Tysk

ß - hvordan?

08. august 2008 af Rudim (Slettet)

hej, er der nogen der kan fortælle mig, hvordan man laver et scharfes s (ß)?

før har jeg altid brugt (Alt+225) men det virker ikke med tastaturet på en bærbar, da der jo ikke er de der tal ved siden, som man skal bruge.

nogen der kan hjælpe mig?

Rudim


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. august 2008 af Jerslev

#0: Jeg fik at vide i gymnasiet, at det s var afskaffet, men det er jo en anden sag. Hvis alt+225 ikke virker, så kan du, i MS-Word, gå ind i "indsæt"-->"Symbol" og finde den herinde. Så kan du med fordel kopiere den til udklipsholderen, så du altid kan trykke ctr+v for at skrive det bogstav. :)

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. august 2008 af BigEyes (Slettet)

Ja, og du kan også ændre hvilke knapper der skal være "ss"


Svar #3
08. august 2008 af Rudim (Slettet)

tak for hjælpen i to, men nu bruger jeg det ret tit, og vil gerne ha det "placeret" fast et sted i mit tastatur, er der mulighed for det? :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. august 2008 af BigEyes (Slettet)

Ja, som sagt gå ind i word, dernæst ind i "symboler" og så find dit symbol og tryk på det  så det markeres. Dernæst skal du trykke på "genvejstast" og så trykker du på dit genvejstast så den står i feltet "tryk på ny genvejstast" og så tryk tildel, og så skulle den ellers være der


Svar #5
08. august 2008 af Rudim (Slettet)

ah, nu er den feset ind :D

tak for hjælpen..


Svar #6
08. august 2008 af Rudim (Slettet)

lige et spørgsmål mere alligevel..

kan jeg på en eller anden måde gøre sån, at jeg kan bruge samme kombination når jeg f.eks. skriver ved msn?


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. august 2008 af BigEyes (Slettet)

#6 Det ved jeg faktisk ikk :(


Svar #8
08. august 2008 af Rudim (Slettet)

nu har jeg i det mindste fundet ud af hvordan jeg laver alt+225 på min bærbar...det tar liiidt lang tid, men det virker da (også ved msn)

:D


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. august 2008 af danielruhmann (Slettet)

Kan du ikke bare skifte tastaturindstillinger til tysk og så trykke på 0? Sådan laver jeg ß.


Svar #10
08. august 2008 af Rudim (Slettet)

jo, det kan jeg også godt, men jeg skriver for det meste både dansk og tysk samtidig. fordelen ved at bruge dansk tastatur er, at jeg stadigvæk kan bruge ä ü og ö. jeg kan dog ikke taste æ ø å på et tysk tastatur. 

da jeg ikke mere orker, at skifte frem og tilbage mellem dansk og tysk tastatur (det har jeg altid gjort før, men det forvirrer også en smule med z og y) har jeg bare vænnet mig til at bruge dansk tastattu, og så må jeg bare ta det lille minus med ß'et på en bærbar (slå num-lk til - alt-225- og slå num-lk fra igen, da jeg jo ikke kan have det slået til hele tiden -.-)

hilsen rudim :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. juni 2009 af Magnuswib (Slettet)

Du skal slå num lock til. Det gør du ved at trykke "Fn" + "ScrLK", som oftest sidder lige over F11.

Så kan du igen skriver ß således: "Alt" + "225".


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. februar 2012 af julieancher (Slettet)


Skriv et svar til: ß - hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.