Fysik

wheatstone bro

28. marts 2014 af teamwork (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

hej 

Jeg skal til at kalibrer en vejecelle, og i den er der nogle kabler, og i brugervejledningen står der noget om hvad de kabler hver i især er, og der står noget om at det er en wheatstone bro. 

Jeg har ingen ide om hvad en wheatstone bro er. Er der nogen der kan forklare det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

Svar #2
28. marts 2014 af teamwork (Slettet)

jeg har læst denne side. Men problemet er bare at den figur som jeg har her ikke ligner det andet. 

jeg uploader her to billeder. Det ene er af brugervejledningen til vejecellen og det andet er det device som overfører data til computeren. Jeg skal kunne se hvilke kabler der skal kobles til hvilke kanaler i devicen.  

Vedhæftet fil:foto 1.JPG

Svar #3
28. marts 2014 af teamwork (Slettet)

og det her er devicen

Vedhæftet fil:foto 2.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2014 af hesch (Slettet)

Jo, altså kredsløbene er ens, blot går der til knudepunkterne på foto2 flere tilledninger. Dette fordi at på foto2 anvendes een tilledning som "strømforsyning" ( er strømførende, hvorfor der bliver et spændingsfald i tilledningen ) mens en anden tilledning anvendes til at måle spændingen ( ikke strømførende ). På den måde elimineres spændingsfaldet i den strømførende tilledning ( spændingsfaldet måles ikke med ).

Der bør i manualen for instrumentet være en forklaring på, hvad EX- , RS- , osv. betyder.

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Du ser det samme på en shuntmodstand på fx 0,01Ω, der skal måle en strøm på måske 25A. Denne tilslutter man med to strømførende ledere ( 25A )  og to måleledere, der måler spændingsfaldet over shunten. Altså to tilledninger i hver ende af shunten.

Svar #6
03. april 2014 af teamwork (Slettet)

# 4 når du siger kredsløbene er ens, hvad mener du så. eller hvordan kan du se det? 

hvad betyder de sorte punkter fx på figur 1

Brugbart svar (0)

Svar #7
04. april 2014 af hesch (Slettet)

#6:  Hvordan jeg kan se det ?   De to tegninger er jo "stilistisk" forskellige, men forbindelserne mellem de enkelte modstande er da ens ( kredsløbets topologi ). Om en modstand er tegnet på skrå eller lodret er ligegyldigt: Det handler om, hvad den er forbundet til.

De sorte klatter betyder, at der er forbindelse mellem de ledere, som de er sat oveni. De er på tegningerne overflødige, men på en tegning, hvor to ledere krydser hinanden, kan der være tvivl om, hvorvidt de er forbundet i krydset eller ej. Her sætter man så en klat i krydset, for at vise at de er forbundet. Opfat det som en loddeklat. På et vejkort kan du også se, om to veje krydser hinanden i samme plan, eller om eller om den den ene vej krydser den anden over en bro, ude af plan.

Skriv et svar til: wheatstone bro

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.