Matematik

Vektorfelter

05. april 2014 af Haxxeren - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Vektorfeltet F kaldes konservativt i et lukket system, hvis:

c F • dr = 0

Hvad menes der helt præcist med, at vektorfeltet er konservativt?

Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. april 2014 af peter lind

Du angiver jo selv definitionen, Hvis du vil have en anden F = gradienten af en funktion

Svar #2
05. april 2014 af Haxxeren

Ja, definitionen er den i #0, men hvad hvis det ikke var en lukket kurve?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det skal gælde for en vilkårlig lukket kurver. Der er uendelig mange lukkede kurver med mindre det hele er begræset til et punkt

Svar #4

Man siger, at tyngdefeltet er konservativt. Kan du forklare mig, hvorfor?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hvis du bruger min alternative funktion kan du se at tyngdekraften kan skrives som gradienten af en funktion. Funktionen står i din bog og formelsamling

Svar #6

Jeg er ikke helt med på det. Vil du uddybe det?

Brugbart svar (0)

Svar #7

F = grad( G*m*M/r)

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Definitionen for, at et vektorfelt er konservativt er netop Peter Linds alternative forklaring, at vektorfeltet er gradienten af et skalarfelt. En egenskab ved et konservativt vektorfelt er, at linieintegralet (eller kurveintgegralet) af feltet langs en kurve mellem to punkter er uafhængigt af den kurve, der forbinder de to punkter. Specielt er kurveintegralet langs en lukket kurve lig med 0 . Man kan omvendt vise, at hvis kurveintegralet mellem to vilkårlige punkter er uafhængigt af den valgte kurve, der forbinder de to punkter, er feltet konservativt.

Svar #9
06. april 2014 af Haxxeren

#7 og #8

Ja, for at et vektorfelt er uafhængig af vejen, så skal der gælde:

F = ∇f

Men hvad giver ∇f = grad(G*m*M/r)?

Skal denne differentieres mht. x, y og z? Det må være radius, der er en funktion af x, y og z. Er det korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #10
06. april 2014 af peter lind

grad(f) = (f'x, f'y, f'z) hvor f'x er den partielle afledede af f med hensyn til x. Med andre ord en differentiation af funktionen, hvor man kun anser x for variabel (y og z er konstanter) Tilsvarende for de andre afledede

Brugbart svar (0)

Svar #11
07. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Radius er jo afstanden fra feltets centrum, der naturligt benyttes som koordinatsystemets begyndesespunkt, så

r = √(x2 + y2 + z2) .

Det skulle så være muligt at udregne ∂/∂x, ∂/∂y, ∂/∂z af funktionen (1/r) .

Svar #12
07. april 2014 af Haxxeren

Ja, det ville jeg også mene, men hvad mener du med 1/r?

Brugbart svar (0)

Svar #13
07. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Potentialet er jo af formen k/r . For at finde kraften skal man så beregne gradienten af 1/r .

Svar #14
09. april 2014 af Haxxeren

Pas, det forstår jeg ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #15
09. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det fremgår jo af #9, at

F = ∇(G·m·M/r) = G·m·M·(∂/∂x , ∂/∂y , ∂/∂z)(1/√(x2+y2+z2))

= G·m·M·(-x,-y,-z)/(x2+y2+z2)3/2 = -G·m·M·r/r3

Svar #16

Tak for det.

Kan du egentlig forklare, hvorfor arbejdet af konservative kræfter giver anledning til fald i potentiel energi? Er der et eksempel på det?

Brugbart svar (0)

Svar #17

Arbejdet, der udføres, er jo forskellen mellem potentialet i start- og slutpunktet.

Svar #18

Jeg havde ellers troet, at arbejdet var defineret som ændring af kinetisk energi?

Brugbart svar (0)

Svar #19

Nej. Det af kraften udførte arbejde langs en vej s fra P1 til P2 er

W = ∫s F • dr = ∫s ∂f/∂r • dr = f(P2) - f(P1)

Når den samlede mekaniske energi er konstant, vil en ændring i potentiel energi jo så resultere i en tilsvarende ændring i kinetisk energi.

Svar #20

Hvis nu et objekt på 1 kg flyttes en afstand på 5 meter målt fra en startposition x0 = 0, så er:

ΔEpot = mgΔs = -5 J. Er arbejdet her lig 5 J?

I noten står der, at det er tilfældet (ændring af potentiel energi) for konservative kræfter, men at arbejdet udført af den totale kraft er lig ændringen af den kinetiske energi. Det lyder lidt forvirrende synes jeg.

Forrige 1 2 Næste

Der er 27 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.