... -
Radioaktivitet
ForumindlægSkal til at skrive en fysik rapport om radioaktivitet og læste lige noget teori igennem og fandt dette:Radioaktivitet er et tilfældigt fænomen. Foretages den samme måling flere gange, kan vi ikke forvente at få samme resultat. Det viser sig, at som et mål for den statistiske usikkerhed på gennems... -
Variable - hjælp søges!
ForumindlægHej derude! Jeg er ved at lave en fysik aflevering, hvor man skal bestemme sammenhængen mellem hastighed og masse ved et forsøg, hvor vi har målt faldtiden af forskellige ting ved en konstant højde. Jeg har fundet frem til, at det er en potens sammenhæng, men kan man så sige, at: I dette ... -
Newton of luftskibe
ForumindlægJeg er i øjeblikket igang med et AT-projekt om luftskibe i fagkombinationen fysik og historie. Jeg skal imidlertid perspektivere til et andet at-projekt, og der har jeg tænkt mig at snakke om newtons love. Mit spørgsmål går ud på om man jf. newtons 1. lov kan sige at Fop (opdriften) skal være li... -
De 3 næringsstoffer ?!
ForumindlægHeej allesammen (: Jeg skal til mundtlig fysik/kemi på tirsdag , og jeg er dybt igang med forbereleserne , men jeg er bare rimelig meget rørt fast . Et af emnerne vi kan trække er Organisk kemi , og jeg har overhovedet IKKE styr på de tre nærtingsstoffer - fedt, proteiner og kulhydrater. Så det... -
Formler!
ForumindlægEr der en der kan skrive de faktiske formler som indgår, i hastighed, friktion i fysikken?Jeg ved der er nogle som : Fn, Fg, Mu, osv osv, F' et må vel være fordi man muligvis arbejder med friktion? - eller?Fn= m*g kan være et eksempel.Nogle der kender nogle flere, hvor der kan forklares hvad ... -
Alfa, beta og gamma henfald.
ForumindlægHar netop trukket radioaktivitet til fysik eksamen, hvor jeg nu har 24 timer til at terpe det hele i gennem. Har lige et enkelt spørgsmål. Har fattet de forskellige henfald.. eller i hvert fald hvad der sker under dem, men hvordan kan man ved at kigge på et stof se om det vil henfalde ved alfa, b... -
Hjælp mig!! Alkohol 9. klasse
ForumindlægHej alle. Jeg er så ''u''heldig at skule til afgangsprøve imorgen i fysik. Jeg føler at jeg har godt tjek på det hele, men jeg er helt tabt i alkoholer? Jeg forstår deet simpelthen ikke, Er der nogle som vil hjælpe mig? Jeg søger ikke noget desideret - alt vil være godt, da jeg li... -
HHX eller HTX?
ForumindlægHej!Jeg er folkeskoleelev, og er kommet meget i tvivl om hvilken af de 2 ovenstående ungdomsuddannelser jeg skal vælge. Derfor vil jeg spørge om i kan se hvilken mine evner passer bedst til. Det skal siges at jeg interesserer mig meget for økonomi, og derfor er HHX den jeg hælder mest til. Men je...
