Fysik

SRP regneopgaver!

16. december 2015 af DinLilleBandit (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hey! Jeg sidder og har lidt travlt med min SRP i fysik. Jeg har simpelthen fået 3 regneopgaver, som jeg skal have med i min opgave og jeg har lidt problemer med at udregne dem.
 Opgave:

"En raket nåede sin parkeringsorbit i højden 188km over jordoverfladen ca. 10 minutter efter start. Den foretager 1.5 omgang i denne bane, før motren tændes i 680 sekunder."

Raketten har en hastighed på 7794.2 m/s i banen

Har brug for hjælp til:
b) Hvor lang tid er raketten i parkeringsbanen?
c) Idet at motorens thrust er konstant 1.0MN og massen af raketten er konstant 200 tons, skal du beregne sluthastigheden efter de 340 sekunder. Sammenlign med undvigelseshastigheden.
HJÆLP PLEASE!

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. december 2015 af Jerslev (Slettet)

#0: Det skulle gerne være lige til på et A-niveau.

Du kender hastigheden i banen samt højden over jordoverfladen (og dermed radius på den cirkelbane, som du antager raketten befinder sig i). Dermed kan du beregne omkredsen på banen.

Tiden findes ud fra strækningen raketten tilbagelægger med den hastighed, som det fremgår af opgaven.

Mht. c) skal du benytte impulsbevarelse.

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2015 af mathon

b)

tid i parkeringsbanen:

\frac{1{,}5\cdot 2\pi \cdot (6370+188)\cdot 10^{3}\; m}{7794{,}2\; \tfrac{m}{s}}

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2015 af mathon

c)
                a=\frac{F}{m}=\frac{1{,}0\cdot 10^6\; N}{200\cdot 10^3\; kg}          

v=(7794{,}2\; \tfrac{m}{s})+a\cdot (340\; s)

v_{esc}=\sqrt{2}\cdot (7794{,}2\tfrac{m}{s})

Svar #4
16. december 2015 af DinLilleBandit (Slettet)

Jeg takker og bukker!

Skriv et svar til: SRP regneopgaver!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.