Debat

Selvmord=svag?

09. maj 2007 af Mussy06 (Slettet)
Ifl. Koranen er man svag, hvis man begår selvmord. Også er man ikke muslim.
Jeg læste denne artikel >
http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=328909
vil gerne bede jer om at læse den (:
Komme med Jeres mening, derefter relatere og perspektivere med de andre religioner (f.eks. kristendommem, hinduismen, buddhismen osv.) Og komme med andre citater mht. selvmord er forkert (helst fra religionerne) og hvis der er nogle religioner, der mener det modsatte (hvilket jeg ikke tror !) vil jeg da også gerne høre de citater.
Jeg har hårdt brug for en god og lang debat mht. det her, da det er til et projekt ;D
Håber I vil hjælpe.
På forhånd tak.

Svar #1
09. maj 2007 af Mussy06 (Slettet)

come on folkens ;D

be be.

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. maj 2007 af whymee (Slettet)

#1

HVAD FUCK SKER DER!!! Nyder i bar hele tiden at debatere om ISLAM og MUSLIMER..
tag jer lige sammen.. Oprettede en bruger herinde for lektiernes skyld, men nu jeg kun herinde for at beskytte min religion..


nå men ang. det med selvmord så siger koranen ikke kun at man er svag hvis man begår selvmord..
Man kommer direkte i helvede, og det er utilgiveligt..

^ Jeg har det på samme måde ang. selvmord.. hvorfor skal man begå selvmord..
vær dog taknemmelig for det liv gud har givet dig.. Folk tror at man har det så svært..
uuuh hvis man lige føler man blir mobbet, er for fed, grim, dum, eller kæreste sorg, så vælger man at begå selvmord.. det sku fandme da for latterligt..
tænk på alt det gode i livet i stedet for alt det negative..

OG HVIS MAN NOGENSINDE FØLER AT MAN HAR VERDENS DÅRLIGSTE LIV SÅ BAR TÆNK SÅDAN HER:

Du har en siamesisk tvilling. I har samme krop, det eneste er at hans hovede ligger på din skulder..

Han har en kæreste, det har du ikke ;)

han får kæresten på besøg du med i deres samtale pg skænderier..

han er bøsse, det er du ikke..
Og i har kun EN røv ;);)

^SÅ DU KUNNE SAGTENS HAVE DET MEGET VÆRRE!!! SMIL FOLKENS OG VÆR GLAD FOR DET LIV GUD HAR GIVET JER!

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj 2007 af NuclearWarhead (Slettet)

I stoicismen er det faktisk tilladt at begå selvmord i visse situationer ligesom stoikerne også kan argumentere for at den stoiske vismand i visse situationer også med rette kan begå mord, incest eller kannibalisme.

Seneca begik fx selvmord, og det blev ikke set som fejt eller noget. Det hører med til at være vis at man kan erkende nødvendigheden. Tænk på et eksempel med en hund der er spændt fast efter en vogn med en snor: Dens frihed består i dens indre holdning. Den kan vælge at stritte imod, eller den kan gøre det nødvendige, nemlig at holde trit. Dens frihed består ikke i at kunne vælge, men i den indre holdning.

På samme måde var Seneca nødt til at begå selvmord, han erkendte nødvendigheden deraf idet han vidste at han ellers ville blive dræbt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. maj 2007 af NuclearWarhead (Slettet)

(Der er selvfølgelig en række betingelser for at nævnte ting, inkl. selvmord, kan retfærdiggøres, men principielt set er selvmord ikke nødvendigvis en skidt ting i stoicismen)

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. maj 2007 af Hoys (Slettet)

# 2 -

Det var da godt nok det mest infantile indlæg jeg længe har læst. Dit indlæg tyder på en fuldstændig mangel på forståelse overfor de problemer nogle mennesker ufrivilligt må leve med.

Tsk!

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. maj 2007 af siimba (Slettet)

#2
Du kan da bare lade være med at deltage i den slags debatter og nøjes med at koncentrere dig om dine egne lektier!!

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. maj 2007 af gento (Slettet)

(til why me) jeg tror ikke Mussy06 ønskede, på nogen måde at provokere dig eller andre muslimer. der er jo et fag i gymnasiet der hedder religion, hvor man bla. diskuterer etiske problemstillinger og uddyber hvad forskellige kulturer mener til de forskellige ting. Vi er her jo alle for at lære, så kom hellere med noget konstruktivt

PS: du lyder da ikke selv for glad... smil til verden og verden smiler til dig :)

(til tema) det er jo lidt ens eget valg. andre skal jo ikke bestemme om man vil leve eller ej (selvom de i nogle tilfælde og nogle steder kan blive dømt til døden) hvis man har det dårligt synes jeg det er fair nok, men det er jo synd for ens familie og nærmeste at de skal lide. de historier hvor forældre har hængt sig selv og børnene har fundet dem, eller hvor msk har hoppet ud foran en lastbil og chaufføren er blevet en ufrivilig bødel er jo afskyende. jeg mener man skal kunne gøre det diskret og smertefrit. er også stærk tilhænger af aktiv dødshjælp!

koranen er lidt problematisk, da den kan tolkes på mange måder. det er også svært med at finde en god oversættelse og så videre... husk at kønsrollemønsteret kræver, at manden tager meget ansvar. ingen mand øger belastningen på samfundet, da ummaen så må tage sig af familien. koranen er, ligesom mange andre hellige skrifter, skrevet af nogle gamle nisser med konservative holdninger.





Brugbart svar (0)

Svar #8
09. maj 2007 af hiat (Slettet)

#2 Det er nok den famøse "whymee".
Du er hermed erklæret en troll :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. maj 2007 af phonebooth (Slettet)

Haha..

Slap nu af folkens.
Det er i orden at debattere og man kan lære en masse.
Synes ikke der er nogen provokation i det. Ja, Islam forbyder selvmord. Det er da ikke dårligt sagt, da det er sandheden:)

Det er da godt at folk på den ene eller anden måde viser interesse for islam:)

Brugbart svar (0)

Svar #10
09. maj 2007 af SomeOneMore (Slettet)

Whymee - Du har fået en advarsel før, og det er ærgeligt at give dig endnu én. Du har selvfølgelig ret til at forsvare dig, men gør det konstruktivt og i en ordentlig tone! Drop Arto chatsproget som "get a life" og den slags herinde. Desuden er det som #7 siger, at mange at spørgsmålene om islam (og andre religioner) skyldes simple skoleopgaver, bl.a. i fag som religion i stx. Dette undre mig at du ikke har bemærket, da du jævnfør din profil selv går på gymnasiet, og dermed burde kende til religions-faget...

Brugbart svar (0)

Svar #11
10. maj 2007 af stræber-pigen (Slettet)

Begik Satre ikke selvmord? Det er et valg, det behøves ikke ses som en "svaghed".

Brugbart svar (0)

Svar #12
10. maj 2007 af stræber-pigen (Slettet)

#10 Har hun fået en advarsel og hvad er det?

Brugbart svar (0)

Svar #13
10. maj 2007 af Katrine (Slettet)

I følge katolicismen er selvmord en synd, så på det punkt er de to religioner enige. Jeg har dog ikke lige noget bibelvers eller andet, men jeg ved, at det er katolicismens holdning.

Brugbart svar (0)

Svar #14
10. maj 2007 af Waterhouse (Slettet)

#11: Nop, det var Camus.

Svar #15
12. maj 2007 af Mussy06 (Slettet)

Tusind tak folkens ;D

Svar #16
12. maj 2007 af Mussy06 (Slettet)

Og at I overhovedet gad at bruge tid på at hjælpe (:

Brugbart svar (0)

Svar #17
12. maj 2007 af gento (Slettet)

#13 nogle argumenter? der er som du selv siger ingen bibelvers og lign... men paven mener det. dertil skal siges, at paven er imod en hel del... jeg er selv Katolik, og vores præst (spurgte ham) synes det er fair nok... men igen... paven styrrer en del, og hans menninger er ofte ren tilfældighed/manipulation, da han bliver valgt af sådan 12 kedelige nogle...

Skriv et svar til: Selvmord=svag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.