Fysik

Fake forces

11. april 2014 af underlig0 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen.
Jeg har fundet en interassant artikel omk. Short Track som jeg vil tage udgangspunkt i til min eksamens projekt i fysik (2.G htx) 

Men der nogle udtryk jeg ikke helt er bekendt med og jeg håber du kan hjælpe. Vis bare jeg kender udtrykker på Dansk kan jeg selv gå ind og læse videre op på det.

De termer jeg har brug for oversættelse til danske fysik termer er;

- Fake forces
- inertial frame
- Ffriction  (Krafts Friktion?)

Her er der også et link til oplæget, vis du har brug for noget sammenhæng.

http://www.wired.com/2014/02/fast-can-skater-turn-speed-skating-short-track/

Venlig Hilsen

Johanes Pedersen

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2014 af peter lind

fake forces:  skin kraft

inertial frame:   Inertialsystem

friction   gnidningskraft. Ordet friktion bruges også på dansk  

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. april 2014 af Eduardus (Slettet)

Hej Johanes,

1) Udtrykket "Fake forces" eksisterer ikke, men i fysikverden taler man om "fictitious force", altså fiktive kraft (også "phantom force", "pseudo force", "d'Alembert force" eller "inertial force"). Der findes i denne forbindelse:  Coriolis-kraft, centrifugalkraft og Euler-kraft.

2) "Inertial frame (of reference)" (inerti referenceramme), kaldes også  "Galilean reference frame" (Galilæisk referenceramme) som kan ses som en xyz-koordinatsystem, der selv ikke accelererer og bare bevæger sig lige ud med konstant hastighed (eller holder stille). Når man stå på jorden og kigger på en bil der accelererer så befinder både dig og bilen i en Galilæisk referenceramme (fra dit synspunkt) og kan man beregne krafter osv. som hører dertil. Når man sidder i den samme bil med sin lokale ikke Galilæiske referenceramme (eller non-inertial frame), så oplever man en kraft der kommer ud af ingenting.

3) Ffriction er friktionskraft. Når man fx. står på en skrænt med is og man formår at blive stående uden at glide ned, så er der åbenbart en kraft stærkere end påvirkningen af tyngdekræften, som holder en deroppe. Det er friktionskraften mellem isen og skoene. For friktionskraft er det vigtigt at vide at der findes en statisk og dynamisk friktionskoefficient. Den dynamiske er altid lavere enden statiske, som betyder at når man first begynder at skride på skrænten, kan man ikke stoppe mere.

Jeg håber det hjælper.

Med velig hilsen

Eduardus Bervoets
www.metrotech.dk

Skriv et svar til: Fake forces

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.