Fysik

Vekselstrøm

11. december 2015 af Julsnart (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle.

Jeg sidder pt og knokler med min SRP i dansk og fysik, hvor jeg skriver om vindenergi. Jeg er nu kommet til vekselstrøm og sidder fast i dét med effektværdi og middelværdi.

Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig disse begreber? Ydermere hjælpe mig udlede nogle formler for at bestemme værdierne. Jeg har fået udleveret et dokument, men der står kun følgende om effektværdi:

Jævnstrøm: P = R·I2

Vekselstrøm: P = 1/T 0 ∫TR·i2 dt

dP = Ridt

Samlet: I = √ 1/T  0 ∫Ti2 dt

Det giver umiddeltbart ingen mening for mig - og jeg vil naturligvis gerne vise overblik ved at kunne forklare den endelige formel og dets led.

Mvh.

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. december 2015 af mathon

Du skal vide, hvad tidsmiddelværdien I_{eff} over en periode er.

{I_{eff}}^2=\frac{1}{T}\int_{0}^{T}i^2\textup{dt}

{I_{eff}}^2=\frac{1}{T}\int_{0}^{T}({I_m}^2\cdot \sin^2(\omega t))\textup{dt}

her 
         sættes 
                       \varphi =\omega t   og dermed   \frac{1}{\omega }\textup{d}\varphi=\textup{dt}

som ved substitution
giver:
            {I_{eff}}^2=\frac{{I_m}^2}{\omega T}\int_{0}^{2\pi } \sin^2(\varphi )\textup{d}\varphi

{I_{eff}}^2=\frac{{I_m}^2}{4\pi }\int_{0}^{2\pi } \left (1-\cos(2\varphi ) \right )\textup{d}\varphi  

{I_{eff}}^2=\frac{{I_m}^2}{4\pi }\cdot \left [ \varphi -\frac{1}{2}\sin(2\varphi ) \right ]_{0}^{2\pi }

{I_{eff}}^2=\frac{{I_m}^2}{4\pi }\cdot 2\pi =\frac{1}{2}I{_m}^2

{I_{eff}}=\frac{I{_m}}{\sqrt{2}}           

hvoraf:
          P_{\sim}=R\cdot{ I_{eff}}^2\cdot T    for én periode
er:

P_{\sim}=\frac{1}{T}\cdot R\cdot\frac{{ I_{m}}^2}{2}=\frac{1}{2T}\cdot R\cdot {I_m}^2       

Brugbart svar (0)

Svar #2

rettelse:

hvoraf

P_{\sim}=R\cdot{ I_{eff}}^2   

P_{\sim}= R\cdot\frac{{ I_{m}}^2}{2}=\frac{1}{2}\cdot R\cdot {I_m}^2

Svar #3
11. december 2015 af Julsnart (Slettet)

Du skal vide, hvad tidsmiddelværdien I_{eff} over en periode er.

Tak for hjælpen. Et par uddybende spørgsmål:

Mener du ikke her Im, når det er tidsmiddelværdien? 

Desuden; hvordan laver du i2 om til  Im·sin2(w·t)

Brugbart svar (1)

Svar #4

i er jo den harmonisk varierende størrelse 

i(t)=I_m\cdot \sin(\omega t+\varphi _0)

I_m er amplituden
\omega   er vinkelhastigheden
\varphi _0 er begyndelsesfasen

Svar #5

Okay, det giver god mening. 

Hvordan kan det være, at du i integralet bytter T ud med 2π ?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Med substitutionen, substitueres grænserne også:

\begin{matrix} T\rightarrow &\omega T=2\pi \\ 0\rightarrow &\omega\cdot 0=0 \end{matrix}

Brugbart svar (0)

Svar #7

alment har man
       med
                   t=g(x)   og   \textup{dt}=g{\, }'(x)\textup{dx}

\int_{a}^{b}F(g(x))g{\, }'(x)\, \textup{d}x=\int_{\alpha =g(a)}^{\beta =g(b)}F(t) \textup{d}t=\left [ F(t) \right ]_{\alpha }^{\beta }=F(\beta )-F(\alpha )

Svar #8

Hej igen Mathon - og tak for din hjælp. Det hjælper virkelig!

Et sidste spørgsmål, så har jeg vist forstået det hele:

{I_{eff}}^2=\frac{{I_m}^2}{4\pi }\int_{0}^{2\pi } \left (1-\cos(2\varphi ) \right )\textup{d}\varphi  

{I_{eff}}^2=\frac{{I_m}^2}{4\pi }\cdot \left [ \varphi -\frac{1}{2}\sin(2\varphi ) \right ]_{0}^{2\pi }

Hvordan kan du omskrive sin2(φ) til 1-cos (2φ)?

Burde det ikke være:  1-cos2(φ)? 

Brugbart svar (0)

Svar #9

\cos(2x)=1-2\sin^2(x)
              2\sin^2(x)=1-\cos(2x)

\sin^2(x)=\tfrac{1}{2}(1-\cos(2x))   som kan integreres "direkte", hvilket \sin^2(x) ikke kan!

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. december 2015 af hesch (Slettet)

Effektivværdi og middelværdi for en vekselstrøm er to forskellige størrelser, i ovenstående blandet sammen ved:  "Tidsmiddelværdi af Ieff".

Middelværdi, Imid = 1/T 0T abs( I(t) ) dt.

Imid benyttes ved beregninger i ensrettere  og vekselrettere. Ieff benyttes ved effektberegninger.

Forholdet  Ieff / Imid ≈ 1,11 ved sinusform, og betegnes ved strømmens eller spændingens formfaktor.

Mathon: Notationer som I~ , U~  i meningen vekselstrøm og vekselspænding er dybt uheldige, for det betyder normalt Ikonjugeret og Ukonjugeret .  I det ovenstående benytter du P~ ( hvilket ingen mening giver ), men jeg har set at du også benytter notationen for strøm og spænding, hvilket giver en direkte forkert mening.

Svar #11

i er den harmonisk varierende størrelse 

i(t)=I_m\cdot \sin(\omega t+\varphi _0)

I_m er amplituden
\omega   er vinkelhastigheden
\varphi _0 er begyndelsesfasen

Hvorfor regner vi ikke med φ0? Har den værdien 0, eller?

Brugbart svar (0)

Svar #12
12. december 2015 af hesch (Slettet)

Du kan godt sætte φ0 til en arbitrær værdi ≠ 0.  Du skal så blot integerere fra φ0 til T+φ0 , resultatet giver det samme, for T er en hel periode.

Svar #13
12. december 2015 af Julsnart (Slettet)

Du kan godt sætte φ0 til en arbitrær værdi ≠ 0.  Du skal så blot integerere fra φ0 til T+φ0 , resultatet giver det samme, for T er en hel periode.

Tak for svar. Men hvorfor medtages φ0 så ikke i formlerne? Se #1, hvor Mathon løber gennem udregningerne. Der skriver han blot " (...) sin2(ω · t) "

Brugbart svar (0)

Svar #14
12. december 2015 af hesch (Slettet)

φ0 medtages ikke fordi det ikke gør nogen forskel.

Sæt φ0 til hvad du vil, gør som skrevet i #12, og du får det samme resultat.

Hvorfor dog tage φ0 med i formlen, når den er uden betydning?

Man beregner fx Ieff over en periode ( ikke fx over π perioder ) fordi kurveformen så eksakt gentager sig selv i de følgende perioder. Hvordan du placerer/tidsforskyder denne periode/tidsinterval på din kurveform er ligegyldigt, blot kurveformen i tidintervallet gentager sig. Derfor er φ0 ligegyldig i denne sammenhæng.

sin(φ0) = sin(φ0+2π).  Det samme gælder for cos.

Skriv et svar til: Vekselstrøm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.