Fysik

Astronomi - parallkse

26. april 2014 af mollylar22 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej derude

Opgaven lyder på:

"Tycho Brahe kunne ikke observere parallakser, fordi øjet ikke kan skelne vinkler der er mindre end ca. 30´´. Hvor langt borte skulle den nærmeste stjerne befinde sig hvis Tycho Brahe skulle have observeret dens parallakse?"

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2014 af peter lind

For at besvare det skal du også kende stjernernes hastighed vinkelret på sigtelinen til stjernen

Svar #2
26. april 2014 af mollylar22 (Slettet)

Hvordan finder jeg hastigheden?

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. april 2014 af Jerslev (Slettet)

#1: Hvorfor dog det?

#0: Du får opgivet den mindste vinkel, som øjet kan skelne. Tycho Brahe havde ikke noget teleskop, så han var afhængig af sit øje. Den mindste parallakse, som Tycho da ville kunne måle ville da være 30 buesekunder.

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. april 2014 af peter lind

#3 Der spørges om afstanden ikke om parallakse

Min er heller ikke helt rigtigt. Du skal se på en ligebenet trekant med topvinklen 30'', hvor den korte side er jordbanens diameter. Du kan så enten finde højden i den trekant eller længden af en af de andre sider. Med så lille en vinkel kan du ikke se forskel

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. april 2014 af Jerslev (Slettet)

#4: Parallaksen er da netop afstanden (1/p, hvor p er i buesekunder).

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Uddybelse: Hvis p er stjernens parallakse målt i buesekunder (") , er afstanden d målt i parsec da

d = 1/p .

Jeg har bemærket, at man i de gymnasiale uddannelser foretrækker at udtrykke astronomiske afstande i lysår (ly) fremfor parsec (pc). Man skal da i givet fald omregne en afstand bestemt i pc til ly.

Skriv et svar til: Astronomi - parallkse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.