Matematik
Differentialregning i anvendelse
Hvornår anvendes differentialregning; i hvilke tilfælde vil man skulle bruge differentialregning, eller i det hele taget infinitesimalregning; hvornår bruger man det og hvordan finder man ud af, man skal differentiere eller intergrere, hvis ikke der står noget som, Løs f '(x) eller Intergrer med hensyn til x ? Spørg, hvis jeg ikke har formuleret mig godt nok.
Svar #1
29. oktober 2014 af hesch (Slettet)
Ud over disse optimeringsopgaver, anvender man det til fysiske beregninger, fx til dimensionering af vandturbiner, elektriske kredsløb, motorregulering osv. Man opstiller højere ordens differentialligningsystemer, der modellerer virkeligheden.
Det lyder kompliceret, men på videregående uddannelser lærer man at benytte Laplace transformation, og tilhørende smarte værktøjer, til at løse sådanne ligningssystemer.
Svar #2
29. oktober 2014 af Soeffi
Lad os antage at vi har et legeme, hvorpå der virker en resulterende kraft. Der gælder i følge Newtons anden lov F = ma. Eftersom accelerationen er stedet differentieret to gange mht. tiden, vil dette føre til en anden ordens differentialligning i tiden.
Svar #3
29. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)
Mange tak for jeres svar.
Jeg kommer ikke til, at beskæftige mig med fysik, så jeg leder mere efter, hvordan infinitesimalregning indtræder i matematik og økonomi; altså hvad bruges det helt præcist til, inden for de to områder. Altså lad os sige, der ikke står Løs f'(x) eller Løs f ''(x), men facit siger, der skal differentieres, hvordan ved jeg så, der skal -- hvis det giver mening.
Skriv et svar til: Differentialregning i anvendelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.