Generelt

For lavt snit - Tage 3.g om?

03. juni 2018 af DidierJohnsen

Hej alle

Er der nogen herinde, der enten selv har eller kender nogen, som har taget 3.g om på gymnasiet med henblik på at forsøge at forbedre sit snit og komme ind på drømmeuddannelsen?

Jeg står selv i den situation, at jeg kommer sandsynligvis ud med et snit mellem 10,2-10,4 med A-bonus og hurtigstarts-bonus, hvilket er i underkanten af sidste års laveste adgangskvotien til medicin på 10,6 (standby 10,5) på Aalborg Universitet. 

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, om der er andre, der står i samme situation eller har stået i lignende situation, og hvilke valg der er blevet truffet?

Det skal siges, at jeg absolut brænder for at læse medicin og vil gøre alt for at læse det. Mit alternativ er kvote 2, men den skulle eftersigende være ret minimal at komme igennem. Vil personligt hellere forsøge med 1 år om på gym fremfor +3 års søgning på erhvervserfaring/uddannelse til kvote 2.

Hvad siger I?


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2018 af guzbak

Jeg valgte personligt ikke at gøre det da jeg stod i selv samme situation som dig for nogle år siden. Jeg tog så en omvej via kvote 2 i stedet.

10.4 er et flot snit og du kan måske godt være heldig at snittet falder 0.1 og du får en standbyplads.

Den "nemmeste" kvote 2 er nok sdu adgangsprøven, da de optager rigtig mange og du ikke behøver flere års erfaring som hos KU som i øvrigt kun optager 56 pr. år.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#1 Er du kommet ind på medicinstudiet på SDU gennem kvote 2, eller hvad endte du med at gøre? :)

Ja, jeg kan satse på, at snittet falder, men der kan man desværre aldrig være sikker. Dog har de jo meldt ud, at der fra næste sommer bliver udvidet med 250 på medicinstudiet, altså 250 fordelt ud på alle 4 universiteter. Det burde højst sandsynligt resultere i en ændring i adgangskvotienten, hvor meget er ikke til at sige. 

Men tak for dit svar!


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2018 af MathematicallyIncorrect

Jeg tvivler på at du kan opnå et snit der vil være højt nok til at kunne komme ind på medicin desværre, da der antages at snittet (inkl. standby ikke vil falde). Den eneste mulighed du umiddelbart har er og vente et år, evt. bygge på dit CV og forsøge via. kvote 2... om det så tager 1-10 år er op til dig. Dog er optagelseschancen stadig minimal. 

Hvis du har været op i eksaminerne, vil jeg næsten tro at det er forsent at tage gymnasiet om. 
Har tandlæge eller andre stillinger inden for sundheden, ikke interesse? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2018 af MathematicallyIncorrect

#2

#1 Er du kommet ind på medicinstudiet på SDU gennem kvote 2, eller hvad endte du med at gøre? :)

Ja, jeg kan satse på, at snittet falder, men der kan man desværre aldrig være sikker. Dog har de jo meldt ud, at der fra næste sommer bliver udvidet med 250 på medicinstudiet, altså 250 fordelt ud på alle 4 universiteter. Det burde højst sandsynligt resultere i en ændring i adgangskvotienten, hvor meget er ikke til at sige. 

Men tak for dit svar!

Jeg tror det er et for stor sats - But it's worth the waiting time i guess. 


Svar #5
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#3

Jeg tvivler på at du kan opnå et snit der vil være højt nok til at kunne komme ind på medicin desværre, da der antages at snittet (inkl. standby ikke vil falde). Den eneste mulighed du umiddelbart har er og vente et år, evt. bygge på dit CV og forsøge via. kvote 2... om det så tager 1-10 år er op til dig. Dog er optagelseschancen stadig minimal. 

Hvis du har været op i eksaminerne, vil jeg næsten tro at det er forsent at tage gymnasiet om. 
Har tandlæge eller andre stillinger inden for sundheden, ikke interesse? 

Tak for dit svar!

Ja, jeg mener også, at mit alternativ er at udbygge mit CV ved at tage en tæt beslægtet uddannelse. Har selv en interesse for farmaci, som jeg kunne bruge til kvote 2 ansøgningen, dog føler jeg, at hvis man skal gøre det op i tid, er 1 år ekstra på gym en nok hurtigere vej til medicinstudiet, eftersom kvote 2 er ret begrænset. 


Svar #6
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#4
#2

#1 Er du kommet ind på medicinstudiet på SDU gennem kvote 2, eller hvad endte du med at gøre? :)

Ja, jeg kan satse på, at snittet falder, men der kan man desværre aldrig være sikker. Dog har de jo meldt ud, at der fra næste sommer bliver udvidet med 250 på medicinstudiet, altså 250 fordelt ud på alle 4 universiteter. Det burde højst sandsynligt resultere i en ændring i adgangskvotienten, hvor meget er ikke til at sige. 

Men tak for dit svar!

Jeg tror det er et for stor sats - But it's worth the waiting time i guess. 

Ja, det er et sats, man kan aldrig vide sig sikker på noget angående fremtiden. Den tid på at vente mener jeg selv, jeg ville gøre klogt i at fortsætte under uddannelse, hvilket jeg intet har imod. Jeg elsker at studere og gå i skole. Tak for svar!


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juni 2018 af MathematicallyIncorrect

Men er det ikke lidt forsent at tage 3.g om?? Snak evt. med din studievejledere. De er der for at hjælpe dig på vej mht. videregående udd. lign. 


Svar #8
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#7

Men er det ikke lidt forsent at tage 3.g om?? Snak evt. med din studievejledere. De er der for at hjælpe dig på vej mht. videregående udd. lign. 

Jeg har i hvert fald fået lov til det på et andet gymnasium. Så må jeg se, om jeg får lov at melde mig ud af mit nuværende gymnasium, men det var mere for at søge råd til, hvad andre ville gøre eller har gjort :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. juni 2018 af guzbak

Snittet er set falde og stige med 0.1, så jeg synes det er forkert at antage noget som afhænger af de ansøgere som ikke engang er blevet optaget endnu. Det er selvfølgelig et sats, men derimod kan du jo søge ind på kvote 2 hvor de også vægter karakterer højt fra gymnasiet fx au.

Jeg kom ind på KU i første huk, men jeg havde så også en bacheloruddannelse bag mig da jeg valgte at gå all in og søge.

Det er rigtigt at de udvider pladserne og ud over det taler de også om at ændre kvote 2 optagelsen på KU.

Forresten synes jeg også tandlæge kunne være et godt bud. Man er jo heller ikke sikker på at snittet bliver bedre af at gå om. Det kender jeg et par som har prøvet.

Søg på kvote 2 medicin ku. Der er masser råd at finde!

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #10
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#9 Snittet er set falde og stige med 0.1, så jeg synes det er forkert at antage noget som afhænger af de ansøgere som ikke engang er blevet optaget endnu. Det er selvfølgelig et sats, men derimod kan du jo søge ind på kvote 2 hvor de også vægter karakterer højt fra gymnasiet fx au.

Jeg kom ind på KU i første huk, men jeg havde så også en bacheloruddannelse bag mig da jeg valgte at gå all in og søge.

Det er rigtigt at de udvider pladserne og ud over det taler de også om at ændre kvote 2 optagelsen på KU.

Forresten synes jeg også tandlæge kunne være et godt bud. Man er jo heller ikke sikker på at snittet bliver bedre af at gå om. Det kender jeg et par som har prøvet.

Søg på kvote 2 medicin ku. Der er masser råd at finde!
 

Hvor fedt, tillykke med det! Hvilken bacheloruddannelse havde du taget inden?

Tandlæge er desværre ikke noget for mig. Det er medicin, da jeg brænder for at blive læge inden for sportsverdenen. Dem, du kender, de fik ikke ændret deres snit eller hvordan?

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. juni 2018 af MathematicallyIncorrect

#9 Snittet er set falde og stige med 0.1, så jeg synes det er forkert at antage noget som afhænger af de ansøgere som ikke engang er blevet optaget endnu. Det er selvfølgelig et sats, men derimod kan du jo søge ind på kvote 2 hvor de også vægter karakterer højt fra gymnasiet fx au.

Jeg kom ind på KU i første huk, men jeg havde så også en bacheloruddannelse bag mig da jeg valgte at gå all in og søge.

Det er rigtigt at de udvider pladserne og ud over det taler de også om at ændre kvote 2 optagelsen på KU.

Forresten synes jeg også tandlæge kunne være et godt bud. Man er jo heller ikke sikker på at snittet bliver bedre af at gå om. Det kender jeg et par som har prøvet.

Søg på kvote 2 medicin ku. Der er masser råd at finde!
 

Well you might be right. Nu skal jeg selv til at søge KU da jeg har et snit på 11-11,3 (Altså efter hvad jeg får i den sidste eksamen) så jeg klager ikke, hvis de skulle falde :) 


Brugbart svar (0)

Svar #12
03. juni 2018 af MathematicallyIncorrect

#10
#9 Snittet er set falde og stige med 0.1, så jeg synes det er forkert at antage noget som afhænger af de ansøgere som ikke engang er blevet optaget endnu. Det er selvfølgelig et sats, men derimod kan du jo søge ind på kvote 2 hvor de også vægter karakterer højt fra gymnasiet fx au.

Jeg kom ind på KU i første huk, men jeg havde så også en bacheloruddannelse bag mig da jeg valgte at gå all in og søge.

Det er rigtigt at de udvider pladserne og ud over det taler de også om at ændre kvote 2 optagelsen på KU.

Forresten synes jeg også tandlæge kunne være et godt bud. Man er jo heller ikke sikker på at snittet bliver bedre af at gå om. Det kender jeg et par som har prøvet.

Søg på kvote 2 medicin ku. Der er masser råd at finde!
 

Hvor fedt, tillykke med det! Hvilken bacheloruddannelse havde du taget inden?

Tandlæge er desværre ikke noget for mig. Det er medicin, da jeg brænder for at blive læge inden for sportsverdenen. Dem, du kender, de fik ikke ændret deres snit eller hvordan?

Tak!

Havde taget kvote 2. hvis jeg var dig. Som der også bliver sagt, kan du ikke være sikker på at du forbedre dine karakter ved at gå et år om, og evt. derimod sænke dem i værste tilfælde. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
03. juni 2018 af linep1

Jeg havde personligt ikke taget 3.g om, for du kan jo risikere, at snittet bliver lavere eller det samme, og så har du spildt et helt år. 


Svar #14
03. juni 2018 af DidierJohnsen

Er helt enig i #12 og #13

Men vil det ikke også være spildt tid, hvis jeg ikke kommer ind gennem kvote 2? 

Er 1 år i følge jer bedre at "spilde" på gym eller på videregående uddannelse i jagten på kvote 2?


Brugbart svar (1)

Svar #15
03. juni 2018 af linep1

Jeg synes, det er bedre at "spilde" et år på jagten på kvote 2, for hvis du ikke kan komme ind, når du søger første gang, kan du søge igen næste år. Adgangskvotien kan jo godt ændre sig på bare ét år.


Svar #16
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#15

Jeg synes, det er bedre at "spilde" et år på jagten på kvote 2, for hvis du ikke kan komme ind i når du søger første gang, kan du søge igen næste år. Adgangskvotien kan jo godt ændre sig.

Har du helt ret i! Tak for svar.


Brugbart svar (0)

Svar #17
03. juni 2018 af linep1

Det var så lidt. Jeg håber for dig, at du kommer ind på lægestudiet!


Svar #18
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#17

Det var så lidt. Jeg håber for dig, at du kommer ind på lægestudiet!

Tusinde mange tak for det! :)


Brugbart svar (0)

Svar #19
03. juni 2018 af Trojanskhest

Guzbak: hvilken bachelor havde du før du begyndte på medicin i KU? 


Brugbart svar (0)

Svar #20
03. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Lad være med at droppe ud og prøv kvote 2. 

Ellers findes der også mange andre spændende uddannelser end medicin. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 36 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.