Søgning på: fysik disposition. Resultater: 16461 til 16480 af 18123
-
Teknologiprojekt omkring arbejde i højden
ForumindlægHej studieportalen! Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg ikke er helt klar over hvad niveau det er på. :) Men vi står i et problem omkring beregninger inden for fysik. En mand arbejder oppe i en eller anden højde, lad os antage han vejer 80 kg. Han er selvfølgelig sikret med en ma... -
Hjælp til valg af fag til studieretningsprojekt på HTX
ForumindlægHej allesammen herinde, håber nogle af jer kan hjælpe mig med ideer til studieretningsprojekt jeg går på HTX:) Jeg har studieretningen Teknologi A, Design B og Innovation C og jeg skal derfor vælge Teknologi som den ene fag, da man skal vælge et a-fag fra sin studieretning, men jeg ved ikke helt... -
Omregning af volt
ForumindlægHej alle glade fysikere :) Jeg sidder og kæmper med en fysikopgave, hvor jeg skal udregne et spændingsfald. Vi fik givet en formel vi kunne sætte ind i, og dereudfra finde resultatet. Men dette indebærer at vi omregner enhederne til volt, og dét er jeg åbenbart ikke i stand til. ½ * me* v2... -
Satellitovervågning
ForumindlægJeg har AT, hvor emnet hedder : "det at være på - muligheder og problemer". Formuleringen af opgaven lyder: "Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor selviscenesættelse og/eller overvågning med brug af moderne teknologi spiller en væsentlig rolle." Jeg har valgt Fysi... -
reaktionstid
ForumindlægHej! Har en lille fysik opg for, som jeg har en smule svært ved: i gamle dage -forsigtighed betaler sig, alt laves jo om nu om dage- sagde man, at en bil, som kører med 60 km/h, skal kunne stoppes på højst 32 meter. dertil kommer, at det tager tid, fra man opdager enb forhindring, til man reager... -
DTU
ForumindlægHej Jeg skal måske starte på et halvårigt kursus på dtu.. Hvis nogle af jer herinde fra har prøvet det halvårlig kursus, vil jeg gerne høre nogle erfaringer... Inde på deres hjemmeside "Adgangskursus til DTU" http://www.adgangskursus.dtu.dk/brochure.htm , står der længere nede "... -
Studieretningsopgave for 2.g'ere
ForumindlægHvad skriver I andre 2.g'ere om i jeres studieretningsopgave? Mine fag er matematik og biologi, jeg synes det er overraskende svært at koble de to fag sammen. Hvis man vil have et nogenlunde fagligt niveau i biologi, så er det svært at inddrage matematik på højt nok niveau, men hvis man vil... -
Kort og hurtigt om opskrivning
ForumindlægLurch var så venlig at hjælpe mig i en anden tråd https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=288154 mht. noget fysik, som jeg havde problemer med matematisk set: dlnA/dE = d(lnB - C/D*E)/dE Jeg skal bare lig have helt styr på, hvorfor man opskriver det sådan. Står der først dlnA dE = ... -
Sinus diagram
Forumindlæghej jeg har et mindre problem i forbindelse med min SSO i Fysik og Astronomi. Månens afstand fra jorden variere en lille smule (harmonisk) i løbet af hver måned. jeg har så regnet mig frem, udfra nogle målinger, til månens afstand fra jorden. men nu vil jeg gerne have en funktion der kan beskrive... -
Opdrift på vindmølle vinge - SSO
ForumindlægJeg sidder og skriver 3. årsopgave i fysik om vindmøller. Jeg har lavet et forsøg hvor jeg med en blæser, blæste vind ind på en vingeprofil som stod på en vægt. Herved kunne jeg af læse hvor meget lettere vingen blev ved forskellige vindhastigheder. Jeg vil nu gerne find størrelse af opdriften p... -
Tage mat b om ved ikke bestået?
ForumindlægJeg er igang med en fuld HF, og er færdig til vinter 2016. Pt er jeg igang med en mat b (samt historie b og geografi c). Men jeg er næsten sikker på jeg ikke består den, da jeg er hægtet helt af. Spørgsmålet er så, kan jeg tage faget om (går på VUC) med undervisning igen? Jeg er villig til igen... -
Konkludering af Virkningsgrad
ForumindlægJeg skal i en raport lave en konkludering af spørgsmålet: "Hvad er virkningsgraden af en elektrisk varmespiral totalt nedsænket i vand?" Hertil har jeg lavet et forsøg og fået resultatet til at være: 13507,37J/ 15400,00J * 100 = 87,71% Men det kan jo ikke bare være en konklusion, så hva... -
E_kin
ForumindlægHej! Har svært ved nedenstående 4 fysik-opgaver. Nogen, der er villige til at hjælpe? Lydens hastighed er 340 m/s. I tordenvejr kommer lynet (næsten) øjeblikkeligt hvorimod tordenen, der jo er lyd, bevæger sig med lydens hastighed. -Hvis der går 9 sekunder fra man ser lynet til man hører torden... -
Energibevarelse
ForumindlægHjælp til nedenstående 4 fysik-opgaver: En bold med massen 0,3 kg triller 20m ned ad et skråplan, der danner en vinkel på 20 grader med vandret. -Hvilken højdeforskel er der på de 20 meter? -Hvad er boldens hastighed til sidst? En cyklist starter fra hvile på en vandret vej. Cyklist plus cykel ... -
Væskekraft og bestemmelse af stempeldiameter
ForumindlægHej er igang med vores eksamensprojekt hvor vi skal lave en værsktedspresser og vi har fået nogle værdier af vide af projektoplægget den skal kunne presse 35 tons (350.000N) Stemplets slaglængde 250mm Oliens massefylde 800kg/m3 Det første jeg gerne vil finde er stemplets diameter og står lid... -
Formel for udbredelseshastighed-stående bølger på streng.
ForumindlægHej :) Jeg er i gang med en fysik rapport omkring stående bølger på en snor. Vi skal eftervise formlen udbredelses hastigheden og i den forbindelse lave nogle grafer. Første gang laver vi farten(v) som funktion af kraften som loddet trækker i snoren med(F) hvilket vi laver potensregression. Efte... -
Identifikation af syre og base
ForumindlægJeg har fysik prøve den kommende uge, så jeg har forberet nogen opgaver til de emner vi kunne komme op i. Der er bare en opgave jeg har problemer med. Det er at finde ud af hvilken syre eller base vi får rakt i hånden. Ved base har jeg tænk at det kunne lade sig gøre med brand prøve og se flames ... -
FysikC 24 timers eksamen HJÆLP
ForumindlægHej alle. Jeg har lige trukket mit spørgsmål til fysik C 24 timers eksamen, og jeg har desperat brug for et 12-tal. Min opgave lyder: Lys og bølger Lav en præsentation af emnet Lys, interferens og optisk gitter. Inddrag øvelsen "Bestemmelse af bløgelænden af en laser" i besvarel... -
Ohms 1 lov for et lederstykke
ForumindlægHej alle sammen Jeg er i gang med at forberede mig til fysik eksamen, og har fået nogle spørgsmål jeg skal besvarer. Et af disse spørgsmål har jeg problemer med at forstå, så håber meget der er nogle der kan hjælpe lidt Spørgsmålet lyder: Gør rede for Ohms 1.lov for et lederstykke. Forkla... -
Sygeeksamens spørgsmål - please hjælp??
Forumindlæghej! først af alt undskyld hvis det ikke hører her ind men jeg ved ikke hvor jeg ellers kan spørge! for det andet - så jeg har et par spørgsmål og det er fordi jeg skal til sygeeksamen i fysik/kemi! 1. hvad kommer der til at ske? er det bare som en normal fys/kem eksamen? 2. jeg har haft probl...
