Fysik
Krafter/vektorer
Hej alle jeg har den her opgave som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til :)
To mænd trækker en båd i spidsen fra hver deres side af breden.
Krafen F1 har størrelsen 500 N og danner vinklen u1 med flodens retning, mens F2 har størrelsen 400 N og danner vinklen U2 med flodens retning.
a)
Antag, at vinklerne U1 og U2 begge har størrelsen 70 grader og tegn et kradiagram over kræfterne på båden. Find størrelse og retning af den resulterende kraft
Jeg har fundet størrelsen af den resulterende kraft og beregnet den vinkel båden ændre retning i forhold til dens oprindelige bevægelsesretning.
Det er denne her som er problemet:
b)
For at sikre at båden ikke rammer bredden rykker manden, der trækker med kraften F1, lidt på sin placering og ændrer dermed vinklen U1
Bestem den nye værdi af U1 ???
Her aner jeg ikke hvordan jeg skal gribe den an ? kan jo være hvilken som helst vinkel ?
På forhånd tak :)
Svar #1
08. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Find den vinkel, der lige netop bevirker, at den resulterende kraft bliver parallel med flodens retning.
Svar #2
08. april 2014 af Supermannn1 (Slettet)
hvordan gør man det ? opstiller en ligning ? eller bruger at vektor a * vektor b = 0 ?
Svar #3
Opløs kræfterne i komposanter i flodens retning, og vinkelret på flodens retning. De to komposanter vinkelret på flodens retning skal så præcis summere til 0 .
Svar #4
08. april 2014 af Supermannn1 (Slettet)
er ikke sikker på jeg er helt med ?
har beregnet f-res til 321.842 N
ved ikke helt hvad der skal være x-komposanten og y komposaten i det to ?
Svar #5
Hvis x er i flodens retning, og y er vinkelret derpå, har man
F1 = 500N·(cos(u1) , sin(u1)) , og
F2 = 400N·(cos(u2) , -sin(u2)) .
Man skal så bestemme u2, så at summen af y-komposanterne er lig med 0.
Skriv et svar til: Krafter/vektorer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.