Søgning på: fysik projekt. Resultater: 18101 til 18120 af 20688
-
Rutherford, HASTER
ForumindlægHej, jeg sidder med nogle spørgsmål jeg ikke kan finde svar på, og håber at der sidder nogle fysikeksperter derude! 1. Hvornår blev atomets eksistens for alvor et diskussionsemne? 2. Hvornår blev eksistensen af atomer anerkendt? 3. Hvorfor modsagde Rutherfords atommodel fysikkens love? Det er vir... -
hvordan fordamper vand under 100 grader
Forumindlægjeg er i gang med et emne i geografi som handler om orkaner. der læser jeg så at når temperaturen er over 26,5 grader kan vandet fordampe med nok styrke til at skabe orkaner. spørgsmålet er så hvordan kan det lade sig gøre at vandet fordamper på en temperatur som er under vands kogepunkt (ca. 100... -
Emne til eksamensprojekt b-niveau
ForumindlægHej allesammen Vi er en gruppe fra HTX som snart skal i gang med eksamensprojektet i fysik b-niveau. I denne forbindelse tænkte vi på om der var nogen som havde nogle gode forslag til, hvilke emner vi kunne arbejde med? Emnet skal kunne indebære et konkret praktisk forsøg, samt en del teoretiske ... -
Århus - handicaphjælper
ForumindlægHej allesammen. Jeg søger råd og hjælp og evt. adresser jeg kan sende ansøgninger til vedr. en stilling som handicaphjælper eller lign. på plejehjem eller lign. steder i Århus. Mit største problem er dog nok, at jeg er ret lav, og jeg er før blevet "afvist" som personlig handicap... -
Formel til at beregne energi der kræves ved opvarmning
ForumindlægHej :-) Jeg er i gang med en fysik opgave, og jeg faldt så over en opgave, hvor jeg skulle finde svar på, hvor meget energi det krævede at opvarme 2,0 kg sprit 20 grader. Derefter skal jeg også beregne det for 2,0 L spri 20 grader, og til sidst 2,0 m^3 sprit 20 grader. Jeg kan simpelthen ikke hu... -
Optagelsesprøve (STX)
ForumindlægHej alle Jeg skal snart til optagelsesprøve på STX. Jeg skal op i Dansk, engelsk, matematik og det 4. fag er noget censoren beslutter, når jeg kommer der ude, der er fysik/kemi eller tysk. Er der nogen der ved hvordan det foregår i de forkellige fag? I brevet jeg har modtaget står der at jeg i da... -
fra Kelvin til celsius
Forumindlæghej er i gang med en matematik/fysik aflevering og har besvær ved en af problemerne. Det er opgave 5 (har vedhæftet den) Temperaturen mellem hoved og ankle har jeg udregnet til 5 kelvin. Dog har min lærer skrevet "Wrong layout for the unit" er ikke sikker på hvad det vil sige. skal f... -
Opgave - batteri og effekt
ForumindlægHej jeg er igang med nogle opgaver i fysik. Fik regnet alle, indtil jeg stødte i den sidste, som jeg slet ikke ved hvordan man skal beregne. Opgaven lyder: Et batteri har en hvilespænding på 4,5 V. Batteriet forbindet til en pære med resistansen 8,00 Ω, når den lyser. Polspændingen e... -
lysets frekvens/bølgelængde
ForumindlægHej jeg har et eksamenspørgsmål til Fysik B som lyder således: Lys sendes fra en ukendt væske til luft. Lysets frekvens i væsken er 5,09*10^14 HZ. Indfaldsvinklen er 30 grader og brydningsvinklen er 47 grader. Bestem lysets hastighed og bølgelængden i væsken, samt lysets bølgelængde og fr... -
Rettelse af fysikrapport. HJÆLP!
ForumindlægHey. Da jeg selv er en idiot til fysik, vil jeg virkelig sætte pris på at nogen ville være så søde at rette min rapport. Jeg har ingen ide om det er rigtigt det jeg har lavet? Uanset hvad, så er V 0,028/ tiden det tog for vognen at krydse fotocellen i sekunder. Er det forkerte formler jeg bru... -
Udregning af tryk i gasflask efter opvarmning - hjælp?
ForumindlægHejsa Sidder med en fysik opgave hvor jeg skal udregne trykke i en gasflaske med oxygen ved temperaturen 320 grader celsius. Det information jeg har er: Start temperaturen er 18 grader celsius og ved denne temperatur er trykke 21,3 MPa. Er lidt i tvivl om hvilke formel jeg skal bruge her? Min før... -
SSO om fyrværkeri
ForumindlægHej derude?? Jeg skal til at skrive SSO, og vil derfor gerne være i god tid med det man kan forberede.. Jeg skal skrive i både Fysik og Kemi, herunder omkring fyrværkeri. Jeg har tænkt at skrive omkring hvilke kemikalier man bruger, samt hvad det er man ser på himlen (altså farverne). Samt no... -
SSO om fyrværkeri
ForumindlægHej derude?? Jeg skal til at skrive SSO, og vil derfor gerne være i god tid med det man kan forberede.. Jeg skal skrive i både Fysik og Kemi, herunder omkring fyrværkeri. Jeg har tænkt at skrive omkring hvilke kemikalier man bruger, samt hvad det er man ser på himlen (altså farverne). Samt no... -
Svingninger
ForumindlægDet lykkedes mig ikke at få svar da jeg spurgte de sidste 2 gange, så jeg spørge igen og igen! Jeg skal til SRO forsvar meget snart og jeg skal have svaret på den her spørgsmål, til metodiske del, som jeg er lidt forvirret over hvordan jeg kan fortælle om: C) Videnskabsteori Jeg skulle skr... -
Resistans og spændingsfald???
ForumindlægHej! Vil lige spørge om der er nogen som kan hjælpe mig med denne fysik opgave? En ø forsynes med jævnstrøm fra fastlandet gennem et 43 km langt kobberkabel. Kablets to ledere har hver tværsnits tværsnitsarealet 240mm^2 a) Beregn resistansen af hver af lederne. Spændingsfaldet mellem de to leder... -
Beregning af en opvarmet klods´ påvirkning af omgivelser
ForumindlægHej jeg har fået en opgave i en fysik aflevering som jeg ikke selv kan hitte ud af hvad jeg skal gøre for at beregne: En jernklods har ved 0 celsius grader rumfanget 1 L. Bestem det arbejde (stempelarbejde), som klodsen udfører på omgivelserne i kraft af sin udvidelse. Jeg har følgen... -
Forsøg
ForumindlægHej Jeg er i gang med at lave et forsøg i fysik. Jeg vil gerne beregne, hvor mange grader den stiger i løbet af 30 min. 1 time og 2 timer. Jeg ved efter 15 min. steg temperaturen 2 grader og efter 20 min steg den 5 grader. Er det muligt at beregne, hvor mange grader den kommer til at stige i l... -
kanoner på dronningens bastion
Forumindlæghej alle i kloge folk der ude. jeg har et problem og det er opgave 7 i fysik stx A 2010 28 maj: http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20stx%20og%20hf/Fysik/100528_fysik_A_stx_opgave.ashx ovenfor er linket, der hvor jeg går fast er... -
Solcelle og solenergi-Tværfaglig eksame
ForumindlægHejsa Jeg skal op til tværfaglig eksame (Fysik/kemi, biologi og geografi) Jeg har trukket: Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan. Og har valgt emnet solceller og solenergi. Jeg ville høre om der er nogen af jer der ude som har nogle gode idéer til, hvad jeg skal nævne gennem min ... -
Kinetisk Energi
ForumindlægHej. Jeg skal lave en opgave der lyder følgende. Øv1. En person kaster en bold, som vejer 30g, lodret op. Da bolden forlader hånden, får den tilført en energi på 5 J. Find boldens hastighed. Min fysik lærer er romanisk og jeg har lidt svært ved at forstå hende. Der er en opgave til, som i o...
