Matematik

Forsøg

11. april 2021 af Idaskovsen1 - Niveau: 8. klasse

Hej

Jeg er i gang med at lave et forsøg i fysik. Jeg vil gerne beregne, hvor mange grader den stiger i løbet af 30 min. 1 time og 2 timer. Jeg ved efter 15 min. steg temperaturen 2 grader og efter 20 min steg den 5 grader. 

Er det muligt at beregne, hvor mange grader den kommer til at stige i løbet  af 30 min. 1 time og 2 timer? Og hvordan så?


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. april 2021 af AMelev

Nej ikke umiddelbart. Enten skal du kende forskriften for sammenhængen mellem tid og temperaturstigning, eller også skal du have mange flere målinger, så du selv kan beskrive en rimelig sammenhæng.

Hvad går forsøget ud på? Læg evt. en forsøgsbeskrivelse op, så er der måske nogle fysikkyndige, der kan hjælpe. Alternativt kan du stille spørgsmålet i Fysikforum.


Svar #2
11. april 2021 af Idaskovsen1

#1

Nej ikke umiddelbart. Enten skal du kende forskriften for sammenhængen mellem tid og temperaturstigning, eller også skal du have mange flere målinger, så du selv kan beskrive en rimelig sammenhæng.

Hvad går forsøget ud på? Læg evt. en forsøgsbeskrivelse op, så er der måske nogle fysikkyndige, der kan hjælpe. Alternativt kan du stille spørgsmålet i Fysikforum.

Mange tak for hjælpen prøver lige fysikforumet


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. april 2021 af ringstedLC

Ja, hvis du fx har fået oplyst, at "den" stiger lineært:

\begin{align*} \text{Line\ae r v\ae kst}:y &= a\cdot x+b \\ T(x) &= \frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}\cdot x+T_0 \\ T(30) &= \frac{5-2}{20-15}\cdot 30+20\,,\;T_0=20^{\circ} \\ &=\;?\,^{\circ} \end{align*}

NB. Fremover vedhæfter du et godt billede af hele opgaven, så vi er fri for at gætte.


Svar #4
11. april 2021 af Idaskovsen1

#3

Ja, hvis du fx har fået oplyst, at "den" stiger lineært:

\begin{align*} \text{Line\ae r v\ae kst}:y &= a\cdot x+b \\ T(x) &= \frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}\cdot x+T_0 \\ T(30) &= \frac{5-2}{20-15}\cdot 30+20\,,\;T_0=20^{\circ} \\ &=\;?\,^{\circ} \end{align*}

NB. Fremover vedhæfter du et godt billede af hele opgaven, så vi er fri for at gætte.

Mange tak for hjælpen, men det var ikke en opgave.


Skriv et svar til: Forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.