Fysik

fra Kelvin til celsius

27. maj 2020 af hma98 - Niveau: Universitet/Videregående

hej er i gang med en matematik/fysik aflevering og har besvær ved en af problemerne. Det er opgave 5 (har vedhæftet den)

Temperaturen mellem hoved og ankle har jeg udregnet til 5 kelvin. Dog har min lærer skrevet "Wrong layout for the unit" er ikke sikker på hvad det vil sige. 

skal finde ud af hvor meget det er i celcius 

Celcius = k - 273.5

det giver så 5 - 273.5 = -268.15 celcius som er et alt for lavt tal

Vedhæftet fil: homework.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2020 af peter lind

Temoeratur i grad celcius = grad kelviin + 273,15


Svar #2
27. maj 2020 af hma98

så giver det 278.15 celcius?

og hvorfor er det sådan du udregner det?


Svar #3
27. maj 2020 af hma98

kan det være noget med at det er forskels temperatur?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj 2020 af peter lind

Det kommer jo an på begyndelsestemperaturen hvad temperaturen er. Du har jo kun oplyst forskellen

Undskyld ger skulle stå minustegn


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. maj 2020 af mathon

                  \small \begin{array}{lllll}& \left \{T \right \}=\left \{t \right \}+273.15&\left \{ T \right \}\textup{ er antal Kelvin-grader}\\\\& \left \{t \right \}=\left \{T \right \}-273.15&\left \{ t \right \}\textup{ er antal Celsius-grader} \end{array}


Svar #6
27. maj 2020 af hma98

Der står ikke noget begyndelses temperatur i opgaven.. Jeg har vedhæftet den problem 5 


Svar #7
27. maj 2020 af hma98

hey Mathon har gjort det sådan men det er åbenbart ik rigtigt 


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. maj 2020 af peter lind

#5 så kan du heller ikke beregne temperaturen hverken i kelvin eller celsus

Du har ikke vedlagt opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. maj 2020 af ringstedLC

#3

kan det være noget med at det er forskels temperatur?

Hvis der spørges til en temperaturforskel i " ºC ", skal du selvfølgelig svare med et resultat i " ºC ". Beregningen bliver den samme, da Kelvinskalaen blot er forskudt -273.15 º iforhold til Celsiusskalaen.


Svar #10
28. maj 2020 af hma98

har oploadet den helt øverst men gøre det her igen

så bliver resultatet 5 - 273.15 = -268.15 ºC men det kan da ikke passe


Svar #11
28. maj 2020 af hma98

fil

Vedhæftet fil:homework-1964035.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #12
28. maj 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du har ikke skrevet dit svar ordret. Det bør du gøre.

Læg mærke til citatet, du giver: "Wrong layout for the unit". Jeg er ikke helt sikker, fordi jeg ikke har dit svar, men jeg tror, du har fejl i måden, du har skrevet enheden på. Du har i hvert fald fejl i enhederne i nogle af dine indlæg, så her er et par kommentarer:

Enheder, der har navn efter personer skrives med stort. Dvs Kelvin forkortes til K, ikke k. Celcius forkortes C og skrives ºC.

Celcius = k - 273.5

det giver så 5 - 273.5 = -268.15 celcius som er et alt for lavt tal

1. Første linie er forkert. En enhed er ikke et tal (k) minus et andet tal.

Hvis temperaturen er 20ºC, så er den (20-273,15)K.

2. Du ved, at der er en temperaturforskel ΔT = 5 grader målt i Kelvin. Det vil sige, at du har to temperaturer, der målt i Kelvin er T2 og T1 så T2-T1 = 5. Det skal omregnes til Celcius. Temperaturerne målt i Celcius angives som t2 og t1:

t2 = T2-273,15  og t1 = T1-273,15. Forskellen Δt = t2-t1 = T2-273,15 - (T1-273,15) = T2-T1 = ΔT.

Du kan også se det ved at forestille dig et langt termometer med Kelvinskalaen på den ene side og Celciusskalaen på den anden side. De to temperaturer aflæses til forskellige tal, men afstanden mellem dem er den samme uanset, hvilken skala de aflæses på.


Svar #13
28. maj 2020 af hma98

hvordan kan det udregnes hvis jeg ikke ved hvad teller t1 er


Svar #14
28. maj 2020 af hma98

Eller ved at t2 er hovedtemperaturen og t1 er anklen

Brugbart svar (0)

Svar #15
28. maj 2020 af chyvak

Det kan du ikke vide og det er heller ikke det, der spørges om. Grafen viser sammenhængen mellem hvor mange procent af en gruppe mennesker er utilfredse som en funktion af temperaturforskellem mellem hoved og ankel. Du bliver spurgt om, ved hvilken temperaturforskel i respektive Kelvin og Celcius der max. er 20% der ikke bryder sig om det. Det har du sikkert aflæst rigtigt til godt 5 K. Men da temperaturenheden i Kelvin og Celcius skalaerne er nøjagtigt ens (altså størrelsen af en temperaturenhed), så er det også temperaturforskellen i Celcius, så 5 grader Celcius. Det er ikke nødvendigt ej heller muligt at vide hvad de faktiske, absolutte temperaturer var.


Svar #16
28. maj 2020 af hma98

super, tak for hjælpen


Skriv et svar til: fra Kelvin til celsius

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.