Fysik

Sammenpresset fjeder

05. april 2014 af 09xcc (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg skal finde ud af om en klods vil blive skudt væk af en fjeder, som er presset x=0,7m sammen. Klodsens masse er m=5kg og fjederkonstanten er k=1000Nm. 

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilke antagelser, jeg skal gøre mig, og hvilke formler der kan bruges?

Jeg ved selvfølgelig at farten af klodsen i startsituationen er nul, men ellers?

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. april 2014 af peter lind

Der må mangle noget af opgaven

Svar #2
05. april 2014 af 09xcc (Slettet)

En samlet friktionskoefficient på 1,1

Brugbart svar (0)

Svar #3

Kan vi ikke få en ordentlig beskrivelse af det fysiske system. Lad os få hele opgaven ordret evt. i en fil.

Svar #4

Jo, her er hele opgaven - det er opgave 1, delopgave c

Brugbart svar (0)

Svar #5

Klodsen har mistet mekanisk energi, så den har ikke energi nok til at nå tilbage til position 1

Svar #6

Men som jeg forstår det, er spørgsmålet ikke om den når tilbage til position 1, men blot om fjederen vil skyde den tilbage imod position 1?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Ja Den vil skyde tilbage. Der er ophobet potentiel energi i fjederen, som vil blive udløst

Svar #8

Men er potentiel energi ikke givet ved: E(pot)=m*g*h2-h1?
Der er jo ingen ændring i højden her?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Nej. Det er den potentielle energi, der er ophobet i fjederen, der er tale om. Den er ½k*d2

Svar #10

Okay, tak.

Men bør jeg ikke holde den potentielle energi i fjederen op i mod en energi eller noget fra klodsen? Man kan vel forestille sig at klodsen masse var så tilstrækkeligt stor, at den potentielle energi, der er i fjederen, ikke er kok til at skubbe klodsen væk?

Brugbart svar (0)

Svar #11

Hvis gnidnigskraften er større en den kraft, som fjederen kan give med en sammenpresning på d vil den ikke kunne bevæge klodsen

Svar #12

Selvfølgelig - tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Sammenpresset fjeder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.