Matematik

endepunkter

09. april 2014 af samsamsamsam (Slettet) - Niveau: B-niveau

Når jeg bruger det bestemte integral, er jeg tit i tvivl om, hvilken endepunkt der er det øvre endepunkt og hvilken der er det nedre. Jeg har en teori om, at den mindste værdi er det øvre endepunkt, mens den højste værdi er det nedre endepunkt.

Hvis man fx har endepunkterne -2 og 5 vil jeg umiddelbart tro at det øvre endepunkt er -2, mens det nedre endepunkt er 5. Er det rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det bestemte integral af en funktion f(x) defineret på et afsluttet interval [a;b] skrives

\int_{a}^{b}f(x)\textup{d}x

Integralets nedre grænse er lig med intervallets nedre grænse, og integralets øvre grænse er lig med intervallets øvre grænse.

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april 2014 af deltalambda (Slettet)

så i dit tilfælde gælder der at:

a= -2 

b= 5

Derfor gør du således: F(5)-F(-2)=A

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2014 af SuneChr

Det er i øvrigt let at vise, at
\int_{a}^{b}f\left ( x \right )\: dx\: =\: -\int_{b}^{a}f\left ( x \right )\: dx

Brugbart svar (0)

Svar #4

# 1
Torben, hvordan får du et ikke-kursiveret d skrevet i  dx  ?

Såvidt jeg kan se, er hele    \int_{a}^{b}f(x)\textup{d}x skrevet i CodeCogs.
Ohh, jo, ved at benytte "Upright" knappen.
Sorry.

Brugbart svar (1)

Svar #5
09. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Sune, ja det er korrekt, det er endda skrevet med den skræddersyede ligningssætter fx . For at få d i differentialet ikke-kursiveret markeres d'et hvorefter man vælger "Upright" i menu-salaten ovenover.

Mens vi er ved det, skal man også huske at vælge standardfunktionerne (trig, log, osv.) via den specielle menu "Functions..." . Derved skrives standardfunktionerne ikke-kursiveret som det er skikken i færdigsatte formler, hvilket gør det lettere at skelne variable (der sættes kursivt) fra funktionsnavne i måske usædvanlige ligninger af formen

\sin x=isnx

Brugbart svar (0)

Svar #6

# 5
Nemlig. Ordnung muß sein Tak. Jeg opdagede "Upright"-knappen ved redigeringsdeadline.
Husker, at du tidligere har gjort opmærksom på typografien for funktionerne.

Skriv et svar til: endepunkter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.