Fysik
Skråt kast udledning af stighøjde formel
Hej, det står sådan, at jeg skal udlede en formel for stighøjden af et skråt kast.
Jeg har i forvejen gjort rede for den lodrette og vandrette stedfunktion i et kast, hvilket jeg forstår.
Men ud fra at kigge i min fysik bog, bliver jeg forvirret, der tager udgangspunkt i det, jeg skriver senere nede.
Stedfunktionen til y-koordinanten i kastet her:
, forstår jeg, hvor v0*sin(a)*t er den opadgående bevægelse, der skabes af begyndelseshastigheden, og - 0.5g*t^2 er tyngdeaccelerationen som skubber partiklen ned igen, når bevægelsesnergien 'udløber'.
Men ud fra den formel udleder min fysikbog en ny en, som jeg ikke forstår.
Det er denne formel, som er en formel for den lodrette hastighed:
.
Har vedhæftet mine 4 formler, hvor den sidste volder problemer.
Håber nogen kan hjælpe =)
På forhånd tusind tak
Svar #1
09. december 2015 af peter lind
Hastigheden i den lodrette retning er vy = dy/dt =v0sin(αt)-gt Det sidste kan du få ved at differentiere formlen for y
Svar #2
09. december 2015 af hanshansen123456 (Slettet)
Nu lyder dette måske super dumt, men når jeg har en stedfunktion, og den bliver diffenrentieret, bliver det så til en 'hastigheds'-funktion?
Svar #3
Nu har jeg prøvet at benytte mig af mit Cas-værktøj, men den giver ikke det samme resultat.
Svar #5
Hej Mathon,
vil det ikke være forkert, at kalde dem vektorer? og hvis det er korrekt, kan du så lige hvorfor?
Og jeg kan godt se, hvad du siger, men jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan du får hastighedsvektorens y-komposant. Det er det, jeg er interesseret i at vide.
Svar #6
09. december 2015 af mathon
Udgangspunkt:
tyngdekraften modvirker den opadgående bevægelse.
Når
har legemets massemidtpunkt nået stighøjden
dvs

hvoraf

og

hvoraf stighøjden
beregnes til tiden 

Svar #8
Tusind tak for den lange og gode svar, men det jeg specifikt ønsker at vide.
Mit Cas-program kan ikke få diffentieret y-komponantens stedfunktion til den givne hastighedsfunktion y-komponant.
Svar #9
Nå, det vil jeg ikke bøvle dig mere med, og jeg kan se, at du nærmest har givet mig svaret.
Lige et sidste spørgsmål, vil det så være korrekt at betegne stedfunktionen og hastighedsfunktionen som vektorer?
Skriv et svar til: Skråt kast udledning af stighøjde formel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.