Fysik
Baggrundsstråling
Heeeej
jeg har fået en opgave for i fysik og jeg skal skrive om baggrundsstråling. jeg ved bare ik hvad det er og vil meget gerne vide det, så er der nogle derude som vil hjælpe mig med det?? PLEASE!!!!!!
Svar #1
13. december 2008 af bboblzs (Slettet)
Hvis du stiller et GM-rør op, vil du se, at det måler en stråling, selvom det ikke lader til, at der er nogen radioaktiv stråling i dets nærhed. Det skyldes, at der altid er en såkaldt baggrundsstråling. (Denne kan minimeres i specielle underjordiske kamre). Baggrundsstrålingen stammer dels fra kosmisk stråling, altså stråling fra rummet, og dels fra stråling fra ting i nærmiljøet af GM-røret. En betonvæg udsender f.eks. forholdsvis meget stråling. Baggrundsstrålingen vil altså være forskellig fra sted til sted.
Svar #4
14. december 2008 af Jerslev (Slettet)
#2: Ustabile kerner, der naturligt findes. Kosmisk stråling. Der er mange ting der bidrager til baggrunden. :)
Svar #6
28. april 2010 af sidselzacho (Slettet)
gør rede for hvor baggrundsstråling kan komme fra, og hvilke kilder der bidrager mest.
gør rede for hvad der er grunden til, at den kan være forskellig afhængig af hvor man opholder sig..
håber nogle kan hjælp..
Skriv et svar til: Baggrundsstråling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.