Tysk

Hjælp til grammatik

26. marts 2014 af Miebendixh - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg håber at i vil hjælpe mig med at knække disse grammatiske nødder. Det ville være rart med en lille forklaring :)

Men da han var 4 måneder gammel -->aber als sie vier Monate war eller  als sie aber vier Monate war?? Her er jeg i tvivl om ordstillingen af "aber".

At medvirke i et populært tysk fjernsynshow-->in einer populären/populär deutschen Fernsehshow mitzuwirken. Er populært et adverbium el. et adjektiv??

Hvor Peter søger efter slægtninge -->wo man nach Verwandten sucht.--> har jeg brugt det rigtige verbum, i dette tilfælde sucht?

Hvis Peter ikke havde haft en bil fra dengang-->Wenn Peter nicht ein Auto von damals gehabt hätte. Her er jeg i tvivl om "fra dengang" kan oversættes til von damals?

Mvh

Mie


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. marts 2014 af policemanmem

Men da han var 4 måneder gammel -->aber als sie er vier Monate (alt) war eller  als sie aber vier Monate war?? Her er jeg i tvivl om ordstillingen af "aber". 
- 'Aber' kan principielt stå begge steder i den tyske sætning. Med 'principielt' mener jeg, at det rigtigste i dette tilfælde er variant 1, men at variant 2 også er en grammatisk korrekt sætning (som jeg dog ville oversætte 'Da han dog var 4 måneder gammel....')

At medvirke i et populært tysk fjernsynshow-->in einer populären/populär deutschen Fernsehshow mitzuwirken. Er populært et adverbium el. et adjektiv??
- 'populär' er et adjektiv, som her skal have endelsen -en, da præpositionen "in" her styrer dativ og "Fernsehshow" er hunkøn.

Hvor Peter søger efter slægtninge -->wo man Peter nach Verwandten sucht.--> har jeg brugt det rigtige verbum, i dette tilfælde sucht?
- Korrekt.

Hvis Peter ikke havde haft en bil fra dengang-->Wenn Peter nicht ein Auto von damals gehabt hätte. Her er jeg i tvivl om "fra dengang" kan oversættes til von damals?
- Det vil jeg igen sige er helt korrekt. Dog en lille ting: Alt efter konteksten, kan det være, at det skal hedde "kein Auto" i stedet for "nicht ein Auto". Som hovedregel hedder "nicht ein" nemlig altid "kein". Hvis der dog er tale om noget påpegende, så vil jeg mene, at du godt kan lade det stå sådan: Wenn er nicht ein Auto von damals (sondern ein vom Jahre 1920) gehabt hätte......


Svar #2
27. marts 2014 af Miebendixh

Tusinde tak for rettelserne og forklaringerne :D


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. marts 2014 af Stygotius

"Wenn Peter ein damaliges Auto nicht gehabt hätte."

Om positionen af "aber":

"aber" anbinges umiddelbart foran det led der referer til.

Hvis det anbringes først i sætningen, er det en konjunktion (bindeord) og modificerer hele sætningen.

Hvis det står inde i en sætning, er det et adverbium (biord) og modificerer det følgende (vier Monate).


Skriv et svar til: Hjælp til grammatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.