Fysik

Simpelt spørgsmål om betydende cifre

13. september 2023 af staabi - Niveau: C-niveau

Hej, jeg blev lige pludselig i tvivl om noget meget simpelt. Jeg ved at man kigger på tallet med de færreste betydende cifre for at finde ud af hvor mange betydende cifre et resultat skal have. Hvis vi f.eks. tager følgende simple eksempel:

olieprisen er 11 kr./liter og man ønsker at finde ud af hvad 15 liter koster, så bliver det jo blot 11 kr./ liter* 15 liter= 165 kr., men tallet 11 har jo to betydende cifre, og 15 har to, men det endelige resultat, altså 165, har 3, så hvad gør man? Jeg tror jeg har forvirret mig selv.

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2023 af MentorMath

Hej,

I fysik plejer man normalt at angive det ved brug af eksponentiel notation. I vores tilfælde kan vi angive resultatet ved to betydende cifre som 1,6*102 kr. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. september 2023 af SuneChr

Det er nok ikke det bedste eksempel. Tankpasseren vil sikkert gerne have den sidste 5'krone med.
Vi kan tage et eksempel fra astronomien: Jordens middelafstand fra solen er 149,6·106 km og
Mars' middelafstand fra solen er 228,0·106 km. Mars ligger dermed 228,0/149,6 gange længere
fra solen end jorden gør. Foretager vi divisionen, medtager vi, i kvotienten, fire cifre i lighed med
antallet af cifre, som beregningen er foretaget ud fra.
  


Skriv et svar til: Simpelt spørgsmål om betydende cifre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.