Matematik

Integralregning og differentialregning

13. april 2014 af Kotoko (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har fået et spørgsmål, som jeg skal øve på, som var det til en eksamen efter ferien, som lyder

"Integralregning og differentialregning. Definer begrebet stamfunktion. Gør rede for hvordan man kan bruge bestemte integraler til at beregne arealer og volumenen."

Jeg kender godt definitionen på stamfunktion og så troede jeg egentlig, at jeg ville vise, at arealfunktionen er en stamfunktion til en funktion f. Men ved nærmere eftertanke, så er det vist ikke det, der er hovedfokus i spørgsmålet. Skal jeg bare redegøre for, hvordan man finder arealet og volumen vha. bestemte integraler? Andre hints og ideer til, hvad jeg skal komme ind på vil hjælpe mig rigtig meget. Tusind tak på forhånd :) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2014 af SuneChr

Essensen:

For areal- og volumenfunktion, skal der defineres henh.vis areal- og volumenelementer.
Ved at findele intervallet, hvorom der skal summeres, vises, at summen af elementerne vil have grænseværdien lig med det bestemte integral, som er tilvæksten over intervallet af en vilkårlig valgt stamfunktion. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. april 2014 af PeterValberg

FriViden.dk har følgende videoer om emnet [ LINK ]

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Skriv et svar til: Integralregning og differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.