Fysik

transformer opgave

04. december 2014 af 110975 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal finde transformerens tomgangsspænding, plejer at være noget man får oplyst så er lidt forvirret

Kan nogle hjælpe igang med første spørgsmål?

Opgave vedhæftet

Svar #1
05. december 2014 af 110975 (Slettet)

Nå, jeg er videre til opgave 3. Men hvordan kan et spændingsfald beregnes med så få oplysninger, det kan jeg ikke lige se, kan nogen hjælpe?

Tak

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. december 2014 af hesch (Slettet)

#1:  Ad: hvordan kan et spændingsfald beregnes med så få oplysninger ?

Det må kræve noget "insiderviden", der ikke har meget med fysik at gøre, men fx har med vedtægter, hvorudfra man fastlægger sådan noget som "mærkeeffekt", at gøre.

At transformeren har en mærkeeffekt på 64 kVA, betyder jo ikke at man ikke kan belaste den mere end det. Man kan sagtens belaste den med 80 kVA, uden at der sker noget ved det, det første års tid. Transformerens levetidsforbrug øges blot, således at dens levetid ikke bliver de forventede 20 år, men måske kun 4 år. Alle transformere i beboelseskvarterer er overbelastede juleaften med måske 50%. Det ved man, og det er indkalkuleret i transformerens forventede levetid.

Men hvad skal man dog bruge oplysningen om denne mærkeeffekt til, når man ikke kender vedtægterne for, hvordan den beregnes ?   Altså hvilke fysiske impedanser og tab ligger til grund for fastlæggelsen af denne mærkeeffekt ?  Selv kvaliteten af isoleringen i transformeren, har givetvis betydning for dens mærkeeffekt, (hvor høj en temperatur kan den tåle).

Skriv et svar til: transformer opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.