Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16861 til 16880 af 18649
-
Magnetfelt for en spole
ForumindlægHejJeg har i fysik lavet et forsøg hvor jeg skulle undersøge magnetfeltet for en spole.En af øvelerne gik ud på at måle sammenhørende værdier mellem afstanden x langs aksen gennem centrum af spolen og den magnetiske induktion B.Jeg har lavet potens-regression på mine resultater og får ligningen:y... -
Energi
Forumindlæghey derude, Jeg sidder lige og læser nogle fysik opgaver igennem, og der er et spørgsmål, jeg ikke kan finde ud af. Når Solen skinner på vores Jord, så vil vi jo modtage en energi fra Solen. Det område af jordoverfladen, der absorberer sollyset, bliver varmet op. Men hvordan kan solenergien bl... -
Stråling og atomer opgaver
ForumindlægJeg har lige nogle Fysik opgaver, som jeg ønkser hjælp til. :)1)En laser med bølgelængden 632,8 nm udsender lys med effekt på 1mW.Hvor mange fotoner udsendes pr. sekund?..:(2)Lys med bølgelængen 4,27 * 10^3 Å kan lige netop frigøre elektroner fra overfladen af et metal.Beregn løsrivelsesarbejdet ... -
Dumpet matematik A-niveau, bestået B-niveau?
ForumindlægHej alle sammen. Jeg har et spørgsmål. Altså min studieretning er Matematik A, Fysik B og Kemi B. Jeg tror at jeg ender med at dumpe Matematik A, men jeg skal bruge Matematik B for at komme ind på min ønskede uddannelse. Men er jeg så tvunget til at tage matematik B igen, eller hvad? Jeg har læst... -
Brunstensbatteri
ForumindlægJeg skal op til fysik/kemi eksamen på onsdag og skal muligvis op i batterier.. Nogen her som kan komme med en fornuftig forklaring på hvorfor et alkaline batteri bliver fladt...? Ved at reaktionen forløber således Ved minus: Zn(s) + 2OH- --> ZnO(s) + H2O(l) + 2e- (Her sendes 2 elektroner vide... -
Batteri Brunstensbatteri
ForumindlægJeg skal op til fysik/kemi eksamen på onsdag og skal muligvis op i batterier.. Nogen her som kan komme med en fornuftig forklaring på hvorfor et alkaline batteri bliver fladt...? Ved at reaktionen forløber således Ved minus: Zn(s) + 2OH- --> ZnO(s) + H2O(l) + 2e- (Her sendes 2 elektroner vide... -
Røntgenstråling - Alfa- og beta-toppe?
ForumindlægHej,Jeg har søgt på røntgen i fysik-forumet og kigget nogle af de andre spørgsmål, men kan ikke lige overskue at skulle kigge dem alle igennem, så laver lige selv en ny tråd her - I må gerne henvise til en anden tråd, hvis der dér er givet svar på mine spørgsmål:Når man har sit røntgenspektrum, e... -
syrer, baser, salte, magnetisme
ForumindlægHar nogle gode forsøg til disse emner, men tænkte på, om der var nogle, der havde nogle andre forsøg også, som jeg kunne supplere med?? skal til fysik eksamen i næste uge:) har disse forsøg allerede: syrer,baser, salte: får syrer til at afgive hydrogen (mg i syre) ionvandring i syre + base elektr... -
Ohms 2. lov
ForumindlægHej alle :-) Jeg er igang med at skrive min SRO opgave, hvor jeg har om Elektriske elementer i fagene fysik/kemi og er kommet ud for nogle spørgsmål. Mit emne omhandler i vidt omfang om Ohms 2. lov. Vi har lavet forsøg til dette, og ud fra resultaterne skal jeg besvarede nogle ting til data... -
Evt. stilehæfter eller diktater..
ForumindlægHej!Jeg skal meget snart op i skriftlig eksamen (9. klasses afgangsprøve) og vil derfor gerne øve mig lidt i matematik og dansk og evt. også de nye biologi/fysik/kemi prøver der kommer. Især dansk har jeg problemer med, så hvis der er nogle som ligger inde med et par diktater og et enkelt stileem... -
Lydbølger
Forumindlægjeg har en lille fysik opgave, jeg har svært ved.. Håber i kan hjælpe. Opgaven lyder; Lydens hastighed i luft er en funktion af celcius temperaturen t, der kan udtrykkes ved: v = 20 * √t+273 * hvad er lydens hastighed ved 15 ºC og 40 ºC? skal jeg så ikke bare indsætt... -
Skråt kast udledning af stighøjde formel
ForumindlægHej, det står sådan, at jeg skal udlede en formel for stighøjden af et skråt kast. Jeg har i forvejen gjort rede for den lodrette og vandrette stedfunktion i et kast, hvilket jeg forstår. Men ud fra at kigge i min fysik bog, bliver jeg forvirret, der tager udgangspunkt i det, jeg skriver senere... -
Udledning af bevægelsesligning
ForumindlægHej. Jeg sidder og forbereder mig til fysik eksamen og kunne godt tænkte mig en udledning af v2-v02=2*a*(s-s0 ) Jeg ved det er noget at gøre med disse 2 udtryk, men kan ikke rigtig komme videre. Når et legeme bevæger sig med konstant acceleration: a=Δv/Δτ ⇒ a=(v-v0)/(τ-0 ... -
Vekselstrøm
ForumindlægHej alle. Jeg sidder pt og knokler med min SRP i dansk og fysik, hvor jeg skriver om vindenergi. Jeg er nu kommet til vekselstrøm og sidder fast i dét med effektværdi og middelværdi. Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig disse begreber? Ydermere hjælpe mig udlede nogle formler for at b... -
Hubblekonstanten
ForumindlægEt lille fysikspørgsmål, som jeg lige må have svar på, da jeg forbereder mig til fysik C eksamen: Når universets alder udregnes ved t = H-1, står der i lærebogen; Orbit C, at man udregner alderen af Universet under forudsætning af, at Universet udvider sig med konstant fart. Vil det sige, at når ... -
Atomfysik - kernereaktioner (stjerner)
ForumindlægHej Jeg skal op i fysik imorgen (HJÆLP) , og jeg er helt ude af den. Jeg håber nogen af jer bag keyboardet er lige mere rolige og saglige end mig og kan hjælpe mig med nogle få begreber ? Lumonositet og hvordan man bruger den til afstande. Gerne en formel med, plus en fyldig forklaring af a... -
Energi m.m.
ForumindlægHar lidt blandet spg til afsnittet om Energi og kemiske reaktioner:1.Hvordan antændes en bombe ved elektricitet (måske mere fysik..)2.Er A(vol) altid lille? hva nu hvis der udvikles meget gas?3.eksempel 19 i Kemi 2000 A-niveau 1 på side 119 skriver de: deltaH= -4807KJ - 4mol*8,314*298 = -4817 KJJ... -
Verdensbilledet
ForumindlægHej I min diskussion skal jeg svare på spørgsmålet: Diskuter afslutningsvis, hvilke faktorer der var afgørende/styrende for de forskellige parters standpunkter i diskussionen mellem religiøse og videnskabelige verdensbilleder. Jeg fik at vide af mine lærere, at: Det sidste spørgsmål handler om,... -
SRP regneopgaver!
ForumindlægHey! Jeg sidder og har lidt travlt med min SRP i fysik. Jeg har simpelthen fået 3 regneopgaver, som jeg skal have med i min opgave og jeg har lidt problemer med at udregne dem. Opgave: "En raket nåede sin parkeringsorbit i højden 188km over jordoverfladen ca. 10 minutter efter start. Den f... -
Salte...
Forumindlægheeeyy. Jeg skal op i fysik/kemi på mandag, og er i gang med at lave dispositioner til nærmest hvert emne. Jeg er i gang med at lave en om salte. Jeg har nogle specielle ting jeg gerne vil komme ind på, kan bare ikke helt finde ud af hvilken rækkefølge de skal komme i ... så jeg vil meget gerne h...
