Søgning på: fysik projekt. Resultater: 11281 til 11300 af 20688
-
Redegørelse for omdrejningslegemet omkring y-aksen.
ForumindlægHej SP er blevet bedt om at udrede formlen for omdrejningslegemet omkring y-aksen, og ville være sikker på at det jeg gør er "lovligt"/Giver mening? Tager udgangspunkt i Vcylinderskal=π·h·r2 => ΔVcylinderskal=π·h·(r2udvendig-r2indvendig) rud... -
Medicin kvote 2 - AU
ForumindlægHej alle sammen Jeg har taget fag om med henblik på at forbedre mit kvote 2 snit i henhold til kvote 2 reglerne på Aarhus universitet - og jeg har søgt medicin. Jeg har lidt erhverserfaring, hvor jeg har sendt dokumentation afsted allerede dengang man skulle søge kvote 2, og nu har jeg færdiggjo... -
Fformelmasse
ForumindlægSkal formelmasse angives i g/mol eller Unit? Og hvorfor? -
Evolution - Hvordan blev planterne dannet
ForumindlægNogen der vil give mig den størreste hjælp? Det tager måske maks 5 min. Hvordan blev planterne dannet? ? Sætter stor pris på dem som vil give mig en forklaring:) -
Logaritmefunktioner
ForumindlægHej, jeg skriver en større skriftlig opgave om logaritmefunktioner og pH. Jeg er dog en smule i tvivl om hvilke punkter jeg skal inddrage i min redegørelse af logaritmefunktioner. Kunne jeg inddrage en udledning af regnereglerne - for der er vel ikke meget andet indhold udover det? mange tak på ... -
EUX vs. STX
ForumindlægHej. Jeg har et spørgsmål. Jeg opstiller lige et eksempel, som omhandler mit spørgsmål: En person ønsker at blive dyrlæge, men ønsker ikke at tage en STX. Der er for nyligt blevet lavet en uddannelse kaldet EUX, som er en uddannelse der giver personer med en erhvervsuddannelse mulighed for at ... -
Valg af fag - gode idéer?
ForumindlægHejsa. Jeg skal vælge fag til SRP senest i morgen, men jeg er på bar bund... Jeg skal vælge Samfundsfag, da det er mit hovedfag, men 2. fag er sværere.. Jeg står lidt mellem Tysk A, Historie A eller Dansk A - men det sværerste er om der er nogle gode enmer indenfor hvert fag.. Nogen der har ... -
Kinetisk vindenergi
ForumindlægHejsa Jeg sad og undrede mig over, hvodan man fandt den kinetiske energi fra vinden. Ellere rettere sagt, hvordan skal man finde massen af vinden? Jeg ved, at vindens massefylde er cirka 1.2 kg/m^3. Men hvordan finder jeg ud af, hvor meget vind der er (hvor stort rumfanget er)? -
Differentialregning i anvendelse
ForumindlægHvornår anvendes differentialregning; i hvilke tilfælde vil man skulle bruge differentialregning, eller i det hele taget infinitesimalregning; hvornår bruger man det og hvordan finder man ud af, man skal differentiere eller intergrere, hvis ikke der står noget som, Løs f '(x) eller Intergrer ... -
Hvad er det modsatte af 'etisk'?
ForumindlægHej Er der nogen, der ved, hvad det modsatte af 'etisk' er? På forhånd tak !! -
transformer opgave
ForumindlægJeg skal finde transformerens tomgangsspænding, plejer at være noget man får oplyst så er lidt forvirret Kan nogle hjælpe igang med første spørgsmål? Opgave vedhæftet -
AT- emne
ForumindlægHej allesammen Som nogle af jer ved, er vores emne i AT Kommunikation - muligheder og begrænsninger. Jeg vil rigtig gerne skrive i Religion c og Historie A eller Dansk A, jeg har dog lidt svært ved at finde et godt og spændende emne. Håber nogle af jer har nogen gode ideer :) Taak på forhånd -
Hvorfor er usikkerheden på tælletal defineret som kvadratroden på tælletal?
ForumindlægJeg arbejder med henfald og vi har opstillet en deterministisk model for det - henfaldsloven. Mit sprøgsmål lyder på hvorfor at spredningen eller usikkerheden på et tælletal er lig med kvadratroden af tælletallet? Tælletallet over f.eks. en dataserie er vel defineret som middelværdien? Jeg v... -
Hjælp til linjer regression
ForumindlægKan nogle hjælpe mig med opgave 1.2? -
Drejningsmomentet af en mortor
ForumindlægHej, jeg bad ChatGPT om hjælp til at finde en formel til beregning af drejningsmomentet. Derefter viste jeg formlen til min fysiklærer for at se, om han kendte den. Det gjorde han ikke, men han kunne forstå, hvordan svaret blev angivet i Nm. Jeg vil gerne spørge jer, om I kender formlen, og i så ... -
Hjælp til bølger
ForumindlægNogle der kan hjælpe med at beregen en af disse, så jeg kan beregne de side fem forskellige farver? Den tredjesidste er vel bare ''Sin(tal)'' i maple? -
Betydende cifre
ForumindlægHej Jeg har løst en opgave i kemi, men jeg er usikker på, om jeg har angivet resultatet med betydende cifre korrekt. Hvis jeg dividere 0,098/3,4*10^-5 = 2882,35 skal jeg så tage udgangspunkt i 0,098 fordi det er det mindste tal og derfor vil resultatet blive 2882 ? -
Simpelt spørgsmål om betydende cifre
ForumindlægHej, jeg blev lige pludselig i tvivl om noget meget simpelt. Jeg ved at man kigger på tallet med de færreste betydende cifre for at finde ud af hvor mange betydende cifre et resultat skal have. Hvis vi f.eks. tager følgende simple eksempel: olieprisen er 11 kr./liter og man ønsker at finde ud af... -
Plancks konstanten ud fra Plancks ligninger
ForumindlægHej. Kan man finde Plancks konstanten ud fra Plancks ligningerne? Det som jeg mener er om man kan isolere Plancks konstanten (h) i disse ligninger? Her kommer der endnu et spørgsmål. Kan den roterende del i en jævnstrøms - motor sammenlignes med et foton i en eller anden forstand? Jeg tænkte må... -
Maskiningeniør
ForumindlægHej SP Jeg søger en eller flere personer der vil fortælle lidt om hvordan det er at læse til maskiningeniør. I den forbindelse tænker jeg på sværhedsgraden af matematik, mængden af lektier, og så også bare hvad en almindelig hverdag på studiet går ud på, f.eks. med indhold og fag. Jeg skal neml...
