Fysik

strøm

27. marts 2014 af sigurdchrist (Slettet) - Niveau: C-niveau

Opg 1)
to resistorer med resistanserne R1=250 Ohm og R2=375 Ohm kobles i serie. Strømmen gennem seriekoblingen er I=80mA. 

(1000mA=1A)

Bestem spændingsforskellen over hver af de to resistorer. (U=I*R)

Derefter kobles de to samme resistorer parallelt. Strømmen gennem den mindste resistor er I=30 mA.

Bestem erstatningsresistansen/ erstatningsmodstanden samt strømmen gennem den største resistor. 
U=I*R 
1/R=1/R1+1/R2

Opg 2)
Vand opvarmes i en elkedel, hvorpå der er påklistret en etiket med følgende data:
1200W, 230V. Der tappes 0,8 kg vand fra den kolde hane (14 grader celcius) ned i elkedlen og tændes for den.

Bestem strømmen i elkedlens spiral: (P=U*I)

Hvor lang tid tager det mindst at opvarme vandet til kogepunktet?
Q=m*c*¿t (Q er her varmeenergi i Joule - altså det sammen som Watt * sekund)

Opg 3)
i en cykellygtepære er strømstyrken I=0,7 A når den er tændt.

Hvor stor en ladning Q (Coulomb) passerer gennem pæren i løbet af en halv time? (side 99)

Hvor mange elektroner passerer gennem pæren i løbet af en halv time?
hver elektron medfører en ladning på Q=1,6*10^(-6) Coulomb

jeg ved godt jeg er lidt sent ude, men det ville være dejligt vis jeg kunne få svar inden den 28 marts klokken 08:00

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvor er dine egne resultater til opgaverne? Benyt de vink og formler, der givet undervejs i opgaverne.

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2014 af mathon

Har du ikke en eneste bemærkning til en eneste af opgaverne?

Svar #3
27. marts 2014 af sigurdchrist (Slettet)

det er det eneste der står ved opgaverne.

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

"Men hvad har du selv gjort for at løse opgaverne?" (var det fortolkede indhold i #1 og #2).

Svar #5
28. marts 2014 af sigurdchrist (Slettet)

Jeg har prøvet men jeg kan ikke løse dem.

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5. Opg 1. Benyt Ohms lov.

Brugbart svar (0)

Svar #7
28. marts 2014 af mathon

Opg 1)

seriekobling:
                      spændingsfaldet over 250 Ω             U_1=(250\; \Omega )\cdot \left ( 80\cdot 10^{-3}A \right ) =20\; V

spændingsfaldet over 375 Ω             U_2=(375\; \Omega )\cdot \left ( 80\cdot 10^{-3}A \right ) =30\; V

parallelkobling:   
                      spændingsfaldet over hver modstand     U=\left (250\; \Omega \right )\cdot \left (30\cdot 10^{-3} \; A\right )=7,5\; V                                

Brugbart svar (0)

Svar #8
28. marts 2014 af mathon

strømmen gennem den største resistor:     I=\frac{7,5\; \Omega \cdot A}{375\; \Omega }=0,012\; A=12\; mA

Erstatningsmodstand:
                                        \frac{1}{R_p}=\frac{1}{250\; \Omega }+\frac{1}{375\; \Omega }=\frac{3\; \Omega }{750\; \Omega^2 }+\frac{2\; \Omega }{750\; \Omega^2 }=\frac{1}{150\; \Omega }

R_p=150\; \Omega

Brugbart svar (0)

Svar #9
28. marts 2014 af mathon

Opg 2)

Uden energiudveksling med omgivelserne:

strømmen i elkedlens spiral      I=\frac{P}{U}=\frac{1200\: \; V\cdot A}{230\; \; V}=\left (\frac{120}{23} \right )A\approx 5,22\; A

Tilført energi              modtaget energi

U\cdot I\cdot {\color{Red} t}         =        m\cdot c\cdot \Delta T

.

{\color{Red} t}=\frac{m\cdot c\cdot \Delta T}{U\cdot I}

Skriv et svar til: strøm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.