Matematik

Normalfordeling og Binomialfordeling

28. maj 2008 af van Heerden (Slettet)
Hejsa kloge hoveder:)

Jeg har brug for at få forskellen på binomialfordeling og normalfordeling helt på plads - skal nemlig til Mat. B. eksamen i det på næste fredag. Problemet er, at jeg under samme emne skal forklare binomialfordelingen, og normalfordelingen.

Såvidt jeg har forstået, så er binomialfordelingen et eksperiment, der udføres n gange, og X er det antal gange, vi får "success". P betegner så sandsynligheden for at få en "success".

Men hvad har det med normalfordelingen at gøre, udover at de begge handler om sandsynligheder? Jeg mener, normalfordelingen har vel nærmest mere med statistik at gøre - hvor man har et observationssæt, som man grupperer osv?

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej:)

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2008 af peter lind

Du har helt ret i hvad du skriver om binomialfordelingen.

Normalfordelingen er en kontinuert fordeling i modsætning til normalfordeling. For meget store værdier vil binomialfordelingen ligne binomialfordelingen og det bruges rent faktisk til at finde sandsynligheder i binomialfordelingen. Man skal her bruge samme middelværdi og spredning som i binomialfordelingen.

Svar #2
29. maj 2008 af van Heerden (Slettet)

Tak for svar - kan med "kontinuert", mener man da "jævn"?

Ja, der står også i min bog, at når 'n' er forholdsvis stor, kan man bruge det med, at der er 99,7% sandsynlighed for, at X ligger inden for -3 og +3 spredninger fra middelværdien - nøjagtigt som ved normalfordelingen.

Kan man sige det på den måde, at binomialfordelingen drejer sig om eksperimenter, og sandsynligheden for en bestemt hændelse, hvor normalfordelingen foregår ud fra et observationssæt man har (folks højde f.eks.)?

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2008 af Riemann

Man kan godt sige, at en en kontinuert funktion er "jævn" (selvom det er en ret løs formulering).

Både binomialfordelingen og normalfordelingen er sandsynlighedsfordelinger. Sansynlighedsfordelingen afhænger IKKE af, at man har et observationssæt. Sandsynligheden afhænger derimod af en "grad af tiltro" man tillægger et givet udfald.

Så hverken normalfordelingen eller binomialfordelingen forudsætter at man har et observationssæt.

Svar #4
29. maj 2008 af van Heerden (Slettet)

"Så hverken normalfordelingen eller binomialfordelingen forudsætter at man har et observationssæt."

Nåh, ok, i eksemplerne i min bog (om normalfordeling) har de taget en hel flok menneskers højde (observationssæt?), og grupperet dem, hvorefter de har tegnet det ind i et histogram, for derefter at påvise, at de ligner en klokkeformet kurve - en Gauss-kurve. Derfor troede jeg, at norm.fordelingen havde noget med et observationssæt at gøre, hvor man så grupperer oplysningerne - hvilket jeg synes adskiller sig lidt fra binomialfordelingen, hvor det handler om at finde sandsynligheden for at en bestem hændelse indtræffer...

Brugbart svar (1)

Svar #5
29. maj 2008 af Riemann

Det ser ud til at du har forstået det korrekt, som du skriver det....

Man kan godt have et observationssæt og argumentere for at det opfylder en normalfordeling. Men det ændrer ikke på, at en normalfordeling i bund og grund er en sandsynlighedsfordeling...

Svar #6
30. maj 2008 af van Heerden (Slettet)

Fint, mange tak for hjælpen! :-)

Skriv et svar til: Normalfordeling og Binomialfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.