Fysik

Hvorfor er usikkerheden på tælletal defineret som kvadratroden på tælletal?

02. februar 2015 af Cicero9123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg arbejder med henfald og vi har opstillet en deterministisk model for det - henfaldsloven. 

Mit sprøgsmål lyder på hvorfor at spredningen eller usikkerheden på et tælletal er lig med kvadratroden af tælletallet?

Tælletallet over f.eks. en dataserie er vel defineret som middelværdien? 

Jeg ville mene at spredningen var defineret som kvadratroden af variansen.... 

Håber nogen kan hjælpe!

Brugbart svar (2)

Svar #1
02. februar 2015 af peter lind

Det er lidt besværligt at udregne det. Det er egentlig en binomialfordeling, som bare er så stor, at man ikke kan regne på det. Man tilnærmer med en Poissonfordeling og den kan man vise har de egenskaber

Svar #2
02. februar 2015 af Cicero9123 (Slettet)

Super mange tak! 

Jeg har lige læst om det - og selvom jeg ikke selv laver udregningen, så giver det fint mening i mit hoved :-)

Brugbart svar (1)

Svar #3
03. februar 2015 af peter lind

Her er noget supplerende til #1

Du har et stort antal N radioaktive kerner. Inden for det tidspunkt vil den enkelte kerne enten henfalde eller den vil ikke henfalde. Med N kerner, der kan henfalde har du en binomialfordeling med antal N og sandsynligheden p. For binomialfordelingen vides at middelværdien er n=N*p og spredningen er kvrod(N*p(1-p) ) = kvrod(n(1-p). I de radioaktive henfald hvor du tæller antal henfald er p meget lille så 1-p≈1 så spredningen er ca kvrod(n).

Det skal så måske nævnes at inden for fysikken bruger man normalt spredningen som usikkerhed

Skriv et svar til: Hvorfor er usikkerheden på tælletal defineret som kvadratroden på tælletal?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.