Søgning på: det moderne gennembrud noveller. Resultater: 19581 til 19600 af 27490
-
Haster!!! - rhesus-negative - Hardy weinberg loven
ForumindlægHej! Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilke formler jeg skal bruge her: I USA er hyppigheden af rhesus-negative (rr) personer ca. 16 %. Antag at befolkningen er i Hardy-Weinberg ligevægt med hensyn til rhesus-systemet. a) Beregn hyppigheden af r-allelen i populationen: b) Hvor stor en de... -
Hurtig opgave - eksponentialfunktioner
ForumindlægJeg har ret svært ved denne type opgaver - håber nogle har mod på hurtigt at hjælpe mig videre:) 1. Bestem en regneforskrift for den eksponentielle funktion, hvis graf går gennem punkterne (2, 3) og (10, 237). Undersøg om punktet (17, 10844)ligger over, under eller på grafen. 2. Bestem en reg... -
Bølger
ForumindlægHej, jeg har to spørgsmål: 1. Hvordan løser jeg følgende: Gult lys fra en natriumlampe har bølgelængden 589 nm. Bestem frekvensen af det gule lys. 2. Har jeg løst følgende rigtigt, og hvordan løser man opgave c? Laserlys med bølgelængden 632,8 nm sendes ind mod et gitter. På en skærm bag... -
senmoderne samfund
Forumindlæghvem kan hjælpe med denne opgave er hel gået i stå, jeg har svært ved at finde svar på det. hvorfor individualisering og globalisering sætter nationalstaterne under pres. Diskutér, om den tiltagende individualisering er en trussel mod: - Den nationale identitet og sammenhængskraft i Danm... -
Bevid differentiation af en simpel funktion
ForumindlægEr igang med at kigge på beviset for differentiering af f(x)=1/x Differentialkvotionten er f'(x)=-(1/x^2) Bevis: Som interval kan man bruge R+ hvis x er positiv, og R- hvis x er negativ (hvad er det lige det betyder?) Defferenskvotienten er (f(x)-f(x0)/x-x0)=((1/x)-(1/x0))/x-x0 Så står der ... -
Metodeanvendelse i samf.?
ForumindlægHejsa :) Jeg har fagkombinationen samfA og relC, og i samf. er jeg lidt i tvivl om hvilken metode jeg har brugt. Jeg har brugt Anthony Giddens "En løbsk verden" og Huntingtons "Civilisationernes sammenstød: mod en ny verdensorden" og bearbejdet min synopsis og fremlæggelse ud... -
Adganskrav = snittet af påkrevede fag el. alle fag?
ForumindlægSagen er den at jeg på det seneste har overvejet at give den et skud mod medicin-studiet, og derfor skal opfylde adgangskravet som i 2007 hed 9,5 i gennemsnit. Mit spg. lyder så: Er dette tal gennemsnittet af de relevante fag? (læs: påkrevede fag, i dette tilfælde dansk A, engelsk B, matematik ... -
Blodtype A rhesus positiv
ForumindlægHej.. Jeg sidder og makker med noget biologi, og jeg skal finde ud af dette omkring blodtypen: A rehsus positiv - Indeholder blodet antistoffer i ABO – systemet? - Kan jeg danne antistoffer mod rhesus – antigenet? - Hvilken fænotype og mulige genotyper har jeg i ABO - og rhesussystem... -
Svært ved engelsk
ForumindlægHejsa Jeg går i 1.g på STX og har rigtigt svært ved engelsk, jeg har en fin udtaling, men mange ting kan jeg ikke høre om er rigtigt eller forkert. Har i nogle ideér til hvordan jeg kan blive bedre, har en smule tabt modet. Kender i nogle hjemmesider hvor man kan træne det, synes ikke at de ... -
Hvad skal der til for at gå fra karakteren 10 til 12?
ForumindlægHej Jeg har mange 10-taller, og ønsker gerne at de bliver til 12. Jeg går i 3.g og næste gang jeg får standpunktkarakterer er sidste gang jeg får det... Jeg gør i forvejen alt hvad jeg kan og knokler, men det ser ikke ud til at jeg rykker mig mod 12... Hvad er det egentlig der skal til for a... -
Tangentens ligning
ForumindlægJa, altså jeg får y=8x Jeg skal bestemme en ligning for tangenten til f i punktet P(1,f(1)) Tangentens ligning siger: Ligningen hedder Jeg får følgende og dermed: samt Jeg indsætter det ovenstående i formlen for tangentens ligning og får herved: Altså: Jeg kan desværre... -
Akut Lektiehjælp i genetik søges!!!! Århus!
ForumindlægJeg er en pige, der bor i Århus, der søger lektiehjælp i genetik. Jeg læser medicin på universitet, men genetikken volder mig desværre problemer, specielt sandsynlighedsregning. Jeg søger derfor lektiehjælp mod betaling selvfølgelig, vedrørende genetikopgaver 1 gang om ugen måske 2, hvor vi mød... -
Akut lektiehjælp i genetik søges!!!! Århus!
ForumindlægJeg er en pige, der bor i Århus, der søger lektiehjælp i genetik. Jeg læser medicin på universitet, men genetikken volder mig desværre problemer, specielt sandsynlighedsregning. Jeg søger derfor lektiehjælp mod betaling selvfølgelig, vedrørende genetikopgaver 1 gang om ugen måske 2, hvor vi mød... -
Mekanisk Energi
ForumindlægHeej.. :) I 1. g havde jeg løst den her opgave : En sten med massen 4.7 kg slippes i højden 15 meter over jorden og foretager et frit fald mod jorden. a. hvor stor vil stenens hastighed være lig før det rammer jorden? Her havde jeg sagt Ekin= Epot også finde v (hastigheden). (kan ikke huske... -
Kredsløb, hjælp!
ForumindlægHej allesammen. Jeg skal til biologi eksamen i morgen, og har trukket kredsløb som jeg intet ved om. Når jeg søger på nettet kommer der ikke noget jeg kan bruge op og der står intet i min bog. så please vil i ikk nok hjælpe mig med følgende prøvespørgsmål: - Du skal overordnet redegøre for hvad ... -
Tandemalje og syre
ForumindlægSpørgsmålet hedder: Tandemaljen består bl.a. af Ca5(PO4)3OH (hydroxyapatit) –følgende ligevægt gælder for opløsning af dette: Ca5(PO4)3OH (s) ? 5Ca2+ (aq) + 3PO43- (aq) + OH- (aq) Forklar på baggrund af ligevægten hvorfor tandemaljen kan skades af lave pH - værdier. --- Mit svar - men er de... -
Fysik - Hjælp!
ForumindlægHej kunne meget godt tænke mig hjælp til en opgave i en fysik aflevering som jeg fuldstændig er lost i Opgaven lyder : Laserlys med bølgelængden λ = 632,8 nm sendes ind mod et gitter. På en skærm bag gitteret måles afstanden mellem de to 1. ordens prikker til l = 83,4 cm. Afstanden L melle... -
Gode fif til at skrive dansk essay??
ForumindlægNogen der kan hjælpe med dansk essay?? :-) På STX kræves der jo helt særlige ting når man skriver essay, og jeg har set mange ting igennem, men føler mig stadig så fortabt! Hvad er vigtigt, hvordan starter man osv.? (kender lidt til struktur, altså med abstrakt og konkret, men fortæl gerne a... -
Fiktiv kræft
ForumindlægKan nogen forklare enkelt hvad en fiktiv kræft er? Jeg kigget på nettet om det, og er helt blank af at læse det. Jeg har altså et spørgsmål af min gruppe, jeg skal igang med at forklare hvorfor der er en fiktiv kræft i et inertialsystem. Vi skulle lave nogle forsøg (koriolis kræfter); i en dre... -
Kilder - Kampen om ligestilling mellem sorte og hvide i USA
ForumindlægHej allesammen. Jeg skal i fagene engelsk A og historie A skrive om kampen for ligestilling mellem sorte og hvide i USA i perioden 1950'erne og 1960'erne. Jeg skal derfor analysere nogle taler (engelskvinkling). Men da årets emne er "Kampen for det gode liv" skal je...
