Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16201 til 16220 af 18649
-
parsec/buesekund - forklaring for fatsvage
Forumindlæghej allesammen :-) har idag trukket emne til min fysikeksamen imorgen. jeg trak "universet" og skal altså lave en fremlæggelse på 7-8 minutter om afstande i universet. men fysik er BESTEMT ikke min stærke side, og jeg har læst hvad der var at finde herinde om begrebforklaringer på hhv... -
Eksamen imorgen!!
ForumindlægJeg skal til eksamen imorgen i fysik hvor jeg blandt andet skal snakke om nogle væsentlige kilder til energiforsyning i DK og på globalt plan, herunder vedvarende energikilder og kerneenergi. Fx. er kul, gas og olie jo væsentlige kilder til Energiforsyning i Danmark. Men hvad er det så på globalt... -
Udledning af Ohms 2. lov??
ForumindlægEr der nogen, der kan forklare mig hvordan jeg kan udlede Ohms 2. lov? Kan forstå, at man skal tage hensyn til, at der er en indre resistor, som man kan bestemme modstanden på. (batteri). Ohms lov med et ekstra U.. Har aldrig kunnet finde ud af, at udlede matematik og fysik, så har svært ved a... -
Kinda Lost :s
ForumindlægHej med jer! :) Jeg sidder i den uheldige situation, at jeg har glemt nogle kræfter i fysik. Jeg har fået til opgave, at indtegne de kræfter, som et højhastighedstog bliver påvirket af, når det gennemkører en kurve, som har en krumningsradius på 4 km, og togets fart er 350 km/t. Hvis i bare ka... -
Opgave 4
ForumindlægOpgave 4. Daltons atomteori bygger bl.a. på følgende antagelser: a) Et grundstof består af ens atomer. b) Et atom kan ikke deles i mindre dele. c) Et atom af et grundstof kan ikke omdannes til et atom af et andet grundstof. Diskuter på grundlag af viden fra grundskolens fysik-kemi-undervisning, o... -
Positive og negative ioner??
ForumindlægJeg skal lave en opgave i fysik til næste uge, hvor jeg skal sammensætte positive og negative ioner. Jeg ved bare ikke hvor mange +'er / -'er der f.eks skal stå efter Mg (magnesium), Na (natrium), Ca (calcium) SO4 (sulfat) osv. Skal man bruge det periodiske system for at finde ud af d... -
AAU: Globale forretningssystemer
ForumindlægNogle der læser til civilingeniør i globale forretningssystemer (global business engineering) og kan fortælle lidt om studiet? Det er et studie jeg kraftigt overvejer at søge ind på næste sommer, men er lidt i tvivl om dens relevans. Hvor meget teknik og de almindelige ingeniørfag indgår i uddann... -
Opvarmning af vand
ForumindlægHej alle. Sidder virkelig fast med en fysik opgave, håber nogen kan hælpe: 1.2 Opvarmning af vand 0,60 kg vand opvarmes fra temperaturen 20 °C til 100 °C i en kogekande, som tilsluttes netspændingen på 230 V. Opvarmningen tager 100 s. Man kan se bort fra varmetab til omgivelserne, og... -
Fremstil et salt
ForumindlægJeg er i gang med en rapport i fysik/kemi, og jeg er nået til et spørgsmål, som jeg ikke kan finde ud af. Her er spørgsmålet: Du har sikkert fremstillet salte på forskellig vis i laboratoriet. Salte kan fx. fremstilles ved: At lade en syre og en base neutralisere hinanden. At opløse et me... -
HJÆÆÆÆÆÆÆLP
Forumindlæghej jeg ville lige spørg om noget. Jeg går i STX og har naturvidenskabelig linje i 1.g kom jeg ikke op i nogen eksamener. i 2.g kom jeg op i engelsk mundtligt og fysik mundtligt begge på b. dvs 2. og nu i 3.g har jeg de her fage: Dansk A. Historie A. Matematik A. Kemi A. Samf... -
Formelskrivning
ForumindlægHej jeg har i fysik fået en opgave med formelskrivning. "En skole har 9 gange så mange elever (E) som lærere (L)." Jeg har lavet en formel der lyder E=9L Men problemet er næste spørgsmål. "prøv at give en sproglig tolkning af tallet 9 i denne sammenhæng" ???? Jeg f... -
dynamik
Forumindlæghvis man i fysik har en oplysningerne: 80 kg tung mand på ski ned ad en bakke med en hældning på 10% og man har beregnet at normalkraften er 785,60 ved hjælp af F[t] = m g Hvordan udregner jeg så hvor stor kraften i bevægelsens retning er? Det kan ikke passe man bare ... -
Læsestof - årstider, dagens længde osv?
ForumindlægEr lige startet i gymnasiet, og har fysik på B. Synes min lærer er meget forvirrende at høre på, så tænkte om der var nogen der kendte nogle gode hjemmesider/bøger eller evt. ville forklare kort, om bl.a årstider, dagens længde, jordens rotationsakse, solen, måner, planeter osv? Det må i sær ... -
Tvivl om min studieretning
ForumindlægHej. Sagen er den jeg overvejer at skifte studieretning efter grundforløbet. Jeg har lige nu linjen Engelsk A, Spansk A og samfundsfag B, men er tvivl om jeg gider have spansk alligevel. Så jeg har tænkt lidt på denne her linje: Bioteknologi A, Matematik A og Fysik B. Men Problemet er bare at m... -
Hardcore elektrisk kredsløb problem.
ForumindlægHej, jeg er stødt på et utroligt svært elektrisk kredsløb problem i min fysik bog: Opgave 12) De simple formler slår ikke altid til kortlink.dk/google/d2cx Jeg ved at jeg skal løse problemet vha. Ohm's lov, knudereglen (Kirchoff's 1. lov), ... Men jeg ingen ide om hvordan jeg skal l... -
Forslag til studieretningsprojekt
ForumindlægNu nærmer tiden til at mange skal igang med at skrive SRP. Man skal kombinere 2-3 fag fra sin studieretning. Jeg går på HTX. Min retning er: Mat A / Fys A. Synes det er rimlig svært, at finde noget man kan fordybe sig i, så vil spørge jer derude om i har nogle forslag til hvad man kan skr... -
hih 1 årig Adgangskursus
Forumindlæghih 1 årig Adgangskursus 15. september kl. 22:29 af 3hod - Niveau: Videregående hih 1 årig Adgangskursus, jeg har bøger til hih 1 årig Adgangskursus bøgerne er helt nye og næsten er ikke brugt, så skrive hvis i mangler nogen Matematik til niveau A Fysik til niveau B Kemi til... -
hastighedsfunktion
Forumindlæghej håber en kan hjælpe. det er en opgave fra bogen: vejen til fysik B2. opgave 131. for en partikel der bevæger sig på en x akse gælder følgende sammenhæng mellem x og tiden t. X(t) = 0,35 t*2 - 0,27 t + 1,33 a) angiv en forskrift for hastigheden v(t) b) angiv en forskrift for accele... -
SRP - Nanotek??
ForumindlægEr nu kommet til det tidspunkt, hvor jeg skal til at vælge et emne til mit studieretningsprojekt. Fag som Fysik og Matematik er nok de mest interessante jeg har at vælge imellem, og nok også de 2 jeg helst vil arbejde med. Har dog også fag som: Dansk, Info-tek og Kemi. Mit primære fokus l... -
hydrodynamik
Forumindlæghej.. Jeg sidder og læser fysik, og er faldet over et udregnings eksempel i min bog hvor der er noget jeg ikke helt forstår så håber der er en der kan forklare mig det.. opgaven lyder således: på et vandretstillet venturimeter er diameterforholdet lig med 2, og der måles trykkene 790mmhg ...
