Søgning på: biologi pensum. Resultater: 9261 til 9280 af 11183
-
For lavt snit - Tage 3.g om?
ForumindlægHej alle Er der nogen herinde, der enten selv har eller kender nogen, som har taget 3.g om på gymnasiet med henblik på at forsøge at forbedre sit snit og komme ind på drømmeuddannelsen? Jeg står selv i den situation, at jeg kommer sandsynligvis ud med et snit mellem 10,2-10,4 med A-bonus og hur... -
Et økosystem
ForumindlægHej alle! Jeg har en biologi rapport for, og ville gerne have noget hjælp til at besvare nogle spørgsmål. Håber i vil hjælpe mig. 1. Hvordan tilføres energi til økosystemet? 2. beskriv energiens flow (transport) gennem økosystemet: 3.Hvordan forlader energien økosystemet? 4. bes... -
Energiomsætning og ATP
ForumindlægJeg har to forskellige kilder. 1) Når føden nedbrydes, bindes den herved frigjorte kemiske energi i ATP. I muskelcellen spaltes den dannede ATP under frigørelse af energi 2) Kroppen får energi ved at nedbryde og omsætte de næringstoffer, de er i føden. For at få energi til arbejde må muskle... -
Ideer til 3.årsopgaven!!!
ForumindlægHejsa...!Jeg har biologi på højtniveau og vil derfor enormt gerne skrive min store skriftligeopgave inden for faget, da jeg synes det er meget interessant. Men problemet er bare: HVAD SKAL JEG SKRIVE OM? Jeg interesseret mig meget for fysiologi og anatomi, men synes også at det kunne være spænnen... -
3.årsopgave
ForumindlægHej igen! Efter mange overvejelser og nogle gode forslag til emner i biologi, har jeg dog valgt at skrive min opgave i historie. Føler mig mere sikker i dette fag, da min lærer kan hjælpe mig med nogle gode kilder. Jeg har valgt at skrive om vikingetiden, men nu er spørgsmålet bare om hvad i denn... -
HJÆLP!!!!
ForumindlægHejsa!Jeg vil bare gerne høre om der er nogle af jer derude, som har bio på A-niveau og har lavet en eksamen opgave fra Aug. 1990, som omhandler Nitratforurening af grundvand mm. Opgaven hedder også "opg. 37" i speciel udgaven af Biofag, der er en samling af samtlige eksamenssæt i biolo... -
Verdenssprog- og psykologilinjen???
ForumindlægHeeej Jeg skal efter sommerferien starte på gymnasiet og vil gerne høre mere om specielt denne her studieretning, hvis nogen af jer kender til den? Fx: Hvordan er undervisningen? Er niveauet svært? Får man mange afleveringer og lektier for? Og så generelt om selve linjen hvis i har mere at ... -
Piperins struktur-navn
ForumindlægHalløjsa... Jeg sidder midt i min SRP omkring peber og piperin osv. Jeg kunne egentligt godt tænke mig at gennemgå piperins strukturelle navn bid for bid, men jeg kan ikke lige overskue det længere :S http://www.uni-duesseldorf.de/WWW/MathNat/Biologie/Didaktik/Kurs08/pfeffer/bilder/piperin.jpg He... -
HJÆLP - fra kolera til død ?!
ForumindlægJeg er ved at skrive SRP i Biologi (og historie) om kolera... her skal jeg beskrive koleras forløb fra infektion til død. Jeg har søgt her på siden og på nettet efter en beskrivelse der var udførlig og forståelig - men det er ikke lykkes at finde noget... Jeg vil høre om der var nogen af jer der ... -
Lektiehjælp i mikrobiologi og anatomi i Århus??
ForumindlægKunne jeg mon være så heldig at der skulle sidde en derude men erfaring/kunnen i Anatomi og mikrobiologi? Jeg er lige startet med at læse en proffessions bachelor i tandpleje på tandlægeskolen i Århus men mangler en grundviden i biologi da jeg ikke har gået på gymnasium. Anatomien finder jeg ... -
triglycerider - fedt
ForumindlægHej! Jeg er ved at skrive en kemi/biologi rapport om fordøjelsessytemet, hvor jeg har fundet ud af følgende "Disse to enzymer står for ca. 10 – 30 % af fordøjelsen af triglycerider." (de to enzymer der bliver referet til er lingual lipase & gastric lipase) Mit spørgsmål er... -
hjertet
ForumindlægHej allesammen jeg er igang med at skrive en vigtig opgave på mit studie og søger derfor lidt hjælp fra en person som er specielt god i biologi - meget gerne VIRKELIG GOD til hjertet og kredsløbet. Det drejer sig om en opgave jeg er ved at skrive omkring hjertet og kredsløbet og har derfor br... -
CJD
ForumindlægHejsa. Håber her er en der er lidt skrap til medicin/biologi:I den normale menneske population er der normalt en variation i DNA-sekvensen (en polymorphism) i kodon 129 af det humane prionproteingen (PRNP) hvor der kodes for enten aminosyren methionin eller valin.Det er muligt at være henholdsvis... -
Lektiehjælp tilbydes
ForumindlægHej Jeg er ved at afslutte min bachelor i medicin og vil derfor gerne tilbyde privatundervisning til elever, der er interesserede. Niveuaet er lige fra folkeskole til gymnasiet og evt. lidt på universitet. Det er bl.a. fagene: - Matematik - Fysik - Kemi - Biologi -... -
Figurer??
ForumindlægHejsa. Jeg skriver SRP i biologi og matematik og i den forbindelse er jeg løbet ind i et problem med figurer. Er det noget der må være med i opgaven? Altså tænker på en figur der viser kolesterols kemiske struktur, en figur der viser lipoproteinomsætningen i kroppen osv. Altså figuren er jo funde... -
michaelis-menten opgaver..
ForumindlægHej.. Har fået stillet den her opgave ifm. SRP i matematik og biologi, om michaelis-menten.. lyder som følgende: " B*t y(t) = ---------- t + t_0 .. Bestem y(t_0). Benyt svaret til at forklare hvorfor parameteren t_0 somme tider kaldes halvmætningskonstanten. (Ofte kald... -
MODY
ForumindlægHejsa har brug for lidt hjælp til denne genetikopgave. http://www.kennmadsen.dk/images/Biologi/Bioopgaver/1994/Opg%204%20MODY-sukkersyge.doca) det eneste jeg kan komme på til denne opgave er, at udsvinget hos de syge personer er størst hos begge kurver. Men jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor d... -
bio-opgaver 3.g.
ForumindlægHejJeg sidder her og er ved at besvare bogle spørgsmål i en opgave omkring glukoses omdannelsen i cellerne til pentose..Så hvis der sidder et eller andet biologi geni derude.. så kan i måske hjælpe mig med dette spørgsmål..C) Giv eksempler på stoffer hvori pentoser indgår, og gør kort rede for di... -
God cirkel i søen
ForumindlægHej folkens jeg er igang med en fremlæggelse i biologi og støtte lige ind på det her spørgsmål: Hvilke følger har indgrebet for de større vandplanter, som vokser i søbunden? Jeg fik de her info. og så skulle jeg svare på spørgsmålene: En sø er blevet uklar af alger. man kan førsøge at genopre... -
DNA-analyse...?!!!
ForumindlægHejsaEr der nogen her inde, som har styr på biologien, fordi jeg har efterhånden læst i alle de bøger, som jeg har, men kan ikke helt finde ud af fremgangsmåden og princippet i en DNA-analyse.Er igang med at løse denne opgave:http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/2002/2002-6-1.pdfHer er...
